Brev:
Flere råd til søvn
25. januar 2015
Alder:
18 mdr.
Flere råd til søvn
Kære Helen
Skrev til dig for ikke så længe siden, da jeg søgte råd til at få min datter til at sove længere om morgenen og ikke stå op kl. 5.
Hun bliver primært puttet mellem kl. 19.30-20.
Sovet 1,5-2,5 time middagslur. I vuggestuen ligger luren omkring kl. 11.20-11.40 og herhjemme kan vi godt vente med at ligge hende til kl. 12-12.30.
I forhold til de sidste svar så vil jeg blot orientere om, at hun ikke sover om eftermiddagen og efter kl. 16. Det er vi meget opmærksomme på, for så får vi en virkelig svær putning om aftenen eller dårlig søvn om natten.
Når hun vågner kl. 5 så forsøger vi altid at få hende til at sove længere men det lykkes ikke rigtig. Vi får den som regel strukket til kl. 6 før vi behøver at stå op. Jeg kan mærke at hendes overskud bare er mindre.
Nede i vuggestuen fortalte de forleden at hun tit om formiddagen render rundt i sine egne tanker og er ikke helt nærværende. Hun er ikke ked af det eller noget men heller ikke hendes normale livlige væsen. Når de når til frokost er hun rigtig træt og kan nogen gange have svært ved at koncentrere sig om maden.
Vi er lige nu i gang med at lære hende at falde i søvn selv og det er gået fint de sidste 3 dage. Vi synger, siger sov godt og at vi lige går ud og rydder op i køkkenet. Hun er faktisk faldet i søvn hurtigt og uden noget gråd de sidste 3 dage.
Lige meget om hun sover lang eller kort middagslur så vågner hun tidligt og uafhængig af hvornår hun bliver puttet.
Hun får som regel lov at se noget tegnefilm når hun vågner enten på tv'et eller på iPad'en i vores seng med lyset tændt. Er det en dårlig ide?
Håber du kan komme med flere gode råd, så vi kan få lidt overskud tilbage i vores datter og også lidt os andre.
Hilsen os