Svar: Ny rytme
25. januar 2015
Alder:
19 mdr.
Kære sovetrænere :)
Tak for jeres brev.
At ændre på en søvnrytme eller døgnrytme tager tid og kræver rigtig stor tålmodighed og omsorg. Det er også en forudsætning, at der ikke sker store ændringer i hverdagen - at jeres datter ikke bliver syg, starter i ny dagpleje/vuggestue, oplever stress osv.
I vil ikke kunne flytte på hendes puttetidspunkt aften efter aften. Det vil ofte være sådan, at I en aften flytter f.eks. fra kl 22.00 til 21.45, aftenen efter til 21.30, men så skal dette tidspunkt sandsynligvis bibeholdes i nogle aftener, før I så kan flytte tiden frem igen. Det vil ofte også være sådan, at hun så måske en aften virker ekstra træt og parat og pludselig kan puttes noget tidligere, men aftenen efter er I tilbage til at hun måske først puttes kl 21.30 og så holder I igen fast i denne tid, før hendes puttetidspunkt så kan rykkes frem igen.
I har "kun" været igang i 3 dage - og faktisk kan det sagtens tage op mod 5 uger at flytte på hendes rytme… Og samtidig fortæller I at hun er rykket en time frem - altså puttet kl 21.30 til 20.40 - det lyder for mig som om at hun den 3 aften har været parat til at sove allerede 20.40, hvorfor I naturligvis har puttet hende der, men I har troet at I så kunne putte hende 20.40 næste dag også og det kan I ikke - det er derfor at problemet er opstået. I er nødt til at tage en aften af gangen og hele tiden prøve at pejle jer ind på, hvornår hun er parat til at sove - og lade udgangspunktet være, at hun faktisk sover sent - og så glæde jer over de aftener, hvor hun falder "tidligt" i søvn:)
Det er, præcist som I skriver, at hun forbinder det at skulle sove med sjov og ballade. Når man som jer gennem længere tid har haft et putteritual, der er trukket ud i timer, så har hun lært, at det er sådan det er. Det er netop derfor I skal putte hende så sent, at I med sikkerhed ved, at hun vil kunne sove inden for 10-15 minutter og her bruge det ritual, som I gerne vil have fremover - f.eks. at I putter hende, sætter jer og læser en bog højt, synger godnatsang og hun så falder i søvn.
I takt med at det nye putteritual indføres, så rykkes puttetidspunktet frem og på den måde lærer hun, at det er sådan det foregår, når hun skal sove:) Hun skal altså lige nu først puttes, når hun VIRKELIG er træt og parat til at falde i søvn, for at fornemme i sin krop, hvordan det føles at være parat til at sove:)
Da godnatgrød ikke rigtig har nogen god virkning hos jer, så må I gerne springe den over og se om det gør nogen forskel:) Godnatgrød virker rigtig godt for mange, men ikke for alle, og dur det ikke hos jer, så er det helt okay:)
Og med hensyn til antal timers søvn, så er det rigtigt, at hun naturligt kommer i søvnunderskud, hvis hun først sover kl 22 og vækkes kl 07 - men det gjorde hun jo også før, forskellen er nu, at hun ikke er ked af det og frustreret fra kl 20-22, som hun var før og at hun, når hun puttes, begynder at forbinde det at sove med noget trygt, dejligt og rart.
Man kan naturligvis godt overveje, om hun skal have lov til at sove lidt længere om morgenen, og det må I godt forsøge - så dagen f.eks. først starter kl 08. Det betyder så at middagsluren også vil blive flyttet til senere, men det er okay, da hun jo ofte sover tidlig middagslur. Hun kan derfor godt blive puttet til middagslur og sove f.eks. mellem kl 12-14 og så stadig lære at sove til natten omkring kl 20… På den måde kan døgnet stadig godt hænge fint sammen.
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske