Svar: Store søvnproblemer - del 3 (Nu 8 mdr.)

12. januar 2015

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære C

Tak for dit brev :)

Når man går ind og erstatter en amning med flaske, så vil det næsten altid resultere i nedsat mælkeproduktion. Det kan ofte hjælpe, at du ammer først og så supplerer med flaske efterfølgende, men som du hos jer oplever, så giver din amning og den supplerende flaske ikke nødvendigvis den søvn, som du efterspørger…

Man kan ikke træffe valg, uden at fravælge noget andet. Sådan er det altid. Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at når du vælger at give flaske, så er det fordi storesøster skal opereres og det er vigtigt for dig, at du kan være der for hende i den periode. Det betyder, at lillebror er nødt til at kunne blive passet af en anden og derfor er nødt til at kunne tage imod en flaske. Og det betyder så også, at du risikerer at din mælkeproduktion vil nedsættes. At du lige nu prioriterer storesøster og hendes behov, og det går ud over amningen er således et valg… Et svært valg for dig, det forstår jeg godt.

Der er dog ingen der siger, at din mælkeproduktion behøver at gå helt i stå. Det vil være rigtig fint, at du ammer ham 3 gange i døgnet nu, og i den periode hvor storesøster er indlagt, vil han måske have behov for en lille ekstra amning, når du er hjemme. Det vil være okay. Det kan være en god måde for jer at mødes på, når I har været adskilt og han har savnet dig, og samtidig kan det være en måde du opretholder din mælkeproduktion.

Det kan også være, at du har det sådan, at amningen ikke skal prioriteres og at du synes det vil være rigtig dejligt, hvis han udelukkende tager flaske. Så skal han have flaske 3 gange i ...

Annonce

... døgnet, ligesom hvis du ammede ham. Vælger du at gå helt over til flaske, så vil det være en rigtig god idé at gøre det gradvist, så du udskifter en amning af gangen over flere dage, så din mælkeproduktion gradvist nedsættes og du ikke risikerer at få en brystbetændelse.

Du kan også vælge at se, hvad der sker - og så må du tage den derfra. Hvis det lige nu fungerer bedst at give ham flaske før han puttes til natten og så amme ham rigtig godt sen aften, gerne fra begge bryster, og amme ham igen rigtig godt inden middagsluren, så er det sådan du gør. Mange kvinder vil i en længere periode godt kunne amme 2 gange i døgnet uden problemer. Og viser det sig så, at han foretrækker flasken og din mælkeproduktion nedsættes mere og mere, ja så må det være sådan.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så kan du naturligvis også vælge at prioritere amningen og amme lillebror så godt du kan, for at opretholde din mælkeproduktion, og så kan storesøster ikke have mor helt så meget for sig selv, når hun skal indlægges, fordi lillebror også har brug for sin mor…

Smerter fra ørerne og væske i mellemøret vil naturligt gøre, at han søger brystet hyppigere. Det at sutte letter på trykket i øret og letter dermed smerten kortvarigt. Sørg for at han ligger eleveret med hovedet, gerne ved at komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under hans madras i hovedenden. Og sørg for at du, når og hvis du giver ham flaske, holder ham oprejst, så der ikke sker tilbageløb af mælk til mellemøret.

Det er kun dig der kan mærke, hvad du inderst inde føler vil være det bedste for hele jeres lille familie. Stort knus med på vejen:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusind tak for dit svar sidste gang med søvn-fase-skift-problemer. Tænk engang - det virker! Og nu har vi bøvlet i en hel måned med en træt lille pige, så det er bare så skønt at kunne lulle hende i søvn på en god måde. Plus - at du skrev det med perronen og sovetoget.

Tak,
fra forældrene til pige på 6 måneder