Vores lille lærke-barn :-)

10. februar 2015

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Vores lille lærke-barn :-)

Kære Helen

Ja, der er ingen tvivl; vores lille Frederik er en udpræget Lærke :-) Jeg skrev til dig for ca. en måned siden vedr. ændring af hans dagsrytme, da han vågnede meeeget tidligt om morgenen. Du foreslog, at vi skulle rykke hans to dagslure frem, idet middags/eftermiddagsluren kom til at ligge så sent på dagen, at den 'åd' af nattesøvnen.
I samarbejde med vuggestuen har vi rykket Frederiks to lure, så han nu sover ca. kl. 9 og igen ca. kl. 14 (tidligere er han simpelthen ikke træt). Men... den tidlige opvågnen består; ja faktisk vågner han endnu tidligere nu - ca. 04:30 - og er på ingen måde indstillet på at sove mere. I desperation har jeg forsøgt mig med at give ham en flaske MME, når han vågner, og den drikker han med stort velbehag, men sove videre, det gider han ikke :-(

Den tidlige opvågnen betyder, at jeg nødt til at gå i seng senest kl 21, hvilket jo ikke ligefrem er ønskescenariet i forhold til vores samlede familieliv. Så jeg kunne rigtig godt tænke mig, at Frederik i det mindste kunne sove til kl. 05!

Sammen med fremrykken af lurene har vi også forsøgt at lægge Frederik gradvist senere i seng, men det har desværre ikke ændret noget. Der er ingen tvivl om, at de nuværende puttetider i løbet af dagen passer Frederik, da han som oftest ...

Annonce

... falder i søvn efter meget kort tid.

Vi har også forsøgt med grød inden sovetid, men det har ikke ikke haft nogen betydning. Frederik får stadig to flasker MME (det skriver jeg om i et andet brev til dig :-)).

Frederik har lige været til 1 års undersøgelse. Han ligger fint ift. vægt og højde. Han er fortsat motorisk langsom og der går nok ihvertfald et par måneder, før han begynder at gå :-) Både vuggestuen og vi oplever ham som en glad, social, selvstændig og nysgerrig dreng, der trives. Dog er han ofte meget træt sent på eftermiddagen/tidligt på aftenen.

Frederiks nuværende rytme ser således ud:

04:30: Vågner, snakker og tumler i sin tremmeseng til ca. 05:30
06: Brød i hånden
06:15: Morgengrød og vand
07:45: Afleveres i vs
8:30: Formiddagsmad: Brød, frugt og lign., vand
8:45: Sover ca. 1 1/2 time
11: Frokost: varm eller kold mad, vand
14: Eftermiddagsmad: Grød, brød, frugt og lign, sødmælk
14:15: Sover ca 1 1/2 time
16: Eftermiddagsmad: Yoghurt med frugt eller lign, vand
17:45: Aftensmad, det samme som vi spiser, vand
19: Flaske, ca. 150-180 ml
19:15: Puttes og sover næsten altid med det samme
22:30: Drømmeflaske, ca. 200 ml.

Så kære Helen, jeg er rigtig nysgerrig efter at høre dine overvejelser!

De bedste hilsner
fra Frederiks mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

Annonce

Viden om børn:

Vitaminer børn

Sundhedsstyrelsen anbefaler følgende vitaminer til børn:

- D-vitamin gives dagligt til alle børn, fra barnet er 14 dage, og til det fylder 4 år. D-vitamin er med til at styrke barnets knogler. Der gælder særlige regler for D-vitamin til børn med mørk hud, og børn som får modermælkserstatning.

- Jern-dråber gives til børn, der er født for tidligt (< 37 uger) og til alle børn, som har en fødselsvægt på under 2500 gram. For tidligt fødte børn har behov for...

Læs mere i Babylex

Babyalarm

Babyalarmer kan give et fingerpej om at det lille barn sover godt eller er ved at vågne, men babyalarmer kan ikke bruges som babysitter og når man bruger en babyalram skal man altid tjekke sit barn ved selv at se på det.

Der er stor forskel på kvaliteten af de alarmer, der er på markedet og priserne svinger fra få hundrede kroner til langt over 1000kr.

De trådløse og batterikrævende alarmer er de mest populære i Danmark, fordi danske børn ofte sover udenfor. Vælger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder