Svar: Flere råd til søvn

25. januar 2015

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med jer

Tak for jeres brev:)

Det lyder som om, at jeres datter nu falder fint i søvn om aftenen og sover godt, indtil tidlig morgen, hvor hun vågner og tydelig ikke vil sove mere. Hun falder også fint i søvn i løbet af dagen. Hun får nu en lur dagligt og sover lidt forskudt alt efter om det er hverdag eller weekend, men det fungerer - og det lyder som om at I gør hvad I kan.

Måske er jeres datter bare en lille lærke? Når man taler om A- og B-mennesker hos voksne, så kalder vi det for Lærker og Ugler hos børn. Lærkerne falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig – det er dejligt at komme i seng. For lærkerne er morgenen den bedste tid på dagen – de våger kl 05 og er parate til at komme op og starte dagen…

Uglerne derimod, de elsker aftenerne. De er næsten ikke til at drive i seng, om aftenen vil de rigtig gerne lege og her er de aktive. Om morgenen, er det så svære at få vækket, de har svært ved at vågne og kan næsten ikke overskue påklædning, morgenmad osv.

Om man er det ene eller det andet, betyder egentlig ikke noget, man kan fint trives med begge ting - det bliver først rigtigt en udfordring, når man f.eks. er B-menneske og får en lille Lærke - og det er måske den udfordring I har hos jer…

Ingen af jer forældre trives med at stå op kl 05 om morgenen og I vil derfor gerne have, at jeres datter skal sove lidt længere… Det gør hun ikke og derfor må I forsøge at finde en løsning, som kan tilgodese jer alle tre bedst muligt. Det lyder ikke som om at I lige nu kan gøre så meget for at ændre hendes rytme - desværre:)

Men I kan forsøge at skabe lidt rolige morgener for jer, ved f.eks. at tilbyde hende godnatgrød som en fast del af putteritualet. Det vil nogle gange gøre, at hun ikke vågner helt så tidligt, fordi hun ikke vågner af sult.

I kan også ...

Annonce

... stille en lille tallerken med lidt brød, frugt eller lignende frem til hende sammen med en drypfri kop med vand. Så kan hun tage sig lidt at spise og drikke, når hun vågner. Det kan stå på et lille bord ved siden af sengen og på en måde, hvor hun selv kan få fat på det… Den drypfri kop kan hun evt. have i sengen - I må prøve jer lidt frem.

Mørklægningsgardiner, som holder dagslyset ude vil være en rigtig god idé.

Og I skal være opmærksomme på brug af TV, iPad og lignende tidlig morgen. Lyset fra skærmen vil appellere til vågenhed. Det kan være udmærket som underholdning og hvis det er det, som gør, at I kan sove lidt længere, så må det være sådan. Men det vil være bedre, hvis hun kan underholdes med noget, som ikke skaber lys. Det kunne være en lille båndoptager med en historie eller lidt rolig musik, som hun kan tænde for, ligge og lytte til, men som ikke sender lys ud i rummet. Det er naturligt svært at finde gode aktivitetsmuligheder, når hun ikke er ældre.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

En spilledåse, som hun måske selv kan trække op ved at hive i en snor - hvis hun er vant til at falde til ro ved en sådan og den lyd, den spiller, så vil hun måske kunne falde i søvn til den igen, når hun vågner tidlig morgen.

Nogle børn falder også til ro ved en CloudB lampe. Der fås forskellige - f.eks.lamper som laver små billeder på væggen og loftet, som hun kan ligge og kikke på og falde til ro ved. Og andre modeller, som kan afspille beroligende lyde eller som en blød bamse, hun kan putte sig med.

Nogle gange vil det hjælpe at tage hende ind til jer, fordi hun så puttes, mærker jeres varme, føler sig helt tryg og omsluttet og kan se at I sover videre. I kan sige "sshh, det er nat, sove nu skat" eller lignende, så hun hører, at det er det, der forventes af hende nu.

Jeg håber, I kan bruge lidt af disse idéer videre, fortsat held og lykke med hende:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Lattergas ved fødsel

Lattergas er en blanding af ilt og kvælstofilte, som man indånder gennem en maske.

Lattergas bruges som smertestillende og er et tilbud til kvinder, der er i fødsel. Jordmoderen vejleder kvinden i, hvordan masken bruges - lattergas virker bedst, hvis du trækker vejret i masken, når du mærker, at der er en ve på vej, og så lægger masken fra dig igen, når veen klinger af.

Lattergas virker på den måde, at kvinden mærker smerten, men ikke lader sig gå på af den, og den...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder