Svar: Vågen flere gange om natten
13. januar 2015
Alder:
2 år, 2 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev :)
Det lyder som om at jeres dreng drømmer rigtig meget og det lyder lidt som om at han måske har det, der kaldes natteskræk. Det viser sig netop ofte først på natten og som jeg læser jeres brev, så er det især mellem kl 24 og 01, at jeres dreng reagerer med at vågne - uden at være rigtig vågen…
Natteskræk er ikke det samme som mareridt. Natteskræk opstår i den dybeste del af den dybe søvn og derfor er jeres dreng ikke vågen. Han kan godt se vågen ud, for han kan godt have åbne øjne, men han vil virke konfus, tale usammenhængende. Natteskræk ses ofte også ved at han vågner med et skrig, og når I så forsøger at berolige ham og trøste ham, så bliver I skubbet væk. Han vil ikke holdes om, han vil ikke hjælpes af jer. Mareridt opstår hen mod morgenstunden og her vil man ofte se det modsatte - at barnet gerne vil trøstes, holdes op og putte med forældrene.
Det bedste I kan gøre er at hjælpe ham tilbage i søvnen igen så stile og roligt som muligt. Forsøge at få ham lagt ned, få dynen puttet om ham og på den måde lulle ham videre i søvnen, uden at tage ham op og uden at snakke for meget med ham.
Hvis han konsekvent altid vågner med gråd og natteskræk omkring kl 24, så kan man nogle gange med held tilbyde ham lidt at drikke 5-10 minutter før. Ikke vække ham helt, men lige få ham op at sidde, tilbyde ham lidt vand og så lægge ham ned igen. Hvorefter han så sover videre. Det kan have effekt, fordi I her får ham hevet ud af det søvnstadie han er i, så han ikke kommer til at sove helt så dybt og så anfaldet at natteskræk ikke opstår.
Og man kunne hos jer f.eks. godt forsøge sen aften, at tilbyde ham lidt vand og så derefter lægge ham til at sove igen - i egen seng - så han hjælpes til at sove videre, der hvor han er lagt.
Derudover er det vigtigt, at han falder i søvn i egen seng om aftenen, så han forbinder sin seng med stedet, hvor han skal sove. Det er vigtigt, at han ved hvor han er, når han har sine opvågninger i løbet af natten. Hvis han falder i søvn i jeres seng og sovende puttes til egen seng, så kan I risikere, at han føler det utrygt, når han vågner fordi han ligger et andet sted. Derfor er det vigtigt, at han er bevidst om, hvor han bliver lagt til at sove og er tryg ved sin seng.
Hvis I gerne vil have ham på eget værelse igen, så vil det være en god idé at bruge det, som jeg kalder for stryge-tøj-metoden. I skal naturligvis som nu give jeres dreng den tryghed og nærhed han viser behov for, når han skal sove, ligesom I hele tiden har prioriteret, men han kan godt gøres tryg ved eget værelse. Det vil være rigtig godt med et putteritual, hvor han tilbydes lidt grød eller lignende, får børstet tænder og puttes i seng, og hvor I så sidder og læser godnathistorie, taler lidt om dagen osv. Når I så har gjort det og han skal sove - og han bliver ked af det, hvis I forsøger at gå, så vil det være godt, at I stiller jer i nærheden og laver noget praktisk. Det kan være at tage strygebræt, strygejern og vasketøj med på værelset eller lige uden for værelset. Han skal kunne se jer fra sin seng. Det er vigtigt, at han ikke behøver rejse sig, for at se om I er der.
Når I er i gang med noget praktisk, som at lægge tøj sammen eller stå og stryge tøj, så signalerer I, at der ikke sker noget spændende nu. Mor og far har noget kedeligt at lave, der er ikke noget sjov for ham. Han har en alder lige nu, hvor han godt ved, at når han er puttet, så sidder I og hygger i stuen - og det vil han naturligt være en del af. Han vil ikke føle sig udenfor:) Derfor skal I vise ham, at han ikke går glip af noget. At det I laver, når han sover, er kedeligt, og at han derfor ligeså godt kan lægge sig til at sove.
Samtidig med at I står og stryger, lægger tøj sammen osv. kan I berolige ham verbalt "jeg er lige her, nat-nat" eller "læg du dig ned skat" osv. Det vil være rigtig godt, at han selv lægger sig - det hjælper ham til at forstå, at det er det, som forventes af ham nu:) Han kan kalde på jer "Moaar…?!" og du kan svare "Ja, jeg er lige her skat", så han ikke føler sig alene, men lærer at han fint kan sove i sin seng, han kan være helt tryg og rolig.
Stille og roligt kan I så udvide med at gå frem og tilbage med rent tøj, som skal lægges på plads – I har nemlig et formål med at gå frem og tilbage og det er noget helt andet end at vente på at han sover. I kan f.eks. sige "Jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" i stedet for "nu skal du lægge dig til at sove og så kommer jeg igen". Det sender nogle andre signaler og gør samtidig at han vil være mere rolig ved at være i sin seng.
Han kan altså godt lære at ligge i sin seng og falde i søvn i sin seng på en tryg og god måde - og måske vil det give bedre ro om natten, fordi I så ikke forstyrrer hinanden. Og vågner han og er ked af det, så må I naturligvis gå ind og hjælpe ham, trøste og berolige osv. som han nu har behov for:)
Og når alt dette er sagt, så vil jeg dog også lige sige, at I naturligvis skal sikre jer, at han ikke har ondt. Det at han pludselig er ked af at sove, ligger og piver om natten kan godt være tegn på smerter - så måske skal han have tjekket sine ører eller måske tjekkes for blærebetændelse….
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske