Svar: Fra en til to flasker
10. februar 2015
Alder:
12 mdr.
Kære Frederiks mor
Tak for dit brev :)
Det anbefales at stoppe helt med flaske i 12-18 måneders alderen. Og jeg anbefaler at man forsøger at trappe stille og roligt ud, så barnet får mindre og mindre mælk og til sidst kan undvære - samtidig med - at man erstatter med noget andet. Det at få mælk indgår som en helt naturlig og tryg del af det at skulle sove og har været der for barnet siden fødslen og derfor skal man ikke fjerne det trygge og rare fra den ene dag til den anden, men lave en gradvis udskiftning, så noget andet på sigt bliver ligeså trygt og dejligt.
I 12-18 måneders alderen vil de fleste børn begynde at kunne bruge en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende bevidst og en sådan ting må I gerne introducere. Den skal følge ham, være med i vuggestuen, i bilen, i barnevognen, når han er ked af det, når han skal sove. Det skal blive en tro følgesvend, som er der hele tiden - også når I ikke er der - så den på sigt bliver substitut for jer og altså også for flasken.
En godnatgrød vil være en rigtig god idé, fordi den kommer til at erstatte mælken. Den giver ekstra mæthed og ro i maven, så han ikke føler sig sulten og dermed ikke savner flasken på grund af sult og samtidig kan du servere en kop lun mælk sammen med grøden.
I takt med at mængden af mælk i flasken trappes ned, så gives mælk i kop sammen med grøden og til sidst gives så kun mælk af koppen og ikke længere flasken - men resten af ritualet er præcist som det plejer at være og han får altså stadig sin mælk, men nu af en kop.
På samme måde vil I stille og roligt også kunne begynde at læse godnathistorie. I vil kunne tale lidt om dagen, om alt hvad han har oplevet og vil begynde at kunne læse små bøger med små korte sætninger og et billede, som I kan vise ham.
Et putteritual i fremtiden kunne derfor starte med aftensmad, bad, godnatgrød, mælk af kop, børste tænder, læse lidt historie, putte med bamse og klud og sige godnat. For at nå frem til dette, så vil man nogle gange have held med at starte med ham på skødet, sidde og læse imens han får flaske og samtidig trappe flasken ud, eller tilbyde mælk af kop og læse imens. Nogle gange virker det at putte ham i sengen med det samme, andre gange er det bedre at starte på skødet, blive flyttet i seng og så falde i søvn. Og ritualet med bamse, sang, godnathistorie, beroligende ord osv følger naturligt så med hele vejen.
Om godnatgrøden sammen med flasken vil hjælpe på den tidlige opvågning må tiden vise. I kan også vælge at bibeholde den sene aftenflaske og stoppe med flasken før putning først - sådan er der faktisk også nogen der gør, og det vil måske være den bedste løsning hos jer. Der er ingen faste regler her, du er nødt til at gøre det, som du fornemmer vil være bedste løsning for jer alle tre:)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske