1½ årig vil ikke vinke farvel i vuggestuen

9. januar 2015

Kategori:
Alder:
20 mdr.

1½ årig vil ikke vinke farvel i vuggestuen

Kære Helen,

Jeg er mor til en datter på ca. 20 måneder.

Hun trives godt og er sædvanligvis en meget glad og aktiv pige.

Når hun afleveres i vuggestuen, ignorerer hun os (både mor og far), når vi vil sige farvel. Hun kigger ikke op, når vi taler til hende. Personalet i vuggestuen prøver at fange hendes opmærksomhed og beder hende om at vinke til os, men hun ignorerer det.

Det samme gør sig gældende, når jeg henter hende i vuggestuen. Hun registrerer at jeg kommer ind af døren, men kigger hurtigt væk og leger videre, som om hun er ligeglad med, om hun bliver hentet eller ej. Jeg tager hende op og krammer hende, og spørger til, om hun har haft en god dag. Hun modsætter sig og vil bare ned og lege videre.

Personalet i vuggestuen er opmærksom på dette, men de understreger også, at hun er en meget velfungerende pige.

Derhjemme vil hun gerne vinke farvel og kommer også løbende, når jeg kommer ind af døren derhjemme.

Efter min opfattelse har vi en tæt tilknytning, og hun søger derhjemme - og også andre steder - med undtagelse af vuggestuen - min nærhed. Hun kalder på "mor", når hun vil have min opmærksomhed - både når hun ønsker min deltagelse i en leg, eller når hun er ...

Annonce

... sulten/tørstig, eller når hun vågner i sengen.

Vi har tilrettelagt vores hverdag således, at min mand afleverer hende i vuggestuen omkring kl. 08.30-09.00, og jeg henter hende om eftermiddagen ca. 14.30-15.00.

Hun sover fint både hjemme og i vuggestue og udvikler sig fint. Hun har hele vejen igennem været hurtig - det gælder både motorisk og sprogligt.

Det er mit indtryk, at hun er og altid har været glad for at gå i vuggestue. Hun græd lidt i starten, når jeg gik, men det var meget hurtigt overstået. Hun startede i vuggestue, da hun var ca. 11 mdr.

Vi prioriterer at have god tid til både aflevering og afhentning og forsøger at aflæse, hvilke dage hun har brug for lidt tid til at lege færdig i vuggestuen. Hun bliver således aldrig bare kastet i armene på personalet.

Har du en ide til, om der er noget, vi kan gøre anderledes? Vi kan se, at de øvrige børn i vuggestuen bliver glade, når de bliver hentet af forældrene - og inderst inde ville jeg selvfølgelig ønske at min datter kunne vise samme glæde, når hun blev hentet. Jeg kan forstå på personalet i vuggestuen, at det også er det mest "normale". Har du et bud på, hvorfor min datter reagerer, som hun gør?

På forhånd tak for dit svar.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

7. marts 2024 | Renlighed | 23 mdr.

Tisse på potte

Kære Helen Først og fremmest igen tak for dit svar angående lur og...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Quinoa

Quinoa er en plante, der vokser både vildt og dyrket. I Danmark kan den købes i supermarkedet og sælges her både som mel, flager og gryn. Den minder om hirse eller ris og kan indgå i madlavningen som alternativ til kartofler, ris og pasta.

Quinoaflager kan bruges til grød og indeholder ikke gluten, hvorfor quinoagrød kan gives før 6 måneders alderen. Det anbefales at man generelt varierer mellem forskellige grødtyper til børn. Quinoagrød har en lidt "fnugget konsistens" og smager...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"