Brev:
Baby med anderledes døgnmønster
13. januar 2015
Alder:
3 mdr.
Baby med anderledes døgnmønster
Hej Helen,
Så er lillebror efterhånden blevet 3½ måned. Han er dejlig nem og stortrives. Han er en stor dreng på godt 7 kilo og 65 cm. Og følger alle udviklingstrinene, som han skal.
Er dog lidt mere en magelig løve end hans to søstre, der sprang alle rammer for, hvornår man motorisk skulle kunne hvad. Og det nyder moderen på barsel. Han fuldammes, men bruger ikke sut - vi har prøvet og har opgivet. Som med den ældste storesøster, der heller ikke brugte sut, så er hans ammeteknik ikke i top, da han mere gumler end sutter (det er blevet virkelig tydeligt nu, hvor vi har haft et midterbarn, der var virkelig god til at sutte og bruger sut). Men han mangler ikke noget (vægtmæssigt), men kan sagtens gå flere timer uden noget i løbet af dagen. Han ammer oftest mest effektivt, lige når han er vågnet. Han kan sagtens ligge for sig selv og lege med legetøjet eller bare stirre ud i luften - han er en meget rolig fyr. Ja, en virkelig nem dreng på mange punkter.
Han har dog et lidt sjovt døgnmønster, som jeg ikke kan finde ud af, om jeg bør gøre noget ved. Og om der er noget at gøre.
Døgnet ser således ud:
står op kl. 5-6
vågen i ca en time
Sover igen kl. 6-7 - her sover vi sammen i min seng, da jeg også lige skal lade op.
Vågner igen omkring kl. 8.
Så er han ca vågen 1-1½ før trætheden melder sig. Og så sover han 45 min af gangen. Han sover ca. 3-4 lure igennem dagen, men kun på præcist 45 min. Ingen forskel om han sover inde, ude, i egen vugge eller vores seng. 45 min. sharp, der vågner han. De allerfleste gange vågner han og er frisk.
Han går så i seng kl. 17 - vi har prøvet alt for at trække ham (især så farmand også når at se ham), men det er håbløst. Han er færdig også selvom han har sovet middagslur kl. 16...så kan han senest trækkkes til kl. 18.
Så sover han ca. 4-6 timer i streg og vågner så op for at blive ammet. Han ammer ca. hver anden time igennem natten. Og står så op kl. 5-6 igen.
Han sover måske maks en time, hvis jeg er ude og gå med barnevognen. Og selv der, så vågner han og ligger og kikker. Ender så ofte med at sove igen efter ca 20 min., men vågner lige snart den står stille.
Han bliver vugget så småt i søvn i sin vugge (leandervugge, der hænger). Og barnevognen skal også vugges let, før han sover. Man kan ikke bare lægge ham. Han mangler simpelthen sutten til at falde til ro med, så han skal bruge noget andet. Fuldstændig som den ældste.
Men er det ok, han kun sover 45 min af gangen? Selvfølgelig lidt frustrerende for mig, der aldrig når halvdelen af de ting, jeg gerne vil. Men på den anden side, så ved jeg, om 1-1½ så har jeg pause igen.
Kan ikke finde ud af, om jeg bør kæmpe noget mere, når han vågner, for at han falder i søvn igen. Om jeg "skader" hans søvnvaner, at jeg tager ham op fremfor at vugge ham i søvn igen. Men på den anden side, så de få gange jeg har prøvet, så ligger han bare og kikker og begynder at snakke.
Ja, utrolig så forskellige unger kan være, og hvor meget i tvivl man kan blive efter 3 børn.
Kærlig hilsen
Moderen til to snoaber og sløv løve <3