Svar: Baby med anderledes døgnmønster

13. januar 2015

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor til to snoaber og en sløv løve :)

Tak for dit brev :)

Samlet set, så sover jeres lillebror det han har behov for. Gennemsnittet er 15 timers søvn i døgnet og det bliver fint dækket, når han ofte sover fra kl ca 17-18 og vågner kl 05/06 - og derudover sover 45 minutter 3-4 gange dagligt.

Man kan naturligvis godt tale for, at han på sigt sover en kortere nattesøvn. 12 timers nattesøvn er en del også for hans alder, og det er naturligvis forklaringen på, at hans lure om dagen er så korte. Han har brug for 3-4 lure og de afbræk, som lurerne giver ham, og de kan derfor ikke være længere end de er. Men du bekriver en dreng som umiddelbart lyder til at stortrives. Han lyder til at trives på alle måder. Han græder sjældent og virker ikke til at mangle overskud, han er rolig, glad, ...

Annonce

... smilende, nyder til at nyde livet i jeres familie med to storesøstre omkring sig, han spiser effektivt og tager flot på… Du kalder ham for en sløv løve, han lyder til at være en livsnyder:)

Jeg synes ikke du skal ændre noget så længe det fungerer. Det er meget tænkeligt, at hans rytme stille og roligt vil ændre sig i løbet af den næste måned til halvanden af sig selv. Samtidig vil han så også skulle begynde med lidt skemad osv. og det vil være med til på sigt at skabe en anden rytme.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Lige nu synes jeg derfor, at du skal se tiden lidt an og se hvad fremtiden bringer og ikke ændre noget, som faktisk lyder til at fungere - og ja - lidt hårdt med få pauser i løbet af dagen, men som du selv skriver, så ved du, at efter 1.5 time, så får du lidt pause igen…:)

Fortsat held og lykke med ham:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Episiotomi - Epis

Episiotomi eller Epis er, når kvinder under en fødsel klippes i mellemkødet. Man klipper i det stykke, der er mellem skeden og endetarmsåbningen, og man gør det, for at barnet bedre kan komme ud.

Der findes to typer af Episiotomi:

1. Man kan klippe lodret ned fra skedeåbningen til endetarmen. Dette klip heler ofte let op, men det anvendes ikke så meget mere, da der er risiko for, at klippet udvider sig og bliver længere, når barnets hoved passerer forbi - og derved...

Læs mere i Babylex

Tilskudsblanding

En tilskudsblanding er en modermælkserstatning, der kan gives som tilskud til anden ernæring. Det vil sige, at barnet ikke kan leve af en tilskudsblanding alene.

En almindelig modermælkserstatning kan barnet få fra fødslen, hvor en tilskudsblanding ofte først anbefales fra 6 måneder, hvor barnet naturligt også får skemad.

Er du i tvivl kan du altid læse på pakken. Det vil fremgå af indholdsdeklarationen, hvorvidt der er tale om et fuldgyldigt præparat eller ej....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for dit svar. Det var lige hvad jeg havde brug for!

Tak fra Emmas (18 måneder) mor