Brev:
1½ årig vil ikke vinke farvel i vuggestuen
9. januar 2015
Alder:
20 mdr.
1½ årig vil ikke vinke farvel i vuggestuen
Kære Helen,
Jeg er mor til en datter på ca. 20 måneder.
Hun trives godt og er sædvanligvis en meget glad og aktiv pige.
Når hun afleveres i vuggestuen, ignorerer hun os (både mor og far), når vi vil sige farvel. Hun kigger ikke op, når vi taler til hende. Personalet i vuggestuen prøver at fange hendes opmærksomhed og beder hende om at vinke til os, men hun ignorerer det.
Det samme gør sig gældende, når jeg henter hende i vuggestuen. Hun registrerer at jeg kommer ind af døren, men kigger hurtigt væk og leger videre, som om hun er ligeglad med, om hun bliver hentet eller ej. Jeg tager hende op og krammer hende, og spørger til, om hun har haft en god dag. Hun modsætter sig og vil bare ned og lege videre.
Personalet i vuggestuen er opmærksom på dette, men de understreger også, at hun er en meget velfungerende pige.
Derhjemme vil hun gerne vinke farvel og kommer også løbende, når jeg kommer ind af døren derhjemme.
Efter min opfattelse har vi en tæt tilknytning, og hun søger derhjemme - og også andre steder - med undtagelse af vuggestuen - min nærhed. Hun kalder på "mor", når hun vil have min opmærksomhed - både når hun ønsker min deltagelse i en leg, eller når hun er sulten/tørstig, eller når hun vågner i sengen.
Vi har tilrettelagt vores hverdag således, at min mand afleverer hende i vuggestuen omkring kl. 08.30-09.00, og jeg henter hende om eftermiddagen ca. 14.30-15.00.
Hun sover fint både hjemme og i vuggestue og udvikler sig fint. Hun har hele vejen igennem været hurtig - det gælder både motorisk og sprogligt.
Det er mit indtryk, at hun er og altid har været glad for at gå i vuggestue. Hun græd lidt i starten, når jeg gik, men det var meget hurtigt overstået. Hun startede i vuggestue, da hun var ca. 11 mdr.
Vi prioriterer at have god tid til både aflevering og afhentning og forsøger at aflæse, hvilke dage hun har brug for lidt tid til at lege færdig i vuggestuen. Hun bliver således aldrig bare kastet i armene på personalet.
Har du en ide til, om der er noget, vi kan gøre anderledes? Vi kan se, at de øvrige børn i vuggestuen bliver glade, når de bliver hentet af forældrene - og inderst inde ville jeg selvfølgelig ønske at min datter kunne vise samme glæde, når hun blev hentet. Jeg kan forstå på personalet i vuggestuen, at det også er det mest "normale". Har du et bud på, hvorfor min datter reagerer, som hun gør?
På forhånd tak for dit svar.