Svar: Baby med anderledes døgnmønster
13. januar 2015
Alder:
3 mdr.
Kære mor til to snoaber og en sløv løve :)
Tak for dit brev :)
Samlet set, så sover jeres lillebror det han har behov for. Gennemsnittet er 15 timers søvn i døgnet og det bliver fint dækket, når han ofte sover fra kl ca 17-18 og vågner kl 05/06 - og derudover sover 45 minutter 3-4 gange dagligt.
Man kan naturligvis godt tale for, at han på sigt sover en kortere nattesøvn. 12 timers nattesøvn er en del også for hans alder, og det er naturligvis forklaringen på, at hans lure om dagen er så korte. Han har brug for 3-4 lure og de afbræk, som lurerne giver ham, og de kan derfor ikke være længere end de er. Men du bekriver en dreng som umiddelbart lyder til at stortrives. Han lyder til at trives på alle måder. Han græder sjældent og virker ikke til at mangle overskud, han er rolig, glad, smilende, nyder til at nyde livet i jeres familie med to storesøstre omkring sig, han spiser effektivt og tager flot på… Du kalder ham for en sløv løve, han lyder til at være en livsnyder:)
Jeg synes ikke du skal ændre noget så længe det fungerer. Det er meget tænkeligt, at hans rytme stille og roligt vil ændre sig i løbet af den næste måned til halvanden af sig selv. Samtidig vil han så også skulle begynde med lidt skemad osv. og det vil være med til på sigt at skabe en anden rytme.
Lige nu synes jeg derfor, at du skal se tiden lidt an og se hvad fremtiden bringer og ikke ændre noget, som faktisk lyder til at fungere - og ja - lidt hårdt med få pauser i løbet af dagen, men som du selv skriver, så ved du, at efter 1.5 time, så får du lidt pause igen…:)
Fortsat held og lykke med ham:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske