Svar: Afbrudt søvn - 4 mdr.
7. januar 2015
Alder:
4 mdr.
Kære Gitte
Tak for dit brev :)
Det er helt normalt at børn omkring 4 måneders alderen begynder at protestere over at være svøbt. Jeres dreng har naturligt, med den alder han har nu, behov for at kunnen skifte stilling i søvne, bruge sine arme og ben, når han sover. Og samtidig er han stadig så lille, at han ikke kan styre sine bevægelser og derfor let får sig selv vækket fordi han basker armene op i ansigtet eller fordi han får sig trillet rundt eller flyttet på sig og ikke er i stand til på egen hånd at komme videre i søvnen igen.
Det er en overgang, hvilket betyder at tiden arbejder lidt for jer. Men du må gerne prøve om du stille og roligt kan løsne svøbet, så han er mindre og mindre svøbt og stille og roligt vænner sig til det. I takt med at han bliver ældre, vil han naturligt også blive bedre til at styre sine bevægelser og når svøbet samtidig løsnes, så lærer han stille og roligt at sove videre uden at vække sig selv.
Du må gerne lade ham være svøbt, når du putter ham, så han på den måde falder trygt og roligt i søvn. Men prøv om du, stille og roligt kan løsne svøbet, så hans hænder og arme får "mere frihed" og han på den måde vænner sig til det.
Det vil også være en rigtig god idé, at du f.eks. hjælper ham med at holde hans hænder og arme ind til kroppen med dine hænder, så det ikke er svøbet/stoffet som beroliger ham, men dine hænder, som du naturligt løfter og dermed fjerner fra ham, hvorved han lærer at sove ude at "føle sig holdt".
Og så er det også en god idé at bruge voksiposen, som I allerede har og som han sover i om dagen. Når ha sover i voksipose, vil han stadig føle sig omsluttet og puttet, men den vil virke lidt mere som en dyne og hans bevægelsesfrihed vil ofte være lidt større. På den måde er den også en god overgang. Sover han i voksipose indenfor, skal I naturligvis sikre jer, at han ikke får det for varmt. Soverummet skal være køligt og han skal have tøj på, som passer til dynen i posen. Måske skal I bruge sommerdynen indenfor og vinterdynen udenfor…
Vær opmærksomme på, at han godt kan drømme ekstra meget i øjeblikket. Og at de bevægelser han laver om natten og de små klynk og opvågningere han har, sagtens kan skyldes drømmeaktivitet. Prøv om I derfor kan hjælpe ham videre i søvnen med beroligende hænder, kærtegn og ved at lade ham mærke at I er der - men uden at stramme svøbet eller give ham sut, flaske eller andet. Det er godt, hvis I kan få ham videre i søvnen med så lidt aktivitet fra jeres side, og så han fornemmer, at I er der og er helt tryg og på den måde lærer at sove videre.
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske