Svar: Putning - svær at putte
13. januar 2015
Alder:
14 mdr.
Kære Anne-Mette
Tak for dit brev :)
Jeres datter har brug for ca 13.5 times søvn i døgnet, med den alder hun har. Dette er et gennemsnit, så nogle børn sover lidt mere og andre sover lidt mindre.
Jeres datter sover ofte fra kl ca 19 til 06 - altså 11 timer. Om formiddagen sover hun en times formiddagslur? Og en middagslur på 1.5 time - altså ialt 13.5 times søvn i døgnet og præcist som hun bør, hvis man skal regne på hendes behov. Sover hun en meget længere formiddagslur, så hun sover mere om dagen, så kan hendes nattesøvn naturligvis være kortere og så kan det godt være, at I skal forsøge at putte hende lidt senere end I gør lige nu.
I skal også være opmærksomme på om hun nogle gange falder i søvn på vej hjem fra dagpleje. Hvis hun falder i søvn sidst på eftermiddagen, det vil sige efter kl 16, så kan dette være forklaringen på, at hun har svært ved at sove om aftenen og ofte ikke sover, når I putter hende.
Du spørger om det kan være tryghed, hun søger - og det kan det godt. Hvad sker der, når I går fra hende, når I går ud af værelset? Græder hun, rejser hun sig og strækker armene op mod jer, signalerer hun "gå ikke fra mig?". Hvis det er tilfældet, så skal I blive hos hende, give hende den nærhed og kontakt hun har brug for, for at kunne overgive sig til søvnen.
Ligger hun og tumler rundt, har svært ved at finde fysisk ro, virker til at have en stor rastløshed i kroppen osv.? Så kan I godt gå ud kortvarigt, og lade hende tumle lidt og på den måde få brugt lidt energi og derefter vil det være rigtig godt, hvis I så går ind til hende, sætter jer hos hende, holder hænderne på hendes krop og hjælper hende til fysisk ro. Mange børn vil f.eks. have glæde af at blive puttet på maven og hvor du så står og stryger med dine hænder ned over ryggen og blenumsen og tilbage igen og igen og… Det hjælper med at slappe af i kroppen og overgive sig til søvnen.
Hvis hun virker spilvågen og slet ikke parat til at sove, når I putter hende og hun bare virker til at ville lege og underholdes, så skal I prøve at putte hende senere og altså først putte hende, når I er sikre på, at hun er parat til at sove. Det vil sige, at hvis hun først sover kl 20.30, så skal I ikke putte hende før kl 20.30. Her med samme ritual, som I plejer, godnatgrød, børste tænder, putte med godnathistorie osv. og så hjælpe hende med at sove - enten ved at I sidder der eller går, det afhænger af hendes behov og så skal hun falde i søvn i løbet af 10-15 minutter.
Samtidig med at I putter hende sent om aftenen, så skal hendes rytme om dagen holdes.Det er ikke dagssøvnen som skal forlænges, men nattesøvnen. Og når hun har lært at falde i søvn om aftenen, så rykker I stille og roligt puttetidspunktet frem. I bruger hele tiden samme ritual, men i stedet for at putte hende kl 20.30, så puttes hun 20.15, så kl 20, så 19.45 osv. indtil I rammer det tidspunkt, hvor I fornemmer eller har regnet jer frem til at hun skal sove.
Husk dog på, at hun lige nu har en lidt svær periode og naturligt vil søge jeres ekstra kontakt meget. Hun har rigtig meget brug for at se jer, mærke jer osv. når hun skal overgive sig til søvnen (jf. tidligere svar til jer). Det er derfor rigtig godt givet ud, at I sætter jer hos hende og hjælpe hende med at overgive sig til søvnen. Det er bedre at bruge 15 minutter på dette og hun så falder trygt i søvn, end at I går til og fra og putningen trækker 1.5 time ud og alle bliver frustrerede:)
Håber I kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske