Svar: Fra en til to flasker

10. februar 2015

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Frederiks mor

Tak for dit brev :)

Det anbefales at stoppe helt med flaske i 12-18 måneders alderen. Og jeg anbefaler at man forsøger at trappe stille og roligt ud, så barnet får mindre og mindre mælk og til sidst kan undvære - samtidig med - at man erstatter med noget andet. Det at få mælk indgår som en helt naturlig og tryg del af det at skulle sove og har været der for barnet siden fødslen og derfor skal man ikke fjerne det trygge og rare fra den ene dag til den anden, men lave en gradvis udskiftning, så noget andet på sigt bliver ligeså trygt og dejligt.

I 12-18 måneders alderen vil de fleste børn begynde at kunne bruge en puttebamse, putteklud, slaskedukke eller lignende bevidst og en sådan ting må I gerne introducere. Den skal følge ham, være med i vuggestuen, i bilen, i barnevognen, når han er ked af det, når han skal sove. Det skal blive en tro følgesvend, som er der hele tiden - også når I ikke er der - så den på sigt bliver substitut for jer og altså også for flasken.

En godnatgrød vil være en rigtig god idé, fordi den kommer til at erstatte mælken. Den giver ekstra mæthed og ro i maven, så han ikke føler sig sulten og dermed ikke savner flasken på grund af sult og samtidig kan du servere en kop lun mælk sammen med grøden.

I takt med at mængden af mælk i flasken trappes ned, så gives mælk i kop sammen med grøden og til sidst gives så kun mælk af koppen og ikke længere flasken ...

Annonce

... - men resten af ritualet er præcist som det plejer at være og han får altså stadig sin mælk, men nu af en kop.

På samme måde vil I stille og roligt også kunne begynde at læse godnathistorie. I vil kunne tale lidt om dagen, om alt hvad han har oplevet og vil begynde at kunne læse små bøger med små korte sætninger og et billede, som I kan vise ham.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Et putteritual i fremtiden kunne derfor starte med aftensmad, bad, godnatgrød, mælk af kop, børste tænder, læse lidt historie, putte med bamse og klud og sige godnat. For at nå frem til dette, så vil man nogle gange have held med at starte med ham på skødet, sidde og læse imens han får flaske og samtidig trappe flasken ud, eller tilbyde mælk af kop og læse imens. Nogle gange virker det at putte ham i sengen med det samme, andre gange er det bedre at starte på skødet, blive flyttet i seng og så falde i søvn. Og ritualet med bamse, sang, godnathistorie, beroligende ord osv følger naturligt så med hele vejen.

Om godnatgrøden sammen med flasken vil hjælpe på den tidlige opvågning må tiden vise. I kan også vælge at bibeholde den sene aftenflaske og stoppe med flasken før putning først - sådan er der faktisk også nogen der gør, og det vil måske være den bedste løsning hos jer. Der er ingen faste regler her, du er nødt til at gøre det, som du fornemmer vil være bedste løsning for jer alle tre:)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!