Svar: Putning - svær at putte

13. januar 2015

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Anne-Mette

Tak for dit brev :)

Jeres datter har brug for ca 13.5 times søvn i døgnet, med den alder hun har. Dette er et gennemsnit, så nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre.

Jeres datter sover ofte fra kl ca 19 til 06 - altså 11 timer. Om formiddagen sover hun en times formiddagslur? Og en middagslur på 1.5 time - altså ialt 13.5 times søvn i døgnet og præcist som hun bør, hvis man skal regne på hendes behov. Sover hun en meget længere formiddagslur, så hun sover mere om dagen, så kan hendes nattesøvn naturligvis være kortere og så kan det godt være, at I skal forsøge at putte hende lidt senere end I gør lige nu.

I skal også være opmærksomme på om hun nogle gange falder i søvn på vej hjem fra dagpleje. Hvis hun falder i søvn sidst på eftermiddagen, det vil sige efter kl 16, så kan dette være forklaringen på, at hun har svært ved at sove om aftenen og ofte ikke sover, når I putter hende.

Du spørger om det kan være tryghed, hun søger - og det kan det godt. Hvad sker der, når I går fra hende, når I går ud af værelset? Græder hun, rejser hun sig og strækker armene op mod jer, signalerer hun "gå ikke fra mig?". Hvis det er tilfældet, så skal I blive hos hende, give hende den nærhed og kontakt hun har brug for, for at kunne overgive sig til søvnen.

Ligger hun og tumler rundt, har svært ved at finde fysisk ro, virker til at have en stor rastløshed i kroppen osv.? Så kan I godt gå ud kortvarigt, og lade hende tumle lidt og på den måde få brugt lidt energi og derefter vil det være rigtig godt, hvis I så går ind til hende, sætter jer hos hende, holder hænderne på hendes krop og hjælper hende til fysisk ro. Mange børn vil f.eks. have glæde af at blive puttet på maven og hvor du så står og ...

Annonce

... stryger med dine hænder ned over ryggen og blenumsen og tilbage igen og igen og… Det hjælper med at slappe af i kroppen og overgive sig til søvnen.

Hvis hun virker spilvågen og slet ikke parat til at sove, når I putter hende og hun bare virker til at ville lege og underholdes, så skal I prøve at putte hende senere og altså først putte hende, når I er sikre på, at hun er parat til at sove. Det vil sige, at hvis hun først sover kl 20.30, så skal I ikke putte hende før kl 20.30. Her med samme ritual, som I plejer, godnatgrød, børste tænder, putte med godnathistorie osv. og så hjælpe hende med at sove - enten ved at I sidder der eller går, det afhænger af hendes behov og så skal hun falde i søvn i løbet af 10-15 minutter.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Samtidig med at I putter hende sent om aftenen, så skal hendes rytme om dagen holdes.Det er ikke dagssøvnen som skal forlænges, men nattesøvnen. Og når hun har lært at falde i søvn om aftenen, så rykker I stille og roligt puttetidspunktet frem. I bruger hele tiden samme ritual, men i stedet for at putte hende kl 20.30, så puttes hun 20.15, så kl 20, så 19.45 osv. indtil I rammer det tidspunkt, hvor I fornemmer eller har regnet jer frem til at hun skal sove.

Husk dog på, at hun lige nu har en lidt svær periode og naturligt vil søge jeres ekstra kontakt meget. Hun har rigtig meget brug for at se jer, mærke jer osv. når hun skal overgive sig til søvnen (jf. tidligere svar til jer). Det er derfor rigtig godt givet ud, at I sætter jer hos hende og hjælpe hende med at overgive sig til søvnen. Det er bedre at bruge 15 minutter på dette og hun så falder trygt i søvn, end at I går til og fra og putningen trækker 1.5 time ud og alle bliver frustrerede:)

Håber I kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Leg

For det lille barn er leg meget vigtigt, da det er igennem leg, at barnet udforsker verden og dermed udvikler sig. Og I begyndelsen er I forældre det bedste legetøj, og jeres barn vil elske jeres mimik, lyde og berøring.

Jeres barn har stor glæde af, at I tumler, triller, hjælper barnet med at cykle med benene, danser med barnet i armene... Ligesom jeres barn har brug for at mærke jer tæt på, ligge hud-mod-hud, blive kysset, krammet, kærtegnet og sunget for.

I takt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!