Ked ved aflevering i børnehaven

20. januar 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 2 mdr.

Ked ved aflevering i børnehaven

Kære Helen

Mange tak for dit svar vedr det at indgå i leg for vores søn på 3 år og 2 måneder. Dejligt at få din konstruktive og brugbare feedback!!!

Jeg har allerede flere spørgsmål, men de kommer lige ét af gangen efter emne :o)

Vores søn er for tiden ked af det og græder, når jeg skal aflevere ham i børnehave om morgenen.

I torsdags (nu er det efterfølgende tirsdag) blev han hjemme sammen med mig, da han kastede voldsomt op, lige inden vi skulle afsted. Resten af dagen var der ikke noget som helst. Jeg var selv lidt forkvalmet så vi delte en cola - hvilket sker yderst sjældent, så det var jo specielt dejligt for ham. Senere på eftermiddagen ville skæbnen så, at posten kom med en pakke med dagligvarer, jeg havde bestilt, hvor jeg også havde bestilt en del forskellige øko-slikposer. M synes det var rigtig spændende at der kom sådan en stor pakke, og hjalp ivrigt til med at åbne, og blev selvfølgelig begejstret, da han så slikposer. Så vi blev lige "nødt" til at åbne og smage lidt på de forskellige ting. Det var jo også en særlig oplevelse for ham. Og sidst på eftermiddagen kom mormor så og legede et par timer med ham, da det egentlig var min eksamenslæsningsdag.

Fredag var han helt frisk igen, selvom han prøvede at sige det modsatte. "Mor, jeg hoster, jeg skal ikke i børnehave i dag". Men det skulle han jo. Han græd da vi skulle sige farvel, og det samme har så gentaget sig - og temmelig meget endda - her mandag og tirsdag morgen. Han vil holde fast i mine fingre og hænder og ikke give slip og græder rigtig højt. Mandag ringede jeg efter en halv time til børnehaven og de fortalte at det var meget hurtigt gået over. I eftermiddags havde han så været ret "pivet" som det blev udtrykt i børnehaven og ville have sin mor - hvilket de forklarede med at han ikke havde kunnet sove middagssøvn.

Her til aften var han meget, meget træt. På et tidspunkt faldt han og slog sig en smule, og jeg satte mig hen og se lidt fjernsyn med ham på skødet. Han holdt rigtig godt fast i min arm kunne jeg mærke, han ville i hvert fald ikke have, at jeg skulle gå.

Og så har der været det andet, som du svarede på, med at vi har været meget fokuseret på, hvordan han leger og med hvem. Vi har tendens til næsten dagligt at spørge ...

Annonce

... ham om, hvem han har leget med, og han vil aldrig rigtig svare. Og han har tit fået at vide, at man skal lege med flere andre børn - så det vil vi helt bestemt til at holde op med at sige til ham.

Kan det have medvirket til at han er ked af at komme i børnehave??

Og så er jeg endelig færdig med min uddannelse per i går, hvilket er en stor lettelse. Da jeg har haft forskellige mødetider, men hovedsagligt har kunnet aflevere ham halv-sent, er han fortrinsvist blevet afleveret mellem kl. 8 og 9:30, når det er allersenest. Er det skidt for ham? Han har jo heller ikke gået i børnehave så voldsomt længe.

Hans bedste ven i børnehaven bliver også afleveret på meget afvekslende tider, fordi hans mor er på barsel. Jeg ville jo ønske at jeg kunne være sikker på at han var der, når vi afleverede vores dreng...

Og så skal jeg jo til at søge job her fremadrettet, og går jo dermed hjemme i en periode, forhåbentligt ikke så lang tid. Hvad er så bedst ift aflevering om morgenen: skal jeg finde et fast tidspunkt, som skal være det samme hver dag, så vi/han kan få en rutine?

Og hvordan kan jeg bedst hjælpe min søn om morgenen ift. at han er ked af at skulle sige farvel/give slip?

Jeg siger fx til ham at nu skal han ind og se hvad de andre leger med. Og så spørger han mig om jeg vil gå med ham ind og spørge for ham om de vil lege med ham. Og det siger jeg nej til, for jeg er bange for at det lynhurtigt ville kunne blive et mønster. Skal jeg tage fat i en pædagog og spørge om hun kan hjælpe ham med at komme i gang? Skal jeg i det hele taget få taget en snak med børnehaven om det? Han har endnu ikke gået i børnehaven i 5 måneder, og jeg oplever at det er lidt svært at komme igennem til pædagogerne, de har jo travlt, og jeg kan egentlig godt forstå at de ikke lige kan engagere sig i en samtale uplanlagt, selvom det er ærgerligt.

Når han så bliver ked af at jeg skal gå, beder jeg en pædagog om at komme og vinke farvel med ham, fordi jeg selvfølgelig ikke vil lade ham stå alene, grædende, når jeg går.

Der har heldigvis været en periode forud for dette, hvor han ikke har været grædende-ked-af at skulle blive afleveret, selvom han heller ikke har været ovenud lykkelig for det.

Ser meget frem til dit svar.

De bedste hilsner M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

5. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Svær putning - 2 år, 10 mdr.

Hej Helen. Yngstemanden har altid været rigtigt svær at putte, og derfor har...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

2. januar 2024 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Følelsesudbrud ved måltiderne

Kære Helen. Jeg vil gerne høre om du har et godt råd til en specifik...

31. december 2023 | Sovevaner | 3 år, 1 mdr.

Sove arrangement - fortsættelse af sidste brev

Kære Helen. Tak for dit input til mit sidste brev. Det meste af det du...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Køkkenhygiejne

Når man laver mad til småbørn er god køkkenhygiejne særligt vigtig. Små børns forsvar overfor bakterier er mindre end voksnes, og derfor får børn lettere ondt i maven eller får en maveinfektion.

- Undgå at sprede bakterier mellem madvarer. Hold f.eks. rå grøntsager adskilt fra råt kød, så der ikke kommer jordbakterier på kødet, og så der ikke kommer bakterier fra kødet på grøntsagerne.

- Hold også rå madvarer adskilt fra mad, der er klar til at blive spist. Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.