Svar: Råd til længere søvn
9. januar 2015
Alder:
18 mdr.
Kære lidt trætte forældre
Tak for jeres brev :)
Det er rigtig fint, at jeres datter sover en lur dagligt. Det er helt alderssvarende. Hun sover dog ikke en meget lang lur - hvilket også kan være helt okay - men I skal være opmærksomme på, om hun nogle gange powernapper lidt på vej hjem.
Det er sådan at søvn der ligger efter kl 16 hos børn i denne alder vil "æde" af nattesøvnen. Og det betyder at hvis jeres datter på cyklen, i bilen eller i barnevognen - hvordan I nu kommer hjem - lige når at blunde lidt, powernappe lidt, så vil denne søvn ofte være forklaringen på, at hun vågner tidlig morgen. Søvn efter kl 16 vil nemlig ofte gøre, at hun bliver svær at få til at sove om aftenen, at hun vågner midt nat eller at hun vågner tidligt om morgenen…
Hvis hun har tendens til lige at blunde lidt om eftermiddagen, når I er på vej hjem, så kan det være en god idé at arbejde på, at hun får en lidt længere middagslur eller måske puttes en lille smule senere, så hun står senere op fra sin lur og dermed bedre kan holde sig vågen om eftermiddagen. Det kan være svært at trække hendes middagslur til senere, netop hvis hun er stået meget tidligt op og derfor vil det være rigtig godt at forsøge at skabe ny rytme med udgangspunkt i en af de morgener, hvor hun måske sover en lille smule længere - så I ikke rykker luren den dag, hvor hun står op allerede kl 04…
Nogle gange kan det faktisk også hjælpe at tilbyde hende to lure igen, så hun får en lille lur om formiddagen og så puttes til en middagslur der ligger lidt senere, men hvor hun stadig kommer op omkring kl 15…
Det kan også sagtens være at hun vågner fordi hun er sulten og det er rigtig fint, at du er opmærksom på dette. Det vil stadig være rigtig godt at tilbyde hende en godnatgrød som en fast del af putteritualet, for at sikre at hun har godt med mad i maven, når hun bliver lagt til at sove. Det kan være en god idé at give hende vand i en drypfri kop ved eller i sengen, så hun selv kan tage lidt at drikke, når hun vågner tidligt og så det ikke er jer, der går ind og giver hende vand, men så hun bliver selvstyrende her - og måske vil hun så efterfølgende lægge sig til at sove lidt igen… (man har da lov at håbe:)). Nogle børn har også glæde af lidt frugt, kiks eller lignende ved sengen, så de også kan tage lidt at spise selv. Selvom det ikke er så godt for tænderne, så kan det nogle gange være godt for søvnen.
Hun har også en alder, hvor hun vil drømme rigtig meget og det kan være en god idé at I før sengetid taler dagen igennem, for at hjælpe hende med at bearbejde nogle af dagens oplevelser og på den måde minimere hendes tankemylder og drømmeaktivitet. Det kan være f.eks. "i morges da vi stod op, fik du havregrød - mmm, det smager godt", "så væltede far mælken - uha, det var sjovt", "så kom du i vuggestue, hvor du legede med…", "så faldt ud, Av, det gjorde ondt!", "så fik du plaster på, det var rart" - og så kikker I på plasteret og mindes den lille episode. Så I på den måde får talt lidt om hvad der er sket af "sjove og farlige" ting.
Mørke er vigtigt - det er heldigvis ikke så svært at skabe på denne årstid. Men I skal være opmærksomme på at når solen står op og dagslyset kommer ind, så vil det appellere til at hun skal vågne. Derfor kan et mørklægningsgardin være en god idé, så dagslyset holdes ude og så rummet hun ligger i er mørkt. Hvis der er brug for lys på værelset, så skal det være en meget svag natlampe eller lidt svagt lys i gangen foran hendes værelse og døren på klem…
Jeg håber I kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske