Svar: Endnu engang søvn:-(

9. februar 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære G

Tak for dit brev :)

Der kan være flere ting som spiller ind hos jer. Og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Jeres dreng har en alder lige nu, hvor hans søvn ændrer sammensætning. Rent fysiologisk begynder hans søvn at indeholde flere stadier. Mange børn har svært ved at komme fra et søvnstadie til et andet og vågner derfor op - og det kan være forklaringen på, at du oplever at han ca hver time, begynder at virke søgende, klynkende, smasker og virker til at ville vågne.

Du skal her forsøge at fornemme, om han reelt har brug for mad eller om han har brug for hjælp til at komme videre i søvnen, altså brug for lige at blive lagt om på den anden side, blive kærtegnet lidt, mærke at du er der, blive puttet med dynen osv. hvorefter han så sover videre - eller om du skal tilbyde ham mere mælk. Ikke at han skal have mere mælk om natten, men måske skal han have det om dagen.

Det er nemlig sådan, at han lige nu også er langt mere bevidst på sine omgivelser og hvad der sker omkring ham og det betyder at han om dagen, godt kan have svært ved helt at koncentrere sig om at spise. Han kan derfor få en tendens til at slatspise lidt hele dagen igennem og det er vigtigt, at du er opmærksom på, at han får nok mælk i dagtimerne, så han ikke behøver søge det ekstra meget om natten. Han bør som udgangspunkt få mælk som en fast del af sit putteritual, men lige nu kan det nogle gange være en god idé at dele måltidet i to, så han f.eks. får mælk, bliver skiftet, og får mælk igen hvorefter han så er parat til at sove.

I første omgang skal du altså have opmærksomheden på hans mælkeindtag, men hvis det ikke virker tilstrækkeligt, så er det måske tiden, at I starter op med lidt skemad. Her vil det være rigtig godt at du forsøger at skabe en rytme, hvor han tilbydes lidt skemad, når han vågner, sammen med vand af kop og så tilbydes flaske, før han puttes. Jeg vil foreslå at I starter op med skemad om dagen f.eks. til formiddag eller frokost og når dette fungerer, så kan I begynde med lidt skemad om aftenen. Mængden af mælk skal være den samme som nu, det vil sige, at skemaden kommer ud over hans vanlige indtag af mælk. I første omgang som smagsprøver og max ½ dl. og hen af vejen kan han så få lidt mere af gangen. Det vil på sigt være med til at give jer lidt mere rytme, at han begynder med skemad.

Når han bliver 6 måneder vil antallet af skemåltider naturligt øges og mere rytme vil dermed blive skabt. Så på den måde arbejder tiden også for jer.

En plan for dagen lavet ud fra dine angivne tider, kan se således ud:

Tidlig morgen 05: Flaske og forsøg her at hjælpe ham til at sove videre, så dagen ikke starter alt for tidligt

Morgen 8: Flaske og puttes til første lur

Formiddag 10: Tilbydes smagsprøver på lidt grød

Frokost måske kl 12: Flaske og puttes til dagens anden lur, - jeg kan ikke helt ud ...

Annonce

... af dit brev se, hvornår på dagen han sover, og hvor meget han sover hver gang.

Eftermiddag 15: Flaske

Sen eftermiddag sover dagens tredje lur, som måske er dagens korteste lur

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos - dette måltid tilbydes først, når skemaden om formiddagen fungere, indtil da kan han få flaske efter behov om aftenen.

Flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20

Sen aften 23.30: Flaske

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Midt nat 02/03: Flaske

Som du kan se i min plan er der her 3 lure dagligt og du fortæller at han ofte sover 4 lure. Det lyder som om at han måske skal have hjælp til at sove en lidt længere lur midt på dagen og her kan du igen meget fint forsøge at give ham flaske, skifte ham, give ham flaske igen og herefter putte ham. Du må meget gerne trille ham en tur i barnevognen for på den måde at holde ham sovende. De tre lure dagligt og måden hele dagen forløber på, vil naturligt også spille ind på dagens forløb…

Når det er sagt - hvis din dreng tydeligt trives bedre med 4 lidt kortere lure, så er det naturligvis også helt okay. Du skal bare være opmærksom på, at han ikke sover korte lure, fordi han vågner for tidligt (fordi han skifter søvnstadie) og ville have bedre af at du hjalp ham med nogle lidt længere søvnstræk. Prøv derfor at lægge mærke til, om han vågner frisk, glad og veludhvilet og tydeligt ikke har behov for at sove mere, eller om han vågner ked af det, tydeligt mangler overskud og faktisk virker til at kunne have glæde af at sove lidt længere…

Du skal du som sagt også være opmærksom på at det ikke nødvendigvis er alle lyde om natten, som du skal reagere på. Han kan sagtens ligge og småklynke, smaske, nogle gange grine osv i søvne og hvor han skal have lov til at komme videre i søvnen selv - og andre gange skal du lige være der, berolige med dine hænder, hjælpe ham med stillingskift osv.

Det er super, at han ligger i sin seng koblet til din. Det giver netop mulighed for at du kan berolige ham med dine hænder - super! Men vær opmærksom på, at du ikke per automatik kommer sutten i munden på ham hver time … det kan give en uhensigtsmæssig afhængighed og skabe en rigtig dårlig vane. Prøv om du kan få ham videre i søvnen ude at han behøver få noget i munden. Han kan faktisk også vågne fordi han lærer at han ikke kan sove uden sin sut, så hver gang sutten tabes, så vågner han, græder og sover først videre, når du atter putter sutten i munden… Det kalder jeg vanebetinget afbrudt søvn.

Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse om de forskellige aldre og hvad de betyder for søvnen - og hvordan du kan hjælpe din dreng videre :) Og når I skal igang med skemaden, så kan det være en god idé at bruge min bog "Helens bog om børn og mad". I den guides du igennem fra de første smagsprøver og til jeres dreng er godt igang med familiemaden:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder