Svar: Ørebarn med søvnproblemer
15. januar 2015
Alder:
19 mdr.
Kære trætte forældre
Åh, den lille pige, hvor er det synd, at hun har haft så store problmer med ørerne næsten gennem et helt år - det sidder jo i kroppen på hende og hun husker ikke andet end at det gør ondt at sove…
Det er vigtigt, at I stadig følges af ørelægen og at I sikrer jer, at hendes dræn fungerer. Det vil også være en rigtig god idé, at I giver hende smertestillende i en periode, så I hjælper hende til ikke at have så ondt og så hun stille og roligt kan lære, at det er okay at skulle sove.
Derudover lyder det som om at hun har rigtig svært ved at ligge ned. Det er helt naturligt, for det er når hun ligger, at hendes ører gør ondt. Og jeg tænker, at det lige nu må prioriteres, at hun begynder at forbinde det at skulle sove med noget der er okay fremfor hvorvidt hun ligger rigtigt, når hun sover. Jeg tænker derfor - kan hun ikke få lov til at halvt sidde op, når hun skal sove? I stedet for at I skal hoppe med hende på en bold… Det kunne være en sækkepude eller lignende i ryggen eller under madrassen, så hun ikke bliver lagt ned, men får lov til at være i en stilling, som er behagelig for hende. Samtidig med at hun sidder der, så kan I læse en bog, tale lidt om dagen, holde i hånden, synge en sang eller lignnede, så hun stadig mærker, at I er der. Hun må også gerne få en drypfri kop med lidt tynd lun te, så hun får lidt lunt at drikke i forbindelse med at hun skal sove. Det kan nemlig også hjælpe hende til at slappe af og lette trykket i ørerne.
Det er naturligvis ikke meningen at hun fremover skal sidde op og sove, men lige nu lyder det for mig som om at I er nødt til at tage det lidt i små etaper og første skridt er at hun lærer at være i sin seng og er tryg ved at skulle sove, begynder at finde ud af at det er okay og ikke forbundet med smerte og ubehag.
Det er rigtig dejligt, at hun sover godt om dagen lige nu. Dagssøvnen kan reparere på den dårlige nattesøvn (det modsatte er ikke tilfældet), så den gode middagslur er vigtig for blandt andet hendes immunforsvar og evne til igen at blive rask. Middagsluren skal I derfor være glade for og bibeholde.
Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er 13-13.5 time i døgnet. Det betyder at hvis hun sover ca 3 timer til middag og står op kl 7-7.30, så vil hendes puttetidspunkt om aftenen være kl ca 21. Det lyder derfor som om at I putter hende for tidligt, hvilket naturligt gør putningen sværere. Det kan altså være forklaringen på, hvorfor hun nogle gange er 1.5 time om at falde i søvn, ligesom det også kan forklare, hvorfor hun vågner igen og igen, når hun først er puttet.
Jeg kan godt forstå, at I har brug for aftenerne for jer selv - og stort tillykke med at I venter jer en lille ny. Det er vigtigt at mor passer på sig selv, det er meget vigtigt, at du går graviditeten ud og det må prioriteres højt. Det er dog samtidig vigtigt, at I forsøger at finde en ryme om aftenen, som I alle kan trives med og det er bedre, at I familiehygger til kl er 20.30-21 og jeres datter så kan falde i søvn i løbet af ca 15 minutter på en rolig måde, end at I kæmper med hende. Det er kun frustrerende for jer alle tre og ingen af jer har glæde af dette.
Der er ingen tvivl om, at jeres datter mærker, at der er forandring på vej. Selvom hun er så lille, at hun ikke forstår, at mor er gravid og hvad det helt præcist betyder at der kommer en baby, så mærker hun forandringen. Hun mærker, at mor kræver lidt mere selvhjulpenhed. Hun mærker, at pladsen på mors skød er blevet mere trang, at du ikke længere løfter hende op og bærer hende rundt, som du plejer osv. Og det reagerer hun på - det skal hun reagere på, det er et sundhedstegn:) Og det er derfor at I lige nu oplever hende ekstra tryghedssøgende og især efterspørger mor. Det er derfor vigtigt, at du ikke skubber hende fra dig, hun må ikke føle sig afvist, samtidig med at far naturligt skal tage mere over. Det er nødvendigt for at sikre, at mor ikke føder for tid. Derfor er det rigtig godt, at jeres datter faktisk virker til at kunne finde bedre ro og overgiver sig bedre til søvnen, når det er far der putter hende - og det skal far naturligvis gøre. Hvis hun tydeligt har brug for at sige godnat til jer begge, så kan mor starte med at sige godnat og far kan så derefter komme ind og hjælpe hende med at overgive sig til søvnen.
Der er hos jer flere ting som spiller ind, men I er nødt til at starte et sted og lige nu foreslår jeg altså smertestillende, halvt sidde op, når hun skal sove. Far putter med godnathistorie, nærhed osv. men forsøger at putte hende i egen seng samtidig med at han er der - og så skal hun puttes senere end hun bliver det lige nu:)
Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre og glæder mig til at følge jeres lille familie:) Det er rigtig dejligt at høre, at I har brugt mine bøger og har fulgt med på hjemmesiden, tak:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske