Svar: 30 minutter søvncyklus 3

7. januar 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og dejligt at høre, at I har fået skabt lidt mere rytme hele dagen igennem:)

Nu hvor din dreng bliver 6 måneder, vil det være rigtig godt, at du tilibyder ham flere måltider dagen igennem, ligesom han skal tilbydes grovere grødtyper, kød og fisk i grøntsagsmosen og også begynde med lidt blød mad i hånden, som han selv kan sidde at sutte og gumle på.

Han skal også stadig ammes - meget gerne 6 gange dagligt og det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes mad, når han vågner af en lur, sammen med maden skal han have vand af kop. Og så skal han tilbydes mælk før han puttes til næste lur. På den måde gives der bedst plads i maven til begge dele og han bliver fyldt godt op hele dagen igennem.

Det er en forudsætning for at kunne sove igennem om natten, at han netop får både mad og mælk/væske nok hele dagen igennem. Og det er rigtigt, at du netop i 6 måneders alderen kan arbejde på at få øget hans indtag om dagen så meget, at han kan trappe ud af amningen midt nat. Det betyder at han f.eks. skal ammes kl 23.30 og igen kl 05.

Det er også rigtigt, at mange børn i 6 måneders alderen begynder at kunne nøjes med 2 lure dagligt - en formiddagslur og en middagslur. Det vil således være powernappen om eftermiddagen der springes over.

Jeg kan ikke helt gennemskue, hvordan du gør med amning før søvn - det lyder lidt for mig som om at disse to ting er for adskilt. Det er rigtigt, at han skal lære at sove uden at have brystet i munden, men du kan ikke forvente, at han vil kunne puttes spilvågen og derefter falde i søvn af sig selv. Og det lyder som om at han nogle gange får mælk op til en time før han egentlig puttes - og her har du måske en udfordring - mælken skal gives som en del af putteritualet, men han skal slippe brystet og lige nå at registrere, at han puttes fra din favn og ikke længere har brystet i munden. Den rytme bliver dog nok lettere for dig at skabe, netop når han nu begynder med flere måltider skemad om dagen.

Det er ikke vigtigt, at han spiser store mængder og han behøver ikke nå op på en fuld portion. Det er bedre at han spiser lidt og tit hele dagen igennem.

Et forslag til en dagsplan, når han bliver 6 måneder, ser nu således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Tilbydes friske bløde frugtbåde i hånden at sutte på selv og du ...

Annonce

... følger efter med lidt frugtmos (samt jerntilskud - anbefales i DK), vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur ca. 9.30, sover måske en lille times tid - kan han sove mere er det fint, men det behøver han ikke.

Frokost 11.30: Grøntsagsmos og der begyndes stille og roligt med kød eller fisk i mosen, suppleres med lidt ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 - tidspunktet varierer efter hvor lang hans formiddagslur er og hvor sent han står op af den. Til middag må han meget gerne sove et par timer eller mere, hvis han kan :)

Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden at sutte på selv, og tilbydes også lidt frugtmos, vand af kop.

Ammes stadig om eftermiddagen og vil nogle dage springe powernappen her over

Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen. Suppleres igen med lidt agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes og puttes til natten ca kl 19.30

Sen aften 23.30: Ammes rigtig godt og sover videre

Midt nat 03: Denne amning trappes stille og roligt ud i takt med at antallet af måltider dagen igennem øges.

Når du skal væk fra amningen midt nat, så vil det være en god idé at du afkorter amningen mere og mere, så han får mindre og mindre mælk. Det vil sige, at du skal forsøge at lirke brystet ud af munden på ham, så amningen bliver kortere og kortere. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du igen brystet ud af hans mund. Du skal sandsynligvis gøre det flere gange, men til sidst vil han acceptere at falde i søvn, uden at have brystet i munden.

Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Det vil være en fordel, at du ligger ned og ammer. På den måde får han stadig masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt, imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker, at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet for at komme videre i søvnen.

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre - og jeg håber at I også har haft en rigtig dejlig jul og er kommet godt ind i det nye år:)

Fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Nysgerrighed børn

At være nysgerrig er den egenskab, der giver barnet nye erfaringer, og dermed får barnet til at udvikle sig og blive mere intelligent. Små børn er født som små forskere, der er rigtig gode til at undre sig over ting de møder og være nysgerrige på den verden, der omgiver dem.

Et barn skal derfor ikke stoppes i at udforske verden, men skal have lov til at undersøge og bibeholde sit naturlige anlæg for nysgerrighed. Det lille barn skal således opfordres til at føle, gribe, smage og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så er jeg tilbage i klubben igen, for nu er barn nummer to kommet til, og med ham nye udfordringer, for ingen børn er jo ens ;-) Og jeg trænger til lidt professionel hjælp fra en sundhedsplejerske, der ikke er bange for at have en mening.

Hilsen mor til to drenge