Brev:
Ked ved aflevering i børnehaven
20. januar 2015
Alder:
3 år, 2 mdr.
Ked ved aflevering i børnehaven
Kære Helen
Mange tak for dit svar vedr det at indgå i leg for vores søn på 3 år og 2 måneder. Dejligt at få din konstruktive og brugbare feedback!!!
Jeg har allerede flere spørgsmål, men de kommer lige ét af gangen efter emne :o)
Vores søn er for tiden ked af det og græder, når jeg skal aflevere ham i børnehave om morgenen.
I torsdags (nu er det efterfølgende tirsdag) blev han hjemme sammen med mig, da han kastede voldsomt op, lige inden vi skulle afsted. Resten af dagen var der ikke noget som helst. Jeg var selv lidt forkvalmet så vi delte en cola - hvilket sker yderst sjældent, så det var jo specielt dejligt for ham. Senere på eftermiddagen ville skæbnen så, at posten kom med en pakke med dagligvarer, jeg havde bestilt, hvor jeg også havde bestilt en del forskellige øko-slikposer. M synes det var rigtig spændende at der kom sådan en stor pakke, og hjalp ivrigt til med at åbne, og blev selvfølgelig begejstret, da han så slikposer. Så vi blev lige "nødt" til at åbne og smage lidt på de forskellige ting. Det var jo også en særlig oplevelse for ham. Og sidst på eftermiddagen kom mormor så og legede et par timer med ham, da det egentlig var min eksamenslæsningsdag.
Fredag var han helt frisk igen, selvom han prøvede at sige det modsatte. "Mor, jeg hoster, jeg skal ikke i børnehave i dag". Men det skulle han jo. Han græd da vi skulle sige farvel, og det samme har så gentaget sig - og temmelig meget endda - her mandag og tirsdag morgen. Han vil holde fast i mine fingre og hænder og ikke give slip og græder rigtig højt. Mandag ringede jeg efter en halv time til børnehaven og de fortalte at det var meget hurtigt gået over. I eftermiddags havde han så været ret "pivet" som det blev udtrykt i børnehaven og ville have sin mor - hvilket de forklarede med at han ikke havde kunnet sove middagssøvn.
Her til aften var han meget, meget træt. På et tidspunkt faldt han og slog sig en smule, og jeg satte mig hen og se lidt fjernsyn med ham på skødet. Han holdt rigtig godt fast i min arm kunne jeg mærke, han ville i hvert fald ikke have, at jeg skulle gå.
Og så har der været det andet, som du svarede på, med at vi har været meget fokuseret på, hvordan han leger og med hvem. Vi har tendens til næsten dagligt at spørge ham om, hvem han har leget med, og han vil aldrig rigtig svare. Og han har tit fået at vide, at man skal lege med flere andre børn - så det vil vi helt bestemt til at holde op med at sige til ham.
Kan det have medvirket til at han er ked af at komme i børnehave??
Og så er jeg endelig færdig med min uddannelse per i går, hvilket er en stor lettelse. Da jeg har haft forskellige mødetider, men hovedsagligt har kunnet aflevere ham halv-sent, er han fortrinsvist blevet afleveret mellem kl. 8 og 9:30, når det er allersenest. Er det skidt for ham? Han har jo heller ikke gået i børnehave så voldsomt længe.
Hans bedste ven i børnehaven bliver også afleveret på meget afvekslende tider, fordi hans mor er på barsel. Jeg ville jo ønske at jeg kunne være sikker på at han var der, når vi afleverede vores dreng...
Og så skal jeg jo til at søge job her fremadrettet, og går jo dermed hjemme i en periode, forhåbentligt ikke så lang tid. Hvad er så bedst ift aflevering om morgenen: skal jeg finde et fast tidspunkt, som skal være det samme hver dag, så vi/han kan få en rutine?
Og hvordan kan jeg bedst hjælpe min søn om morgenen ift. at han er ked af at skulle sige farvel/give slip?
Jeg siger fx til ham at nu skal han ind og se hvad de andre leger med. Og så spørger han mig om jeg vil gå med ham ind og spørge for ham om de vil lege med ham. Og det siger jeg nej til, for jeg er bange for at det lynhurtigt ville kunne blive et mønster. Skal jeg tage fat i en pædagog og spørge om hun kan hjælpe ham med at komme i gang? Skal jeg i det hele taget få taget en snak med børnehaven om det? Han har endnu ikke gået i børnehaven i 5 måneder, og jeg oplever at det er lidt svært at komme igennem til pædagogerne, de har jo travlt, og jeg kan egentlig godt forstå at de ikke lige kan engagere sig i en samtale uplanlagt, selvom det er ærgerligt.
Når han så bliver ked af at jeg skal gå, beder jeg en pædagog om at komme og vinke farvel med ham, fordi jeg selvfølgelig ikke vil lade ham stå alene, grædende, når jeg går.
Der har heldigvis været en periode forud for dette, hvor han ikke har været grædende-ked-af at skulle blive afleveret, selvom han heller ikke har været ovenud lykkelig for det.
Ser meget frem til dit svar.
De bedste hilsner M