Svar: Vores lille lærke-barn :-)
10. februar 2015
Alder:
12 mdr.
Kære Frederiks mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at Frederik trives med sin rytme og udvikler sig i rigtig fin og god retning, hvilket er super. Det lyder også som om at han ikke er specielt træt, når han vågner om morgenen, han vågner af sig selv og virker parat til at starte dagen - men jeg kan godt forstår, at du synes det er for tidligt….
Hvis det virker at give ham flaske tidlig morgen og han lige nu kan sove bare en time længere, hvis han får den, så synes jeg bestemt at du skal give ham den. Det vil være en god prioritering. Du kan så stille og roligt trappe mængden lidt ned, så han hen af vejen lærer at komme videre i søvnen uden at få flasken.
Derudover tænker jeg, at han jo faktisk sover som han skal og får sit søvnbehov dækket. Hans søvnbehov er ca 13.5 time i døgnet, nogle sover lidt mere og andre lidt mindre - og hvis han sover 3 timer samlet i løbet af dagen, en formiddagslur på 1.5 time og en middagslur på 1.5 time og så sover fra kl er ca 19-05, så er han faktisk fint dækket ind, fordi han så sover 10 timers nattesøvn.
Hvis han sover mere om dagen vil hans nattesøvn naturligt kunne blive kortere og hvis han vågner allerede kl 04.30, så kan vi godt være enige om, at det er for tidligt, men det er så her, at en ekstra lille flaske lige nu må hjælpe jer på vej - ligesom du naturligvis også gerne må tage ham ind til dig og putte med ham, hvis det kan hjælpe ham til at sove videre.
Er der lys på hans værelse? Mørklægningsgardiner? Det kan være en god idé at holde værelset så mørkt som muligt, så du sikrer dig at han ikke vågner fordi han bliver påvirket af lyset.
Det må også tages i betragtning at han jo oplever rigtig meget i vuggestuen og derfor naturligt drømmer meget - så netop når han vågner tidlig morgen, så er det tænkeligt at han vågner af en drøm. Her må tiden arbejde lidt for jer, både fordi han får lettere ved at kapere det hele, alt er ikke længere så nyt og også fordi at I naturligt i takt med at han bliver ældre, vil kunne tale mere med ham om det hele og hjælpe ham med at få nogle af oplevelserne bearbejdet. Han er stadig så lille, at det bedste I kan gøre er ikke at snakke for meget, men blot prøve at være der, give fysisk kontakt og nærhed og forsøge at lulle ham til ro igen.
Rytmen I har fået skabt ser rigtig fin ud og jeg tænker at den på sigt også vil hjælpe jer videre, så han begynder at få påvirket sit indre ur og dermed fornemmelse for, hvornår det er tid til at sove og hvornår det er tid til at være aktiv.
Man kan godt overveje om man skal arbejde på at flytte hans puttetidspunkt om aftenen lidt, så han bliver puttet lidt senere til natten, men lige nu vil han højst sandsynligt ikke kunne klare det. Han er træt og parat til at sove, når han bliver puttet og det er vigtigt at holde fast i dette. Det kan ændre sig hen af vejen, netop fordi han bliver ældre og bedre vil kunne kapere alle dagens oplevelser og måske ikke være helt så træt, så I kan håbe på, at han stille og roligt vil kunne rykke sine 10 timers nattesøvn til at vare mellem kl 20 og 06…
Det er dog højst sandsynligt ikke nogen løsning hvis I lige nu trækker tiden om aftenen og først putter ham kl 20 - det vil ikke ændre noget, snarere tvært imod. Det er hele dagens rytme, som I nu skal holde fast i og lade tiden arbejde lidt for jer. Skal noget flyttes, så kan det være middagsluren, hvor han måske skal puttes kl 14.30 og sove til kl 16, for at se om det vil kunne rykke puttetidspunktet om aftenen lidt, men igen - det lyder som om at han er parat til at sove, når I putter ham og det er vigtigt at følge hans signaler…
Så selvom det måske kun er en lille trøst, så tænker jeg altså at tiden er nødt til at arbejde lidt for jer. Og du skal forsøge ikke at starte dagen for tidligt. Evt. give ham lidt mælk, men trappe ud af dette igen. Ikke give morgenmad før kl 6 som nu, fordi du så risikerer, at han vågner, fordi han er sulten. Evt. tage ham ind til jer og se om I derved kan lulle ham videre i søvnen og holde fast i rytmen og dagsplanen… Det skulle gerne hjælpe jer på sigt… :)
Fortsat held og lykke med ham - det lille lærkebarn :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske