Svar: 11 mdr søvn
26. januar 2015
Alder:
11 mdr.
Kære Ellens mor
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, du kan bruge:)
De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at kunne nøjes med en lidt længere lur midt på dagen i stedet for to lure dagligt - og om jeres datter er parat til det er svært at sige. Hun er jo ikke så gammel, og derfor er I nødt til at prøve jer lidt frem, for at se hvordan hun reagerer, hvordan hun har det bedst.
Da hun står meget tidligt op, så vil det være nærliggende at tro, at hun har behov for to lure. Hvis hun skal have energi til at holde sig vågen igennem eftermiddagen, så vil det være nødvendigt, at middagsluren ikke ligger alt for tidligt - og står hun op allerede kl 05, vil det derfor godt kunne være svært for hende at vente med at sove til kl er 12. Derfor kunne jeg godt formode, at hun vil have behov for en formiddagslur og nogle dage er hun jo også tydeligt træt, når klokken er 8 og har brug for at sove allerede der…
Det er også sådan, at med den alder hun har, så vil søvn der liggere efter kl 16 kunne æde af nattesøvnen. Det betyder at hun kan være rigtig svær at få til at sove om aftenen, hun kan begynde at få en opvågning midt nat og hun kan fortsat vågne meget tidligt om morgenen. Og nogle gange, så vil der ske det, at når man fjerner formiddagsluren for tidligt, så vil hun i stedet begynde at sove sidst på eftermiddagen - f.eks. på vej hjem fra dagpleje, vuggestue, købmanden eller lignende - og denne søvn kan så ødelægge nattesøvnen. I givet fald er det langt bedre for hende, at hun stadig får sin formiddagslur og altså stadig sover to lure dagligt, men at de to lure ligger som formiddagslur og middagslur og hun så ikke powernapper om eftermiddagen.
Hun må gerne, hvis hun lige nu trives bedst med det - sove en længere formiddagslur og så sove en kortere middagslur. Netop når hun vågner så tidligt, så vil formiddagsluren være særlig god og vigtig for hende og når hun sover en længere lur der, så kommer hun igennem søvnens forskellige stadier og de giver hende alle en masse godt. Søvnen om dagen kan reparere på den manglende nattesøvn, det omvendte er desværre ikke tilfældet.
Jeg synes altså at der er meget som taler for, at I lader jeres datter sove formiddagslur og sove de to timer, som hun virker til at have behov for. Og så kan hun puttes til en kortere middagslur, så hun lige får et afbræk i løbet af dagen og så eftermiddagen ikke bliver for lang for hende - og stadig kan hun så komme i seng omkring kl 19.30-20 som nu.
Hvis du oplever, at hun ikke kan sove middagslur, når hun har sovet en længere formiddagslur, så kan du overveje, om du skal flytte hendes formiddagslur lidt frem, præcist som du har forsøgt, de dage hvor hun vågner tidligt og allerede er træt når klokken er 8. Hun kan således sove formiddagslur fra 8-10, komme op og blive puttet til middagslur f.eks. kl 13.30-14…
Jeg synes ikke, det er nogen god idé at vække hende allerede efter ½ times søvn. Det vil ikke være søvn nok til, at hun kommer igennem de forskellige søvnstadier. Hun skal helst sove en time og må meget gerne sove mere - og en af hendes lur bør vare mindst 1.5 time, gerne mere…
Derudover tænker jeg også, at du skal forsøge at holde fast i hendes spisetider. Så selvom hun nogle dage sover tidligere og andre dage senere, nogle dage sover længere og andre dage kortere, så er det rigtig godt, hvis du kan holde fast i at spisetiderne er ens (med en margin på +/- en halv times tid). De faste spisetider vil også være med til at påvirke hendes indre ur og det vil være vigtigt for hendes rytme fremover. Det er derfor en rigtig god idé f.eks. at holde fast i at morgengrød altid gives kl 7.30 uansete om hun er vågnet kl 05 eller 06 - om hun skal sove første lur kl 8 eller først kl 10… Ligesom frokosten meget gerne må serveres kl 11.30 hver dag osv. hele dagen igennem.
Du må også meget gerne tilbyde hende en godnatgrød som en fast del af putteritualet. Grøden gives efter badet og før hun puttes med flaske. Den kan gøre det lettere for hende at falde i søvn og vil være med til at sikre, at hun ikke vågner kl 05 fordi hun er sulten:)
En aftenrutine kan derfor se således ud:
17.30-18 Aftensmad - det I spiser
18.30 Bad
19.30 Godnatgrød i køkkenet, evt. sammen med lidt lun mælk af en kop.
19.30 Flaske og puttes til natten
23.30: Flaske, som stille og roligt trappes ud, så hun får mindre og mindre og til sidst kan undvære.
Jeg håber, du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske