Svar: Putning - 2 år, 6 mdr.
8. januar 2015
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Malene
Tak for dit brev :)
Jeg synes det lyder som en rigtig god idé, at I nu arbejder på at gøre William glad for sit værelse og sin egen seng igen. Det er vigtigt at øve dette i en periode, hvor der ikke sker store ændringer i hans liv - det er derfor ikke godt, hvis han er syg, skifter fra dagpleje/børnehave, bliver storebror osv. Ændringerne skal helst ske i god tid før og det lyder derfor som nu:)
Det er som du skriver, netop vigtigt at han vænnes til egen seng og værelse før den lille ny kommer. Ellers vil han godt kunne føle, at han bliver sendt væk og det er naturligvis ikke en rar følelse og det vil ikke gøre ham tryg ved at sove - og ej heller give et særlig godt forhold til lillebror/lillesøster:)
Jeg vil anbefale dig at bruge det jeg kalder for stryge-tøj-metoden. Den er rigtig god at bruge i forhold til hans alder, og den udvikling han går igennem.
Du skal putte ham som du plejer, evt. med bad, godnatgrød, tandbørstning osv. Putte ham i sengen på værelset, sidde hos ham, læse godnathistorie osv. som du måske plejer at gøre. Og i stedet for at gå fra ham, hvor han så bliver ked af det og går efter dig, så skal du stille dig på værelset eller lige uden for døren og stryge tøj eller lægge tøj sammen. Det er vigtigt, at du stiller dig et sted, hvor han kan se dig, netop så han ikke behøver rejse sig, for at sikre at du stadig er der.
Det at du står og stryger eller lægger tøj sammen er vigtigt. Det viser ham nemlig, at når han skal sove, så har du noget kedeligt at lave. Han har jo en alder, hvor han er meget bevidst om, at når han er lagt i seng, så sidder du og far og hygger i stuen og det vil han naturligvis gerne være en del af. Når han står ud af sin seng og søger jer, så bliver han bekræftet i dette - I sidder i stuen uden ham og derfor protestere han mod at skulle sove alene - forståeligt nok :) Du skal derfor vise ham, at når han skal sove så sker der ikke noget spændende, der er ikke noget sjov, ikke noget hyggeligt, det er faktisk ret kedeligt det du laver (stryge tøj og lægge tøj sammen) og derfor kan han ligeså godt lægge sig til at sove.
Du må meget gerne småpludre med ham. Han kan kalde på dig "mmooaaar?!" og du kan svare "ja jeg er lige her skat", så han hele tiden bekræftes i at du ikke går fra ham, men stadig ligger i sin seng, lidt på afstand af dig. Rejser han sig, kan du også give ham en lille kærlig kommando "Læg dig ned skat, læg dig ned". Det at han selv lægger sig gør, at han bedre bliver liggende. Hvis du hele tiden går hen og lægger ham ned, så virker det som en fjeder, hvor han rejser sig igen og igen.
Ved at bruge denne metode kan du altså lære ham at ligge i sin seng, lære ham at det er trygt og helt okay, du er der, passer på ham, der er ikke noget han går glip af, han kan trygt lægge sig til at sove:)
Sengen skal naturligvis være rar at ligge i og han må meget gerne have en puttebamse eller lignende hos sig, som han kan putte sig med:)
Du skal også sikre dig at puttetidspunktet er rigtigt. Ingen kan sove på kommando og han kan ikke sove, hvis ikke han er parat. Derfor er det vigtigt at du putter ham, når han er parat til at sove - ikke for meget før og ikke så sent, at han bliver overtræt:)
Med hensyn til start i børnehave, så lyder det som en rigtig god idé at I bruger en måned på at blive storebror og vænne sig stille og roligt til børnehaven. Det vil være rigtig godt, hvis I f.eks. kan komme på besøg i børnehaven, hilse på osv og hjemme tale om det, så han vænnes til tanken. Og når den lille ny så kommer, så må du prøve at vurdere hvornår storebror skal være hjemme og hvornår han vil have bedst af at komme af sted. Det er dejligt, at du kan være fleksibel og følge hans signaler og behov. Det kan være meget hårdt for ham at finde sin rolle, når han i børnehaven vil være "den lille" i forhold til de 5-6 årige børn - og når han derhjemme pludselig skal være "den store" fordi I får en lille baby - og derfor er det vigtigt og rigtig dejligt, at du netop kan være fleksibel og har mulighed for at give ham den indkøring, som han nu viser behov for:)
Håber du kan bruge mine tanker og råd lidt videre - fortsat held og lykke med både søvn og graviditet:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske