Svar: 1.5 år og søvnudfordringer

20. januar 2015

Kategori:
Alder:
18 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lina

Tak for dit brev :) Det lyder som om at du igen er gravid, eller at I arbejder på, at du skal blive det - hvor dejligt! Og jeg kan naturligvis sagtens forstå, at I gerne vil lære jeres datter at sove, uden at I behøver skiftes til at være på sofaen.

Det lyder som en god idé at holde fast i, at hun sover på eget værelse. Hun har sovet der sien hun var 6 måneder og jeg formoder derfor, at hun kender sin seng og sit værelse godt og umiddelbart finder tryghed ved at sove der. Det er naturligvis en forudsætning for at hun kan falde i søvn, at hun føler sig tryg:)

Du fortæller at I ofte bruger op mod 3 timer på at få hende til at sove og det er naturligvis alt for lang tid. For at ændre på dette, så er det for det første vigtigt, at I sikrer jer, at hun har e helt fast dagsrytme. Det betyder at hun skal op til samme tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend og hendes dag må meget gerne starte omkring kl 7… Når dagen starter her, vil det være passende at putte hende til middagslur ca kl 12.30 og her må hun så gerne sove 2 til 2.5 time, så hun kommer op omkring kl 14.30-15 og så vil det være rigtig fint, at hun puttes til natten kl 19.30-20. Så hun får ca 11 timers nattesøvn og således 13-13.5 times søvn i døgnet.

Jo mere fast rytme I kan holde i løbet af dagen, jo mere vil hun naturligt føle sig parat til at sove, når hun bliver puttet, og det er vigtigt, for at hun kan overgive sig til søvnen:)

Derudover så kan det være nødvendig, at I en periode først putter hende så sent, at I med sikkerhed ved at hun vil kunne falde i søvn inden for 15 minutter. Hvis I hver aften kæmper med hende i 3 timer, går frem og tilbage, lægger hende, giver vand, hun smider sutten ud af sengen, og I samler den op igen eller hvad I nu laver i al den ...

Annonce

... tid - så lærer hun, at det er sådan det skal foregå, når hun skal puttes. For at lære hende, at hun skal lægge sig roligt ned og falde i søvn med godnathistorie, og lidt snak om dagen, sin puttebamse, en godnatsang eller lignende, så er I nødt til at putte hende så sent, at dette er muligt. Og i takt med at hun så kan dette, så skal I flytte puttetidspunktet frem.

Det betyder altså i praksis, at hun ikke skal puttes før kl er 22, hvis det først er der hun sover. Og stille og roligt, så skal hun så puttes kl 21.45, 21.30, 21.15, 21.00, 20.45 osv. indtil I rammer hendes optimale puttetidspunkt. Og samtidig med at I gør dette, så skal I igen holde fast i dagsplanen - op til samme tid hver dag og sove 2.25 time til middag. Hun skal altså ikke begynde at sove længere om morgenen eller sove længere middagslur - det er nattesøvnen som skal forlænges og den skal forlænges om aftenen. I vil ikke kunne flytte hende puttetidspunkt fra dag til dag, der vil nogle dage gå flere dage imellem, før I så kan rykke hendes puttetid igen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så er der jo så opvågningerne om natten. De kan skyldes at hun måske er ked af det, når hun falder i søvn, fordi I kæmper om at få hende til at sove. Hvis det ikke er rart at falde i søvn, så vil hun godt kunne vågne og græde om natten… Jo mere trygt og roligt hun kan falde i søvn, jo bedre vil nattesøvnen ofte være.

Derudover så spiller hendes alder også ind og hun kan på grund af den store udvikling der sker lige nu godt vågne op og græde om natten. Hun kan også på grund af sin alder protestere over at skulle sove - og dette findes der også råd for, men lige nu tænker jeg, at det vil være rigtig godt at se på rytmen og puttetider og jeg håber at ovenstående tanker/plan vil hjælpe jer lidt videre:)

Rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Sut

Før i tiden var det almindeligt, at børn fik en sut med det samme, når de blev født. I dag mener man, at det er hensigtsmæssigt at man venter med at give barnet en sut, til amningen er etableret.
Hvis barnet får en sut for hurtigt, så kan det gå ud over barnets lyst til at die ved brystet. Dertil kommer at sutteteknikken er forskellig alt efter om barnet dier på brystet eller sutter på en sut.

Du kan møde mange forskellige holdninger til det at bruge sut og det er vigtigt...

Læs mere i Babylex

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien