Brev:
Ny rytme
25. januar 2015
Alder:
19 mdr.
Ny rytme
Hej Helen
Vi kæmper for tiden med at rykke vores lille dejlige datters (på snart 19 måneder) sovetidspunkt om aftenen. Som vi har skrevet tidligere, har vi haft svært ved at putte (kl. 19.30-20.00) og er endt med en (tilsyneladende meget overtræt) pige, der skal have hjælp i 2-3 timer for til sidst at dratte om i sengen af udmattelse.
Nu har vi på din opfordring holdt fast i at vække hende kl. 7.00 hver morgen (selvom hun sover tungt), lur omkring kl. 11.15 til 12.45 og forsøgt putning så tidligt som muligt. Det har vi forsøgt fire aftener. De første tre aftener er gået rigtig godt.
Vi har lykkes med at lægge hende lidt tidligere for hver dag (21.45, 21.30, 20.40). Men i aften har vi haft et stort tilbagefald. Hun sov først kl. 22.00 og får så igen kun 9 timers søvn i nat.
Vi er gået fra at give hende færdiglavet aftengrød til at give hende havregrød (med lidt most banan i), som du foreslog. Det går rigtig fint. Men det er stadig som om hun "liver op" efter aftengrøden, som hun får omkring kl. 19.30. Og så har vi balladen.
Vores spørgsmål er, hvor længe vi kan forvente at skulle puttetræne (forsøge at lægge hende tidligere og tidligere). Vi er bekymrede over, at hun kun får 10,5-11 timers søvn i døgnet (som i aften hvor vi har haft tilbagefald), da hun jo virkelig udvikler sig for tiden og - at dømme fra hvor tungt hun sover om morgenen - virkelig lader til at kunne bruge nogle flere timer.
Vores tese går lige nu på, at hun har fået en dårlig vane med ikke at forbinde sin seng og mørket på sit værelse med søvn - men derimod sjov og ballade - og derfor først sover, når hun er VIRKELIG træt. Det skal dog siges, at hun sover middagslur i sin seng i weekenden utrolig flot og fuldstændig uden strabadser.
Mange tak for dine gode og hurtige svar.
Med venlig hilsen
Sovetrænerne