Svar: Sove i vores soveværelse

10. februar 2015

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Birthe

Tak for dit brev :)

Hvis jeres datter og du sover bedst, når I sover på afstand af hinanden, så må I gerne fortsætte med dette. Nogle gange kan det være lettere at undvære amning om natten, hvis mor og barn sover hver for sig … Men andre gange, så sover alle bedst, når man sover sammen, og så skal I naturligvis vælge dette.

Der er absolut intet i vejen for at flytte jeres datter tilbage til soveværelset. Det er ikke en dårlig vane eller et tilbageskidt. Nogle gange så er man nødt til at forsøge sig frem, og I har så forsøgt at putte hende på eget værelse - og det lyder ikke til at fungere for jer. Jeg læser mellem linjerne, at du render frem og tilbage hele natten og derfor får sovet mindre end før - og så er det helt okay at sige "okay, det virker ikke, vi flytter tilbage":)

Det kan nogle gange være en fordel, at koble tremmesengen til din seng. Altså fjerne tremmerne fra den ene side og sætte hendes seng sammen med din. Naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt og kan lade sig gøre. Når du kobler jeres senge, så giver det mulighed for at din datter kan blive puttet i egen seng og du kan samtidig ligge ved siden af hende, ...

Annonce

... berolige hende med dine hænder, kærtegn, nærhed. Når hun virker søgende, urolig osv så kan du altså lægge en beroligende hånd over på hende, så hun kan mærke dig og på den måde komme videre i søvnen, uden at du behøver stå ud af din seng igen og igen og uden at du behøver amme hende, bære hende rundt i dine arme eller lignende. Hun lærer altså at sove i sin seng.

Hvis du lægger dig og ammer hende i din seng om aftenen, så vil det også være lettere efterfølgende at lirke hende over i egen seng, uden at hun oplever det som et meget stort skift, som måske er det hun protesterer over, når hun om aftenen har svært ved at overgive sig til søvnen…

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

At have hende i soveværelset er ikke dårlig vane, hvis det er tryghed og nærhed hun søger og du netop bedre kan give hende dette. Dårlig vane er det, hvis hun igen og igen skal op om natten, gås med, vugges i dine arme, have brystet i munden, flasken i munden, sutten i munden hver time. Det allerbedste er det du kan gøre, men så lidt aktivitet fra din side som muligt - beroligende ord, kærtegn, nærhed - og det kan du måske netop bedre gøre, hvis hun ligger i soveværelset.

Håber du kan bruge dette videre, og at det giver lidt ro :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Astma

Børn med astma trækker ikke vejret på samme måde som vi andre. Når man har astma, så snører luftvejene sig sammen, passagen for luft ind og ud af lungerne bliver mindre og barnet har derfor svært ved at trække vejret.

Astma er det man kan kalde for en lungesygdom og børn med astma vil ofte have anfald, hvor de tydeligt har problemer med vejrtrækningen. Under et astmaanfald vil barnet få en hvæsende, pibende vejrtrækning, kvælningsfornemmelse, vedvarende hoste og nogle gange også...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder