Svar: Kan ikke falde i søvn om aftenen - tid til at droppe middagsluren?
11. februar 2015
Alder:
3 år
Kære Kristine
Tak for dit brev og alle dine tanker, velkommen til - og stort tillykke med at I venter jer en lille ny baby i familien:)
Det lyder for mig som om at I befinder jeg i en overgangsperiode, hvor jeres dreng nogle dage har brug for sin middagslur og andre dage kan undvære den. I forhold til hans alder, er det helt naturligt at han nogle dage har mere behov for en middagslur end andre dage og I er derfor nødt til at være lidt fleksible.
Det kan være en rigtig god idé at tilbyde ham et middagshvil. Ikke noget pres om at han skal sove, men at han i stedet kan ligge og hvile sig lidt. Du kan sidde hos ham, læse højt fra en bog eller lignende og falder han i søvn, så er det godt, men kan han ikke sove, så er det okay, så han har ligget og slappet af. Og så må I forsøge at passe hans puttetidspunkt om aftenen ind i forhold til, hvordan dagen er forløbet og derfor må puttetidspunktet om aftenen lige nu være fleksibelt.
Faktisk kan det være bedre at I arbejder på at han kommer op til samme tid hver dag, fordi hans stå op tidspunkt har noget at sige i forhold til hvorvidt han føler behov for middagslur eller ej, ligesom det har betydning for om han kan sove kl 12-13 eller om dette tidspunkt rykker sig og puttetidspunktet om aftenen dermed også rykker sig. Men når det er sagt, så kan man også tale for, at han netop fordi han begynder at vise tegn på at kunne springe middagsluren over, nogle dage skal lade ham sove til han vågner af sig selv. Når han ikke vækkes om morgenen, men får lov til at vågne af sig selv, så vil middagsluren bedre kunne undværes og i stedet kan han så komme tidligere i seng…
Og så skal I også overveje om I ikke nogle gange er nødt til at putte ham senere. Ikke fordi han skal sove mindre, for de udregnede 12 timer er helt perfekte, men fordi han lyder til at være meget bevidst om, hvad I laver, når han skal sove, og hvor I befinder jer. Så når det nogle gange tager 1-1.5 time at falde i søvn, så er der en risiko for at han bruger tiden på her at ligge og holde øje med jer og kæmper imod at sove, ligesom han måske kalder, skal have vand, snakker lidt osv. Det kan være hyggeligt, men han skulle jo sove.
Derfor kan det være nødvendigt at I her putter ham så sent, at I med sikkerhed ved, at han vil kunne falde i søvn i løbet af ca 15 minutter. Det vil sige, at hvis han ikke sover før klokken er 21, så skal i ikke putte ham før kl 21. Og her skal han så stadig op kl 06/07 om morgenen og sove middagslur mellem kl 12-13. Han skal ikke forlænge sin søvn om morgenen eller til middag - det er om aftenen, at søvnen skal forlænges. Og det gør I så ved at putte ham tidligere og tidligere. I stedet for at putte ham kl 21, så putter I ham kl 20.45, så kl 20.30, 20.15, 20.00 indtil puttetidspunktet passer. I kan ikke flytte tidspunktet aften efter aften, det sker over flere aftener, og det kan tage mange uger - men det er netop vigtigt at gøre det gradvist.
På den måde lærer han at det at blive puttet er forbundet med at få læst historie, talt lidt om dagen og I siger godnat og han falder i søvn - og ikke forbundet med at I sidder og venter på at han sover eller går frem og tilbage, skal give ham vand, putte med bamse igen og igen eller hvad I nu kan tænkes at lave :)
Så for at opsummere svarerne på dine spørgsmål:
Det er højst sandsynligt hans alder som gør, at han nogle dage ikke har behov for middagsluren og andre dage har.
Det kan være en god idé at putte ham senere, men det er samtidig vigtigt at dagsrytmen holdes.
Det er netop vigtigt at være fleksibel, så han nogle dage sover og andre dage ikke gør. Og du må gerne lægge dig med ham, når I er hjemme:)
Og et middagshvill er super godt, som alternativ til at sove. Det fjerner presset om at han skal sove, hvis han siger, at han ikke har lyst - og er han træt og har brug for at sove, vil han ofte alligevel falde i søvn, så muligheden skal være der:)
Puttetidspunktet om aftenen er hos jer lige nu ikke det vigtigste, det er vigtigere med en fast dagsrytme og I skal gøre jer nogle overvejelser omkring stå op tidspunkt, fordi det vil spille ind på hele dagens forløb og dermed også middagsluren.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham:) Og glæder mig til at følge jeres lille familie og den lille ny…:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske