Flere råd til søvn

25. januar 2015

Kategori:
Alder:
18 mdr.

Flere råd til søvn

Kære Helen

Skrev til dig for ikke så længe siden, da jeg søgte råd til at få min datter til at sove længere om morgenen og ikke stå op kl. 5.

Hun bliver primært puttet mellem kl. 19.30-20.
Sovet 1,5-2,5 time middagslur. I vuggestuen ligger luren omkring kl. 11.20-11.40 og herhjemme kan vi godt vente med at ligge hende til kl. 12-12.30.

I forhold til de sidste svar så vil jeg blot orientere om, at hun ikke sover om eftermiddagen og efter kl. 16. Det er vi meget opmærksomme på, for så får vi en virkelig svær putning om aftenen eller dårlig søvn om natten.

Når hun vågner kl. 5 så forsøger vi altid at få hende til at sove længere men det lykkes ikke rigtig. Vi får den som regel strukket til kl. 6 før vi behøver at stå op. Jeg kan mærke at hendes overskud bare er mindre.

Nede i vuggestuen fortalte de forleden at hun tit om formiddagen render rundt ...

Annonce

... i sine egne tanker og er ikke helt nærværende. Hun er ikke ked af det eller noget men heller ikke hendes normale livlige væsen. Når de når til frokost er hun rigtig træt og kan nogen gange have svært ved at koncentrere sig om maden.

Vi er lige nu i gang med at lære hende at falde i søvn selv og det er gået fint de sidste 3 dage. Vi synger, siger sov godt og at vi lige går ud og rydder op i køkkenet. Hun er faktisk faldet i søvn hurtigt og uden noget gråd de sidste 3 dage.

Lige meget om hun sover lang eller kort middagslur så vågner hun tidligt og uafhængig af hvornår hun bliver puttet.

Hun får som regel lov at se noget tegnefilm når hun vågner enten på tv'et eller på iPad'en i vores seng med lyset tændt. Er det en dårlig ide?

Håber du kan komme med flere gode råd, så vi kan få lidt overskud tilbage i vores datter og også lidt os andre.

Hilsen os

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Donorhjælp

Hvis man ikke kan blive gravid på almindeligvis, så kan man benytte sig af en donor. Og i Danmark er der to muligheder:

1. Donor med sæd:
Kvinder der ikke har nogen mandling partner eller hvor den mandlige partners sædkvalitet ikke kan anvendes til befrugtning, har mulighed for at blive gravide med en sæddoner.

Sæddonation kan både være anonym og åben. På lægeklinikker vil den normalt være anonym, hvor man kan få åbne donorer på jordemoderklinikker.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor