Brev:
Ørebarn med søvnproblemer
15. januar 2015
Alder:
19 mdr.
Ørebarn med søvnproblemer
Kære Helen
Så er det blevet vores tur til at skrive til dig efter at have fulgt dine gode råd i svar og bøger. Vi er endt i en desperat situation som vi ikke kan finde hoved eller hale i. Så HJÆLP...…
Vi har en dejlig glad og meget kærlig lille pige på snart 19 mdr.
Fra hun var 6 dage gammel til hun var ca. 7-8 mdr. sov hun igennem hele natten dvs. mellem 8-10 timer i træk. Dog var hun næsten umulig at få til at sove om dagen udover et par enkelte lurer af 20-40 min varighed. Hun faldt i søvn selv i egen lift senere i egen seng ved at vi var i rummet og sang i ca. 5-10 min. Denne rytme stoppede brat da hun i en alder af 8 mdr. blev syg med høj feber og mellemørebetændelse. Vi kunne ikke få helt bugt med betændelsen som blev ved med at komme igen trods adskillige penicillin-kurer. Oven i fik hun skoldkopper samt mave-virus mm, så alt i alt var hun syg i en mere end en måned.
For at få hende til at sove og ikke græde voldsomt tog vi hende på arm og hoppede hende på yoga-bold (det havde jeg hørt skulle være godt). Mens hun var syg, faldt hun kun i søvn på arm og ved hoppe-bevægelse. Dette forsatte hele natten og gjorde vi de mindste antræk til at lægge hende vågnede hun meget ulykkelig. Da hun endelig blev rask ville hun dog stadigvæk kun falde i søvn på denne måde, men når hun blev lagt over i egen seng (i vores soveværelse først og senere i eget værelse) sov hun resten af natten.
Vi kunne ikke få hende væk fra armen for hun ville overhoved IKKE ligge ned selv (kun sidde eller stå) og hun blev meget ulykkelig (for første gang i hendes liv græd hun ikke, hun nærmest skreg). Så vi tog hende selvfølgelig op på arm og bold igen. Hurtigt blev nætterne til opvågning ca. hver 1-2 time så vi prøvede desperat forskellige tiltag (hævning af seng, barne/klapvogn mm), men lige meget hjalp det for inden vi så os om var hun syg igen med mellemørebetændelse (ca. hver 2-3 uge over de næste 4-5 mdr.). I disse 4-5 måned startede hun bl.a. i dagpleje (12-13 mdr.) og vi flyttede men ellers var dagene mest præget af sygdom. Til sidst var hendes øre så dårlige, hendes vægt for lav og antallet af penicillin-kurer kritiske at hun straks fik lagt dræn grundet store mængder slim/vand i ørene.
Trods dræn blev hun ved med at være syg! Sådan ca. hver 2-3 uge siden har hun feber og er godt skidt bl.a. med mellemørebetændelse hvor det væsker fra ørene med gult slim og blod. Nætterne er sideløbende blevet dårligere og dårligere. Nu med masser af gråd og vågne timer (dog er middagsluren nu god på 2-3 timer fra ca. 12-15). Hun er super svær at ligge om aftenen, så det kan let tage 1.5 time (ca. 20-20.30 bliver hun lagt med faste ritualer inkluderende sang og historie inden arm og bold). Hun vil IKKE ligge ned hverken i egen seng eller i vores (har prøvet at tage hende indtil os i vores seng for at give tryghed mm med det virker bestemt ikke hun sætter sig straks op og græder).
Sagen er den at vi nu er meget desperate og vildt trætte ovenpå hårde aftener/nætter som alt i alt har stået på i nu snart 10 mdr. Det hjælper ikke at jeg mod alle odds er gravid igen (nu i uge 29) og derfor fysisk ikke længere kan have hende på arm samt bold hele aftenen og natten. Jeg er udmattet både fysisk og psykisk grundet utallige løft, masser af gråd og manglende søvn. Jeg har blødt i uge 26, hvilket gjorde os bange og endnu mere desperate på at finde en god løsning.
Min kæreste har taget meget over de sidste uger med lidt større succes. Dvs. stadigvæk på arm og bold, men tiden er lidt kortere og med lidt mindre gråd end ved mig. Men det har også resulteret i at hun er blevet vildt ”morsyg” (vil kun op til mig, i bad med mig og have godnat-ritual af mig). Hun direkte skubber ham væk eller græder vildt når hun skal over til ham (hvilket er hårdt for os begge især fordi han er en vidunderlig kærlig og omsorgsfuld far). De sidste par dage er vi kommet til at hun slet ikke vil sove når jeg tager hende i mine arme og hopper hende, men vil kun lege, nusse, se tegnefilm mm. Hun kan være vågen i flere timer (falder ikke omkuld) både om aftenen og natten gerne frem til kl. 02.30 eller mere med mindre min kæreste tager over (først græder når hun bliver taget/kommer væk fra mig men det stopper gerne efter 2-5 min og så tager det ham ca. 5 min-1.5 time at få hende til at sove). Men det holder kun 15-min til 1 timer, så er hun vågen igen.
Hvis jeg går indtil hende vågner hun og vil lege (siger jeg nej og fortæller hende at hun skal sove gør hun max modstand og græder), hvis min kæreste går indtil hende bliver hun i hans arme og sover efter 5 min- 1.5 time). Sådan gentager det sig 3-8 gange hver nat.
Så vi er godt frustreret og desperate for ved godt at det skyldes sygdom, øresmerter, tryghed mm at hun forbinder nattesøvnen med noget dårligt. Vi meget opmærksom på at skåne hende for vores frustrationer, men det er svært efter så lang tid uden søvn, uden forbedringer og tidsfrist til ny baby kommer om ca. 10 uger.
Lidt om hendes dag:
1) Vågner mellem 7 og 7.30
2) Gerne havregrød til morgenmad (spiser godt i ikke-syge perioder og mindre godt i syge perioder).
3) Dagpleje fra ca. kl. 8 med frokost ved 11-tiden og middagslur mellem 12 og 15.
4) Hentes ved 15-tiden, hvor hun får drikke og lidt at eftermiddags snack (gerne bolle og/eller frugt).
5) Hun kommer i bad hver dag gerne før eller efter aftensmad som er ved 18-tiden.
6) Aften-ritual starter ved 19.30-20-tiden.
Så kære Helen, håber du kan hjælpe os.
Ser meget frem til at høre fra dig.
Mange hilsner
fra de noget trætte forældre