30 minutter søvncyklus 3

7. januar 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

30 minutter søvncyklus 3

Hei igjen Helen. Håper du har hatt en fin jul :)

Nå er mini straks 6 mnd ( om 1 uke). Vi har gitt opp dette med å forlenge 30 minutters duppene. Han har hatt en ok rutine der han har sovet 2x 30 og en lenger lur med meg (1.5-2). Forsøkte å ligge i dobbeltsenga med han på de andre duppene,men det har ikke noe for seg.

Vi har nå endelig fått en rutine på første duppen. Der han får pupp. Kles på, tilbys mer pupp.Så går vi tur med sportsvogn. Endelig har lille sluttet å protestere å bare faller i søvn etter ca 10-20 minutters gange. Herlig! Men siste dagene har han kun sovet 15 minutter på den første duppen.. Så jeg begynner å lure på om han kan være klar for å kutte ned til to dupper? Hvilken skal vi eventuelt kutte?

Fast føde: har litt problemer med å få i han nok mat.. Han er glad i alt. Både grøt, middagsmat, frukt og grønnsaker. Men han blir så fort mett. Mye av grunnen er såklart at han fortsatt pupper mye på natta. Vi er på den å begrense til hver tredje /fjerde time nå. Siden han har lært seg å sovne uten pupp.

Søvn : Vi har nå gått igang med opp og ned metoden ( holdt på en uke). Og det gir litt bedring. Han ligger nå i sprinkelsengen sin frem til sånn 3-5 tiden. Han blir lagt ca 19-1930. Bruker ikke mer enn 30 minutter for å sovne selv. Uten pupp, byssing eller noe. Herlig . Han våkner fortsatt 30 minutter etter leggetid. noen ganger kan jeg gå inn å bare snu på han og holde han på hofta. Andre ganger ...

Annonce

... må jeg gjøre dette flere ganger. Her er natt til idag:
19.30 sovnet
20.15 våknet - sovnet fort igjen når jeg snudde på han.
22.20: våknet. Fikk da pupp, begge sider.
00.30: våknet. Snudde på han. Sovnet etter ca 20 min.
3: våknet fikk pupp. Kom opp i senga.
5: pupp
Urolig frem til ca 0615.
Stod opp 0745.

Morgenstell.. Så leke og gymme på gulvet ( ruller nå begge veier og kan komme seg overalt rimelig raskt. Åler endel.0850. Hvilestund på sofaen med rolig musikk. Ca 9 får han pupp. Skiftet bleie og kler på yttrrklær. Går så tur. Sovnet ca to timer etter han har våknet.. Noen gang før /etter.

Våkner etter 30 minutter( siste dagene 15). Da varierer det med aktiviteter. Mandager er vi på babysang, onsdager pleier det å være barselgruppe og lørdager er vi på babysvømming. Utover dette er det lek ect.
Ca 11: grøt og fruktmos ( spiser ennå ikke en full porsjon).
Sover ca 2 timer etter våknet fra dupp 1. Noen ganger tar han lengste dupp her andre ganger ikke. Idag var det fra 11.30-12
Siste dupp blir da i 14-14-30 tiden.
Lar han ikke sove etter 17 lenger.. Skal jeg flytte denne til tidligere? 16.30?

Ca 18.30 grøt så kveldsstell så i seng.

Har du et forslag på ny dagsplan? Skal vi kutte en dupp?

Var på 5 mnd kontroll i går.. Han var da 70 cm og 11 kg..Fikk vel egentlig beskjed om at han kunne avvenes på natt. Vet ikke hva du synes? Jeg tror vi vil ta det skrittvis.

Tusen takk for hjelpen :)

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.