Svar: Sove i vores soveværelse
10. februar 2015
Alder:
8 mdr.
Kære Birthe
Tak for dit brev :)
Hvis jeres datter og du sover bedst, når I sover på afstand af hinanden, så må I gerne fortsætte med dette. Nogle gange kan det være lettere at undvære amning om natten, hvis mor og barn sover hver for sig … Men andre gange, så sover alle bedst, når man sover sammen, og så skal I naturligvis vælge dette.
Der er absolut intet i vejen for at flytte jeres datter tilbage til soveværelset. Det er ikke en dårlig vane eller et tilbageskidt. Nogle gange så er man nødt til at forsøge sig frem, og I har så forsøgt at putte hende på eget værelse - og det lyder ikke til at fungere for jer. Jeg læser mellem linjerne, at du render frem og tilbage hele natten og derfor får sovet mindre end før - og så er det helt okay at sige "okay, det virker ikke, vi flytter tilbage":)
Det kan nogle gange være en fordel, at koble tremmesengen til din seng. Altså fjerne tremmerne fra den ene side og sætte hendes seng sammen med din. Naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt og kan lade sig gøre. Når du kobler jeres senge, så giver det mulighed for at din datter kan blive puttet i egen seng og du kan samtidig ligge ved siden af hende, berolige hende med dine hænder, kærtegn, nærhed. Når hun virker søgende, urolig osv så kan du altså lægge en beroligende hånd over på hende, så hun kan mærke dig og på den måde komme videre i søvnen, uden at du behøver stå ud af din seng igen og igen og uden at du behøver amme hende, bære hende rundt i dine arme eller lignende. Hun lærer altså at sove i sin seng.
Hvis du lægger dig og ammer hende i din seng om aftenen, så vil det også være lettere efterfølgende at lirke hende over i egen seng, uden at hun oplever det som et meget stort skift, som måske er det hun protesterer over, når hun om aftenen har svært ved at overgive sig til søvnen…
At have hende i soveværelset er ikke dårlig vane, hvis det er tryghed og nærhed hun søger og du netop bedre kan give hende dette. Dårlig vane er det, hvis hun igen og igen skal op om natten, gås med, vugges i dine arme, have brystet i munden, flasken i munden, sutten i munden hver time. Det allerbedste er det du kan gøre, men så lidt aktivitet fra din side som muligt - beroligende ord, kærtegn, nærhed - og det kan du måske netop bedre gøre, hvis hun ligger i soveværelset.
Håber du kan bruge dette videre, og at det giver lidt ro :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske