Svar: Nattesøvn og uro - 6 mdr.

21. januar 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lill-Mai

Tak for dit brev og velkommen til :)

Der kan være flere årsager til at jeres dreng sover uroligt og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)

Det lyder som om at I er kommet rigtig godt igang med skemaden og det lyder rigtig fint med skemad 3 gange dagligt. Du skal dog være opmærksom på, hvor store mængder skemad du giver ham. Du fortæller at du ofte ammer 2 gange om dagen og det er nok for lidt, så længe han ikke er ældre. Det er godt at tilbyde ham mindre skemad og mere mælk, det vil sige at det er bedre at han spiser f.eks. ¾ dl. skemad, drikker vand af kop og får brystet før han skal sove - end at han spiser f.eks. 1-1 ½ dl. skemad og så afviser brystet eller ikke drikker nok, før han så puttes til en lur.

Det er en god idé at tilbyde ham mange små måltider hele dagen igennem. Jo mere han fyldes op med både mad og mælk, jo mere vil han kunne undvære det om natte. Hvis han ikke får nok i dagtimerne, så vil han søge det om natten:) Derfor er det også en rigtig god idé, at du forsøger at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad, når ha vågner af een lur og tilbydes brystet før han skal sove næste lur. På den måde sikres der bedst plads til begge dele:)

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Tilbydes lidt blød frugt i hånden at sutte på selv og du følger efter med lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Tilbydes agurk, brødskorper eller lignende i hånden at gumle på selv og du følger efter med grøntsagsmos. Der begyndes med kød/fisk i grøntsagsmosen. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frisk blød frugt i hånden og tilbydes lidt frugtmos, vand af kop. Ammes og sover måske en lille powernap eller den springes over.

Aften 18: Tilbydes agurk, brødskorper eller lignende i hånden at gumle på og du følger efter med grøntsagsmos. Der begyndes med kød/fisk i mosen. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca ...

Annonce

Sen aften 23: Ammes eller flaske og sover herefter videre.

Som du kan se, skal der altså mange små måltider ind og flere amninger i løbet af dagen, for at din dreng ikke behøver søge brystet hver time hele natten.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Derudover spiller hans alder og udvikling også ind. Det er helt normalt, at han kan ligge og sige lyde, småklynke, lave sutte- og søgebevægelser i søvne. Han gør det fordi han lige nu drømmer rigtig meget, og alt hvad han oplever skal bearbejdes i drømme. Han vil også kunne grine imens han sover:) Det er ikke alle lyde, som du skal reagere på, nogle gange skal du bare lade ham være og se om ikke han så kan finde videre i søvnen selv - måske er det tid til at I flytter på hvert sit værelse om natten, så du ikke reagerer på alle lyde, men kun reagerer, når han rigtigt har brug for dig…

Naturligvis skal du være der for ham, og her gælder det nogle gange om at hjælpe ham motorisk. Selvom han nu kan trille omkring, få fat i sine tæer, putte hænderne i munden og i det hele taget bruger sig selv mere motorisk, så kan han stadig ikke rigtig finde ud af det, når han sover. Han får sig lagt i stillinger, som han ikke rigtig mestrer at komme væk fra og derfor skal du hjælpe ham med stillingsskift. Nogle gange skal han hjælpes om på siden, andre gange om på ryggen, så skal dynen på ham, fordi han har sparket den af osv. og du er lige nu nødt til at hjælpe ham med dette. Når du gør det, er det dog en god idé, at du forsøger at få ham videre i søvnen netop med stillingskift, beroligende ord, kærtegn osv. og uden at du per automatik kommer bryst eller sut eller flaske i munden på ham. Du skal hjælpe ham med så lidt aktivitet fra din side som muligt:)

Hvis I har det meget varm hvor I bor, så kan dette naturilgvis også spillee ind og give urolig søvn, ligesom tandfrembrud, sygdom osv. også vil være en naturlig årsag. Jeg tænker dog at dagsplanen og hele jeres rytme måske skal rettes lidt til og at dagens rytme naurligt spiller ind på nattens forløb :)

Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke fortsat og glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie