Brev:
Smide bleen
15. januar 2015
Alder:
3 år, 7 mdr.
Smide bleen
Kære Helen
Nu har jeg brug for din hjælp igen, og denne gang drejer det sig om renlighed. Vores store dreng på 3 år og 7 mdr. har endnu ikke smidt bleen, og nu begynder vi at synes, at der er gået lang tid, men vi er egentlig meget i tvivl om, hvordan vi skal gribe det an i praksis.
Siden han blev 3 år har vi haft sporadisk gang i forskellige tiltag. Vi havde bl.a. en potte og læste historier om at gå på potten. Han har også siddet på den nogle gange, mens aldrig tisset i den, og han på et tidspunkt ville han ikke sidde på den mere. Så har vi skaffet et børnesæde til toilettet og det kan vi godt få ham til at sidde på, men heller ikke her tisser han.
Han har ikke selv på noget tidspunkt givet udtryk for, at han gerne ville smide bleen. På forespørgsler siger han bare nej. Når de andre i hans omgangskreds i børnehaven har smidt bleen har det givet en kortvarig interesse, som vi har prøvet af fange, men den er hurtigt forsvundet igen. Jeg har også forsøgt med at købe underbukser (med Spiderman på :)), som han fik stillet i udsigt, at han jo kunne gå med, når han smed bleen og det gav også en kortvarig interesse, der forsvandt igen. De sætter ham på toilettet i børnehaven, men han tisser ikke, og vi sætter ham på toilettet herhjemme om aftenen med samme resultat.
Det er ikke lykkedes os en eneste gang at få ham til at sige til, når han skulle tisse eller have afføring - heller ikke når vi bad ham om at fortælle os det, mens han har ble på. Han har næsten aldrig lyst til at gå uden ble (f.eks. efter et bad eller om sommeren) og kræver med stigende panik i stemmen at få ble på, når vi foreslår det.
Med andre ting har han selv sagt fra, når han var klar - og han er i øvrigt ret tydelig i sine signaler. Han stoppede selv med at ville have bryst, da han var 10 mdr., og det var helt uproblematisk at få sutten fra ham før han startede i børnehave. På andre områder er han helt gennemsnitlig og normalt udviklet. Han er sproglig stærk, men har motorisk skullet have styrket sin selvtillid. Han er også mere en mere socialt tilbageholdende end udfarende dreng.
Vi står egentlig nu og er i tvivl om, hvad vi skal gøre. Vi er jo nok af den opfattelse, at vi skal vente til han er fysisk og mentalt parat, men i tvivl om, hvordan vi kan aflæse, at han er det. Er der noget, vi kan gøre, for at gøre ham mere parat? Og sidst, men ikke mindst, hvad gør vi egentlig, når vi så på et tidspunkt mener, at han er parat. Jeg er ikke indstillet på at presse ham, men vil jo på den anden side også gerne hjælpe ham videre i hans udvikling på en god måde. Mens jeg sidder og skriver her kommer han og siger, at han gerne vil smide bleen, "når jeg bliver Ironman" - der går jo nok lige lidt tid :).
Håber, du kan hjælpe os videre.
Med venlig hilsen
Nanna