Brev:
1.5 år og søvnudfordringer
20. januar 2015
Alder:
18 mdr.
1.5 år og søvnudfordringer
Kære Helen
Vores datter er nu ved at være en rigtig stor pige på knap 19 måneder. Og efter en lang periode (næsten hele hendes liv) med urolig søvn og mange afbrydelser, har vi haft en periode (et par uger) med god søvn.
Hun har været god til selv at falde i søvn, og hun har kun haft brug for os et par gange - nogen gange slet ikke - i løbet af natten. Men nu er hun igen inde i en periode, hvor vi bruger op mod tre timer på at få hende til ro, og natten igennem har hun brug for os mange gange.
Skal vi lægge hende tidligere eller senere? Vi lægger hende typisk kl 19.30.
Skal vi gøre mere/mindre for at aktivere hende?
Hun får aftensmad omkring kl 17.30, kommer i bad kl 18.30, får aftengrød og mælk af kop kl 19 og så læser vi bog og putter kl 19.30.
Hun sover på sit eget værelse og har gjort det siden hun var seks måneder.
Desværre sover vi - forældrene - ikke sammen, fordi vi bliver afbrudt så mange gange om natten. Så vi tager holdskifte på sofaen, og det trækker efterhånden tænder ud. Vi trænger til at sove sammen som en normal familie - og meget gerne inden det hele går løs igen med en eventuel lillebror eller -søster.
Alle råd og tanker er meget velkommen.
Kærlig hilsen
Lina