Baby med anderledes døgnmønster

13. januar 2015

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Baby med anderledes døgnmønster

Hej Helen,

Så er lillebror efterhånden blevet 3½ måned. Han er dejlig nem og stortrives. Han er en stor dreng på godt 7 kilo og 65 cm. Og følger alle udviklingstrinene, som han skal.

Er dog lidt mere en magelig løve end hans to søstre, der sprang alle rammer for, hvornår man motorisk skulle kunne hvad. Og det nyder moderen på barsel. Han fuldammes, men bruger ikke sut - vi har prøvet og har opgivet. Som med den ældste storesøster, der heller ikke brugte sut, så er hans ammeteknik ikke i top, da han mere gumler end sutter (det er blevet virkelig tydeligt nu, hvor vi har haft et midterbarn, der var virkelig god til at sutte og bruger sut). Men han mangler ikke noget (vægtmæssigt), men kan sagtens gå flere timer uden noget i løbet af dagen. Han ammer oftest mest effektivt, lige når han er vågnet. Han kan sagtens ligge for sig selv og lege med legetøjet eller bare stirre ud i luften - han er en meget rolig fyr. Ja, en virkelig nem dreng på mange punkter.

Han har dog et lidt sjovt døgnmønster, som jeg ikke kan finde ud af, om jeg bør gøre noget ved. Og om der er noget at gøre.

Døgnet ser således ud:
står op kl. 5-6
vågen i ca en time
Sover igen kl. 6-7 - her sover vi sammen i min seng, da jeg også lige skal lade op.
Vågner igen omkring kl. 8.
Så er han ca vågen 1-1½ før trætheden melder sig. Og så sover han 45 min af gangen. Han sover ca. 3-4 lure igennem dagen, men kun på præcist 45 min. Ingen forskel om han sover inde, ude, i egen vugge eller vores seng. 45 min. sharp, der vågner han. De ...

Annonce

... allerfleste gange vågner han og er frisk.
Han går så i seng kl. 17 - vi har prøvet alt for at trække ham (især så farmand også når at se ham), men det er håbløst. Han er færdig også selvom han har sovet middagslur kl. 16...så kan han senest trækkkes til kl. 18.
Så sover han ca. 4-6 timer i streg og vågner så op for at blive ammet. Han ammer ca. hver anden time igennem natten. Og står så op kl. 5-6 igen.

Han sover måske maks en time, hvis jeg er ude og gå med barnevognen. Og selv der, så vågner han og ligger og kikker. Ender så ofte med at sove igen efter ca 20 min., men vågner lige snart den står stille.

Han bliver vugget så småt i søvn i sin vugge (leandervugge, der hænger). Og barnevognen skal også vugges let, før han sover. Man kan ikke bare lægge ham. Han mangler simpelthen sutten til at falde til ro med, så han skal bruge noget andet. Fuldstændig som den ældste.

Men er det ok, han kun sover 45 min af gangen? Selvfølgelig lidt frustrerende for mig, der aldrig når halvdelen af de ting, jeg gerne vil. Men på den anden side, så ved jeg, om 1-1½ så har jeg pause igen.

Kan ikke finde ud af, om jeg bør kæmpe noget mere, når han vågner, for at han falder i søvn igen. Om jeg "skader" hans søvnvaner, at jeg tager ham op fremfor at vugge ham i søvn igen. Men på den anden side, så de få gange jeg har prøvet, så ligger han bare og kikker og begynder at snakke.

Ja, utrolig så forskellige unger kan være, og hvor meget i tvivl man kan blive efter 3 børn.

Kærlig hilsen
Moderen til to snoaber og sløv løve <3

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

11. februar 2024 | Sovevaner | 4 mdr.

Forskellige putteritualer?

Hej Helen Jeg har et spørgsmål vedrørende putteritualer. Min dreng er 4...

31. januar 2024 | Kost og ernæring | 4 mdr.

Hvor meget mad og hvornår? - 4 mdr.

Hejsa Helen Så skriver jeg lige igen:) Min dreng får fuld flaske og er nu...

Annonce

Viden om børn:

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak for din hjælp til ammestop. Jeg har i denne uge endelig lagt amningen på hylden, og lillepigen har ikke sagt et kvæk. Hun falder så pænt i søvn, imens jeg synger for hende. Hun er så dygtig, og jeg er glad for, at det har været så let. Der er selvfølgelig stadig mælk i mine bryster, men de er ikke spændte. Så tusind tak for dine råd...

Hilsen en mor, der gerne ville gøre ammestop så let som muligt for både mor og barn.