Få barnet til at høre efter - er jeg for blød?

26. januar 2015

Kategori:
Alder:
3 år

Få barnet til at høre efter - er jeg for blød?

Hej Helen

Jeg har med stor fornøjelse læst din bog om opdragelse. Jeg er så enig i dine overbevisninger, men det er rigtig dejligt at blive bekræftet og også få forklaret årsagerne til dine overbevisninger.

Jeg prøver meget at efterleve det, men nogle gange give det lidt udfordringer, når jeg gerne vil have min dreng til at gøre det jeg siger. Det kan være nogen gange være svært at undgå at bruge trusler, selvom jeg meget gerne vil undgå det. Og jeg synes også der er rigtig meget de skal lære.

For eksempel at man skal vaske hænder efter toiletbesøg. Det gider han ikke, og det er en af de ting jeg synes er vigtige. Jeg vasker selv hænder og siger, at det er dejligt at have rene hænder, spørger om han vil dufte osv. Hvis han lige har spurgt om noget at drikke er det jo fristende at sige: Ja, det må du få, når du har vasket hænder. Synes egentlig selv det er en okay form for trussel, men det er jo så ikke altid jeg kan bruge den…. Og hvad gør man så for at få det til at blive en god vane???

Det går jo som regel uden problemer, men at tage tøj på, børste tænder osv. er sjældent noget vi bare gør som en daglig rutine, men skal næsten altid aflede. Måske er det sådan det er, når man ikke er autoritær? I så fald er det fint for mig. Så foretrækker jeg at aflede og ikke være autoritær.

Hvis jeg har sagt nej, så holder jeg fast, men jeg siger kun nej, hvis jeg virkelig mener det.

Men jeg kan godt blive i tvivl, om jeg er for blød, og om det har en negativ konsekvens ...

Annonce

... for min dreng. Især efter en situation som i dag hos lægen til 3 års undersøgelse. Min dreng havde forinden været ked af det, og sagt, at han var bange. Jeg forsikrede ham om, at jeg var hos ham, og at der ikke ville være noget som helst der ville være træls. Han blev målt og vejet – og det foregik stille og roligt med forklaringer og uden pres.

Da lægen så skulle se om hans testikel var faldet ned, blev han ked af det. Jeg forsøgte at forklare ham hvad der skulle ske. Lægen sagde så, at vi selv kunne tjekke det, men hvis hun skulle gøre det, så skulle vi gøre det nu. Eftersom han var lidt ked af det, tænkte jeg, at det kunne vi nok godt vente med eller gøre selv. Havde vi haft tid, tror jeg sagtens vi kunne have talt os igennem det, men det havde hun ikke, dvs. det ville være blevet under tvang. Lægens kommentar var så: Bestemmer han alt? Jeg blev så paf, at jeg kun kunne svare: nej…. Hun sagde så: Det lyder bare sådan.

Jeg tænkte sådan, at hvis det var noget han var ked af og det ikke var nødvendigt, så var det fint nok at springe over det. Lidt som det du skriver med at overveje, hvorfor man siger nej. Jeg synes ikke det var nødvendigt at trumfe noget igennem, og gøre ham ked af det, men i stedet ville jeg gerne give ham oplevelsen af, at det er helt ufarligt at gå til læge. Er jeg helt forkert på den? Hvad synes du?

Synes desuden ikke det er lægens opgave at blande sig i min håndtering af min søn, men det er jo en anden sag.

Glæder mig til at høre din mening.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Hvor blev jeg glad for, at du også mener, at min moderlige intuition har noget på sig. At få at vide at ens intuition kan være ok, giver selvtillid. Giver troen på, at man godt kan finde ud af at være mor...

TAK, Lene