Svar: Putning og holde i hånd
9. februar 2015
Alder:
9 mdr.
Kære Carolines mor og far
Tak for jeres brev :)
Det er helt naturligt, at jeres datter har brug for at mærke at I er der, når hun skal sove og hun har her lært at holde i hånden. Det er tryghed og nærhed for hende, for hun er stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor I er, når hun ikke kan se jer. Hvis I er ude af syne, så føler hun sig alene. Og hun forstår allerbedst at I er der og at I ikke går fra hende, når hun kan mærke jer. Når hun skal overgive sig til søvnen og ligge med lukkede øjne, så er det vigtigt for hende at mærke, at I er der og derved sikre sig at I ikke går. Samtidig er hun lige nu i separationsfasen og har derfor ekstra meget brug for nærhed og tæt fysisk kontakt.
Jeg er helt med på, at I synes det nu er irriterende, at hun skal holde i hånd for at sove og at I gerne vil have lavet om på denne vane - og det kan I også godt forsøge. I fortæller at det både tager tid, men også er hårdt for ryggen, fordi hun jo ligger i sin tremmseng og det er svært for jer at stå bukket over den - klart, det forstår jeg godt.
For at imødekomme henes behov for at mærke jer, så vil jeg derfor foreslå jer, at I forsøger at koble tremmesengen til jeres seng. Altså fjerner den ene side og sætter de to senge sammen. I skal naturligvis sikre jer, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde vil I kunne lære hende at sove i egen seng, samtidig med at I vil kunne ligge i egen seng, få slappet lidt af og ikke blive ømme i ryggen og I vil kunne berolige hende, give hende nærhed osv. så hun trygt kan sove. Hvis hun i løbet af natten har brug for at mærke jer igen, så kan I atter lægge en hånd over på hende, ligesom hun også kan kravle over og putte sig ind til jer, hvis det er denne ekstra tryghed, hun har behov for:)
Deruover vil det være rigtig godt stille og roligt at erstatte jeres hånd med noget andet. Hun er stadig ikke gammel nok til at ville tage en putteklud, puttebamse, slaskedukke helt til sig og bruge denne bevidst, men I må gerne forsøge at introducerer den nu. Når hun f.eks. bliver ammet eller får flaske, så vil det være super godt at have en klud hos hende, som følger hende - og her forsøge at lære hende at holde i kluden og ikke i jeres hænder. Så kluden eller bamsen stille og roligt bliver en fast del af det at skulle slappe af og overgive sig til søvnen og hun vænner sig til at have denne ved hånden. Det handler altså om at erstatte jeres hånd med en substitut.
Hvs det ikke lykkes jer at få dette gjort, så kan I hen af vejen fortsat arbejde på at lære hende det. Løbet er således ikke kørt, selvom hun bliver ældre. I 15-18 måneders alderen begynder hun at blive mere bevidst og vil også have glæde af en godnathistorie - og når I sidder og læser, så vil det være helt naturligt at I så her begynder at sige, at hun skal slippe jeres hånd, for at I kan skifte side i bogen og dermed læse videre. Hun kan altså fra denne alder begynde at lære at slippe jer, ligge lidt for sig selv uden at holde, finde ud af at de er okay, I skifter side, læser lidt videre, holder i hånd igen og hun skal så slippe igen for at I læser videre. Og på den måde lærer hun at hånden kan undværes og at det er okay - og samtidig skal hun jo så have sin puttebamse, putteklud, slaskedukke og hvad I nu har introduceret for hende nu.
Så imens behovet for jeres hånd trappes ud, så tager noget andet altså mere og mere over:) Men nærheden skal være der på den ene eller anden måde, når hun ikke er ældre end hun er og tydeligt har behov for den tryghed:)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske