Brev:
Amning 6 måneder
11. februar 2015
Alder:
6 mdr.
Amning 6 måneder
Kære Helen
Tusind tak for en rigtig god postkasse, som jeg nyder at følge med i. Jeg har desuden også flere af dine uundværlige bøger :)
Men nu står vi overfor noget, som vel egentligt er noget af et luksusproblem, men som jeg alligevel gerne vil høre din mening om. Det drejer sig om min yngste datter, som nu er blevet 6,5 måned. Hun trives, vokser og udvikler sig, som hun skal. Hun ammes, vil ikke tage flasken selv efter alverdens forskellige forsøg, men er nu også godt i gang med grød og mos. Problemet består dog i nu, at hun begynder at afvise brystet, selvom måltiderne holdes til højst 1 dl pr. gang.
Et skema for vores dag ser ca. sådan ud:
Kl. 6.30: Vågner, forsøger at amme, men afviser. Pusles.
Kl. 7.30: Morgenmad bestående af havregrød og vand af kop.
Kl. 8.30: Ammes og puttes til formiddagslur. Sover ca. 1-1,5 time.
Kl. 11: Frokost bestående af øllebrød eller grøntsagsmos og agurk eller rugbrødsbjælke i hånden. Vand af kop.
Kl. 12: Ammes og puttes til middagslur. Sover ca. 1,5-2 timer.
Kl. 14.30: Forsøger at amme, men afviser. Tilbydes i stedet lidt frisk frugt i hånden og frugtmos, som hun gerne spiser.
Kl. 17.30: Aftensmad bestående af kartoffelmos og mos af forskellige grøntsager. Der kommer som regel lidt kød eller fisk i mosen. Agurk eller rugbrødsbjælke i hånden og vand af kop.
Kl. 19: Pusles, ammes og puttes til natten.
Nogle nætter sover hun til næste morgen og andre nætter er hun oppe en enkelt gang. Det er luksus, at vi får vores nattesøvn, men uanset hvad så er det gældende, at hun enten afviser brystet om natten/tidlig morgen eller kun spiser kortvarigt på trods af, at det er længe siden, hun sidst har spist.
Så hvad gør jeg, for at sikre hende mælk nok i løbet af dagen? Jeg tænker også hvad næste skridt skal være, for jeg kan jo ikke rigtigt fjerne formiddagsamningen, når nu hun gerne vil der. Håber du vil dele lidt tanker.
På forhånd tak.