Bange for alarmer og insekter

13. januar 2015

Kategori:
Alder:
4 år, 9 mdr.

Bange for alarmer og insekter

Kære Helen.

Vores datter på 4¾ år er pludselig blevet meget bange for alarmer. Det er startet efter 3 ”alarm-episoder”. Først startede alarmen på biblioteket, så ved nabokassen i Bilka og dernæst røgalarmen hjemme i forbindelse med madlavning.

Vi havde efterfølgende dage, hvor hun slet ikke kunne slappe af hjemme, fordi hun tænkte på, om alarmen ville starte.

Det er nu blevet bedre, men hun har stadig ikke lyst til at komme med ud og handle (før elskede hun at shoppe). Hun vil helst ikke hjem og besøge nogen, der har alarm etc.

Hun snakker meget om det. Vi har også flere gange set hende lege, at dukkerne er bange for alarmerne, og vi har også hørt hende fortælle veninderne om det.

Hun siger selv, at det er lyden, hun er bange for. At hun er bange for alarmen, fordi lyden har gjort hende meget forskrækket.

Vi ønsker selvfølgelig ikke, at hun skal følge sig forkert. Så vi har talt med hende om, at det er ok, at man er bange for ting, og at det er forskelligt, hvad man er bange for. Men samtidig ønsker vi selvfølgelig heller ikke at forstærke angsten – for der er jo alarmer alle steder, så det er jo ikke rigtig muligt at undgå dem.

Vi har talt om, hvorfor man har alarmer, og hvad der sker, hvis den tænder osv. Det forstår hun fuldt ud, men vi kan mærke, at hun stadig er bange.

Hun er en meget følsom og tænkende pige. Hun tænker meget over tingene og husker alt. Hun er super sød og meget vellidt blandt både børn og ...

Annonce

... voksne. Hun er rigtig god til at lege og er meget social.

Ved ikke, om det har betydning for dit svar; men vi har også tidligere følt os lidt magtesløse i forhold til ting, der har forskrækket hende, og som hun derefter er blevet bange for. Som helt lille var hun bange for månen. Den forskrækkede hende, fordi den syner af forskellig form og størrelse og fordi hun har følt at den flytter sig på himlen (nu forstår hun dog, at det er os (i bilen) og ikke månen, der flytter sig).

Hun er også meget bange for flyvende insekter (fluer, myg, bier, hvepse mv.). Hun er bange for, at blive stukket. Det fylder meget for hende – hun siger fx ofte, at det er dejligt, at det er vinter, for så er der ingen myg, hvepse mv. Sidste forår ville hun i starten slet ikke af med tøjet, fordi hun var bange for, at fluer mv. skulle sætte så på hende. Sidst på sommeren accepterede hun dog, at de bare var nødt til at være der. Men jeg er helt sikker på, at det starter igen, når foråret kommer.

Tror det med fluer, myg, bier mv. er starter, fordi hun har set andre reagere lidt voldsomt i situationer, hvor der er kommet en bi, hveps mv. Vi er selv meget opmærksomme på ikke at reagere for voldsom.

Hvordan tackler vi hende bedst, når hun bliver forskrækket? (vil så gerne undgå, at det er noget hun efterfølgende bliver bange for)

Og hvordan tackler vi hende bedst i de situationer, hvor hun er bange for noget som fx alarmer?

Med venlig hilsen
Mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

30. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 6 mdr.

Renlig om natten

Hej Helen Min dreng på 4½ år tisser stadig i sin ble om natten. Han har...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

22. januar 2024 | Renlighed | 4 år, 2 mdr.

Holde sig tør om natten

Hej Helen Min dreng, Noah, er nu blevet 4 år (i november). Han har været...

15. januar 2024 | Transport og ferie | 4 år, 1 mdr.

Ferie med børn

Kære Helen Vi er min mand, jeg, vores datter på 4 og dreng på 7 måneder på...

Annonce

Viden om børn:

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin