Svar: Afbrudt søvn - 4 mdr.

7. januar 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Gitte

Tak for dit brev :)

Det er helt normalt at børn omkring 4 måneders alderen begynder at protestere over at være svøbt. Jeres dreng har naturligt, med den alder han har nu, behov for at kunnen skifte stilling i søvne, bruge sine arme og ben, når han sover. Og samtidig er han stadig så lille, at han ikke kan styre sine bevægelser og derfor let får sig selv vækket fordi han basker armene op i ansigtet eller fordi han får sig trillet rundt eller flyttet på sig og ikke er i stand til på egen hånd at komme videre i søvnen igen.

Det er en overgang, hvilket betyder at tiden arbejder lidt for jer. Men du må gerne prøve om du stille og roligt kan løsne svøbet, så han er mindre og mindre svøbt og stille og roligt vænner sig til det. I takt med at han bliver ældre, vil han naturligt også blive bedre til at styre sine bevægelser og når svøbet samtidig løsnes, så lærer han stille og roligt at sove videre uden at vække sig selv.

Du må gerne lade ham være svøbt, når du putter ham, så han på den måde falder trygt og roligt i søvn. Men prøv om du, stille og roligt kan løsne svøbet, så hans hænder og arme får "mere frihed" og han på den måde vænner sig til det.

Det vil også være en rigtig god idé, at du f.eks. hjælper ham med at holde hans hænder og arme ind til kroppen med dine hænder, så ...

Annonce

... det ikke er svøbet/stoffet som beroliger ham, men dine hænder, som du naturligt løfter og dermed fjerner fra ham, hvorved han lærer at sove ude at "føle sig holdt".

Og så er det også en god idé at bruge voksiposen, som I allerede har og som han sover i om dagen. Når ha sover i voksipose, vil han stadig føle sig omsluttet og puttet, men den vil virke lidt mere som en dyne og hans bevægelsesfrihed vil ofte være lidt større. På den måde er den også en god overgang. Sover han i voksipose indenfor, skal I naturligvis sikre jer, at han ikke får det for varmt. Soverummet skal være køligt og han skal have tøj på, som passer til dynen i posen. Måske skal I bruge sommerdynen indenfor og vinterdynen udenfor…

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Vær opmærksomme på, at han godt kan drømme ekstra meget i øjeblikket. Og at de bevægelser han laver om natten og de små klynk og opvågningere han har, sagtens kan skyldes drømmeaktivitet. Prøv om I derfor kan hjælpe ham videre i søvnen med beroligende hænder, kærtegn og ved at lade ham mærke at I er der - men uden at stramme svøbet eller give ham sut, flaske eller andet. Det er godt, hvis I kan få ham videre i søvnen med så lidt aktivitet fra jeres side, og så han fornemmer, at I er der og er helt tryg og på den måde lærer at sove videre.

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Udmalkning af modermælk

Når du ønsker at malke ud og gemme din mælk bør du følge nedenstående retningslinier:

1) Vask dine hænder
2) Malk lidt mælk ud og kasser dette (ca. en spiseskefuld). Den første mælk kan være inficeret med bakterier fra huden og brystvorten. Når barnet ammes er dette uden betydning, men når mælken skal gemmes, er det vigtigt at den er helt ren.
3) Malk ud i en rengjort (skoldet) plastik flaske - kan købes på apoteket og de kan bruges flere gange, hvor du rengør og...

Læs mere i Babylex

Muslingeskaller - brystvorte

Du kan købe muslingeskaller, også kaldet ammeskaller. Disse blev introduceret i Danmark omkring år 2000 og var meget populære. Senere blev de frarådet, fordi mange fik problemer med svampeinfektion i brystet netop i forbindelse med brug af ammeskallerne.

Da skallerne bæres direkte på brystet og inde i BH´en, skulle de have en helende virkning på ømme og revnede brystvorter - men skulle altså samtidig også kunne medføre svampeinfektion. Virkningen af ammeskaller/muslingeskaller...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor