1.5 år og søvnudfordringer

20. januar 2015

Kategori:
Alder:
18 mdr.

1.5 år og søvnudfordringer

Kære Helen

Vores datter er nu ved at være en rigtig stor pige på knap 19 måneder. Og efter en lang periode (næsten hele hendes liv) med urolig søvn og mange afbrydelser, har vi haft en periode (et par uger) med god søvn.

Hun har været god til selv at falde i søvn, og hun har kun haft brug for os et par gange - nogen gange slet ikke - i løbet af natten. Men nu er hun igen inde i en periode, hvor vi bruger op mod tre timer på at få hende til ro, og natten igennem har hun brug for os mange gange.

Skal vi lægge hende tidligere eller senere? Vi lægger hende typisk kl 19.30.
Skal vi gøre ...

Annonce

... mere/mindre for at aktivere hende?

Hun får aftensmad omkring kl 17.30, kommer i bad kl 18.30, får aftengrød og mælk af kop kl 19 og så læser vi bog og putter kl 19.30.

Hun sover på sit eget værelse og har gjort det siden hun var seks måneder.
Desværre sover vi - forældrene - ikke sammen, fordi vi bliver afbrudt så mange gange om natten. Så vi tager holdskifte på sofaen, og det trækker efterhånden tænder ud. Vi trænger til at sove sammen som en normal familie - og meget gerne inden det hele går løs igen med en eventuel lillebror eller -søster.

Alle råd og tanker er meget velkommen.

Kærlig hilsen
Lina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

Annonce

Viden om børn:

Undertøj til børn

Bomuld er behageligt, suger sved og kan vaskes ved høj temperatur. Det kan være en stor fordel, så længe børn bruger ble, hvor det ikke kan undgås, at der af og til kommer urin og afføring i undertøjet.

I efterårs- og vintermånederne, kan det dog være en fordel at vælge undertøj af uld. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft. Det gør, at uld isolerer rigtig godt, og det hjælper derfor barnet med at holde varmen, når det f.eks. sparker dynen af om natten. Uld kan...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge