Svar: Store søvnproblemer - del 3 (Nu 8 mdr.)
12. januar 2015
Alder:
8 mdr.
Kære C
Tak for dit brev :)
Når man går ind og erstatter en amning med flaske, så vil det næsten altid resultere i nedsat mælkeproduktion. Det kan ofte hjælpe, at du ammer først og så supplerer med flaske efterfølgende, men som du hos jer oplever, så giver din amning og den supplerende flaske ikke nødvendigvis den søvn, som du efterspørger…
Man kan ikke træffe valg, uden at fravælge noget andet. Sådan er det altid. Jeg ved fra et af dine tidligere breve, at når du vælger at give flaske, så er det fordi storesøster skal opereres og det er vigtigt for dig, at du kan være der for hende i den periode. Det betyder, at lillebror er nødt til at kunne blive passet af en anden og derfor er nødt til at kunne tage imod en flaske. Og det betyder så også, at du risikerer at din mælkeproduktion vil nedsættes. At du lige nu prioriterer storesøster og hendes behov, og det går ud over amningen er således et valg… Et svært valg for dig, det forstår jeg godt.
Der er dog ingen der siger, at din mælkeproduktion behøver at gå helt i stå. Det vil være rigtig fint, at du ammer ham 3 gange i døgnet nu, og i den periode hvor storesøster er indlagt, vil han måske have behov for en lille ekstra amning, når du er hjemme. Det vil være okay. Det kan være en god måde for jer at mødes på, når I har været adskilt og han har savnet dig, og samtidig kan det være en måde du opretholder din mælkeproduktion.
Det kan også være, at du har det sådan, at amningen ikke skal prioriteres og at du synes det vil være rigtig dejligt, hvis han udelukkende tager flaske. Så skal han have flaske 3 gange i døgnet, ligesom hvis du ammede ham. Vælger du at gå helt over til flaske, så vil det være en rigtig god idé at gøre det gradvist, så du udskifter en amning af gangen over flere dage, så din mælkeproduktion gradvist nedsættes og du ikke risikerer at få en brystbetændelse.
Du kan også vælge at se, hvad der sker - og så må du tage den derfra. Hvis det lige nu fungerer bedst at give ham flaske før han puttes til natten og så amme ham rigtig godt sen aften, gerne fra begge bryster, og amme ham igen rigtig godt inden middagsluren, så er det sådan du gør. Mange kvinder vil i en længere periode godt kunne amme 2 gange i døgnet uden problemer. Og viser det sig så, at han foretrækker flasken og din mælkeproduktion nedsættes mere og mere, ja så må det være sådan.
Og så kan du naturligvis også vælge at prioritere amningen og amme lillebror så godt du kan, for at opretholde din mælkeproduktion, og så kan storesøster ikke have mor helt så meget for sig selv, når hun skal indlægges, fordi lillebror også har brug for sin mor…
Smerter fra ørerne og væske i mellemøret vil naturligt gøre, at han søger brystet hyppigere. Det at sutte letter på trykket i øret og letter dermed smerten kortvarigt. Sørg for at han ligger eleveret med hovedet, gerne ved at komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under hans madras i hovedenden. Og sørg for at du, når og hvis du giver ham flaske, holder ham oprejst, så der ikke sker tilbageløb af mælk til mellemøret.
Det er kun dig der kan mærke, hvad du inderst inde føler vil være det bedste for hele jeres lille familie. Stort knus med på vejen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske