Svar: Bange for alarmer og insekter
13. januar 2015
Alder:
4 år, 9 mdr.
Kære mor og far
Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres datter:)
Det lyder som om at hun på mange måder er en sensitiv pige, der registrerer rigtig meget omkring sig og som spekulerer meget over, hvad hun ser, oplever, møder, hører osv. Hun er ikke en pige, som lader tingene ligge - det fylder i hende og hun tænker over det og det er til en vis grad okay. Det er dog vigtigt, at hendes angst for lyde og andre ting ikke fylder så meget, at det kommer til at påvirke hendes hverdag, så hun begynder at blive forhindret i at lege og opleve.
Det er rigtig fint at I, som I allerede gør, lytter til hende og det hun fortæller. Det er dejligt at hun er så gammel nu, at hun kan sætte flere ord på, hvad det er hun føler og hvorfor hun er bange, ligesom I også har muligheden for at forklare hende forskellige ting og dermed mulighed for at berolige hende bedre.
Det er rigtig fint, at hun sætter ord på, at hun ikke bryder sig om lyden. I kan her vise hende, at hun kan holde sig for ørene, når der kommer en alarm eller lignende - fordi det at holde sig for ørerne gør lyden mindre.
I kan lege med lyd, øve forskellig lyd, prøve at lade hende larme, skrige om kap, slå hårdt på noget osv. så hun leger med forskellig lydstyrke og finder ud af at ikke alle høje lyde nødvendigvis er farlige, men at lyde også kan være sjove. I kan prøve med forskelige musikinstrumenter, gerne en fløjte, kazoo, tromme og lignende, som kan larme. Når I køber bagerbrød, som er pakket i en papirspose, så kan I prøve at puste luft i den og springe den med et ordenligt "bang!". Det er naturligvis vigtigt, at I taler med hende om, at det vil sige bang, så hun forberedes. I kan på samme måde også prøve med en ballon, puste luft i den, trække "mundstykket" fra hinanden, så den piver højt og evt. springe den med en nul, hvis hun tør :)
Med den alder hun har, så kan hun også være bange for det som ligger bag lyden. Altså bange for at nogen skal komme til skade, bange for at der skal brand, når alarmen går osv. Og her kan det være en rigtig god idé, at tale med hende om, hvorfor alarmer er gode. At de passer på jer. Når røgalarmen går, så er det fordi I så får at vide, at I skal gå ud og at I skal ringe til brandvæsenet, som så kan komme og slukke branden. Når man hører en sirene fra en ambulance, så er det godt, fordi det betyder at den der er syg kan få hjælp osv. Så hun ser det positive i lyden, alarmen, sirenen, selvom det kan virke voldsomt.
Nogle børn er bange for selve brandalarmen, der sidder i loftet. Her kan det nogle gange hjælpe at sætte et lille klistermærke af f.eks. en sommerfugl på…
Når I hører en alarm eller en høj lyd, så skal I berolige hende og forklare hvad det er. Hvis det er brandalarmen der hyler, fordi den skal have skiftet batteri, så skifter I batteriet stille og roligt. Hvis det er fordi I har os i køkkenet, så skynder I jer at åbne vinduer og døre, så osen kan komme ud osv. Helt roligt, uden postyr. Samtidig med at I naturligvis fortælle hende, hvad der er galt og at hun kan tage det roligt "det er alarmen, jeg skynder mig at skifte batteriet - vil du hjælpe mig?" eller lignende.
Hvis det er lyden af naboen der starter græsslåmaskinen, tænder for motorsaven eller hvad det nu kan være, så lad hende se, hvor lyden kommer fra. Lad hende være på afstand, evt. fra et vindue, hvor I kan kikke ned i naboens have. Eller gå over til naboen og spørg om I må se, hvad det er der larmer. Hjælp hende, forsikre hende om, at du er der, passer på hende, holder hende i hånden osv. At I ikke skal røre, men blot lige se, hvad det er.
I forhold til hvepse, myg, fluer osv. så er det rigtig svært for mange børn at forholde sig til, fordi de jo stikker uden at man gør noget forkert. De er der bare, de irriterer og det gør ondt at blive stukket af en myg og fluer er ikke særligt lækre:) Det har her naturligvis betydning, hvordan I forældre og andre reagerer. Hvis man med det samme rejser sig, slår vildt omkring sig, taler negativt om insekterne osv. så vil jeres datter naturligt kunne spejle dette og det kan forstærke hendes angst for dem. Jo mere rolige I kan være, jo bedre er det.
Og også her kan det være en god idé at tale med hende om, hvorfor insekterne er gode, hvorfor det er vigtigt, at vi har dem. Nogle insekter æder f.eks. bladlus, hvilket gør at roserne i haven er pæne og vi kan plukke dem og at kornet på marken vokser og vi kan bruge det til mel, så vi kan få brød og kage. Der er også insekter, som flyver rundt fra træ til træ og som bestøver, så vi kan få dejlig frugt og bær. Ligesom bier jo laver honning til os:)
Det vil også være en rigtig god idé at fortælle hende om "magien" - mange insekter starter f.eks. som en larve og bliver derefter til en flue, en sommerfugl eller lignende. I kan evt. finde sommerfugle larver til sommer og se dem forpuppe sig og blive til en smuk sommerfugl, der flyver rundt.
I kan også lave en myrefarm til sommer, ligesom I kan prøve at samle forskellige insekter og slå op og læse om, hvad det er I har fundet, hvordan de lever osv. Naturstyrelsen har lavet pjecer til børn om insekter og andre spændende ting - prøv at se hjemmesiden naturkanon.dk :)
Netop hvis hun er en pige, som tænker rigtig meget over tingene, så er hun sandsynligvis også meget videbegærlig og hun vil sandsynligvis elske at blive klogere på f.eks. insekter, så hun ikke kun er bange for dem, men faktisk ved noget om dem:)
I må naturligvis også gerne vise hende og forklare hende, at I fjerner insekter hjemme, når I f.eks. gør rent, for selvom de er gode at have, så synes I ikke at de skal være inde i huset. Det vil være helt okay og relevant - MEN, det er vigtigt, at I ikke kommer til at signalere, at I fjerner lyde, insekter, alarmer osv. fra jeres hjem, for det kan være med til at bekræfte hende i, at det er farligt og noget I ikke bryder jer om. Så det er vigtigt, at I forsøger at finde balancen mellem at betrygge og berolige og til en vis grad give hende ret i, at det ikke er så rart med f.eks. edderkopper og fluer indendøre, men samtidig ikke forstærke hendes frygt.
Jeg håber, I kan bruge dette lidt videre, forsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske