Svar: Ak, den putning!

6. januar 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Bertrams mor

Tak for dit brev og tak for de fine sproglige formulering - det er let at se for sig, hvordan det foregår hos jer og en overvejelse omkring badehætte - ret sjovt! Men nok ikke anbefalelsesværdigt :):) Og sikke en skøn julemåned "rende rundt i nattøj, se Postmand Per, æde pebernødder, tegne, lave modellervoks, lege med biler, bygge lego, lave julegaver mm" skønt, skønt, skønt og dejligt at I har haft den mulighed.

MEN, nu er det så hverdag igen - eller næsten - for I har jo også lige planlagt en lille vinterferie:) Men ellers er det hverdag, og I må meget gerne begynde at arbejde på nogle faste rutiner. Det vil sige fast stå op tidspunkt, faste måltider, faste sovetider hele dagen igennem. Det er nødvendigt, for at få Bertrams indre ur til at fungere, så han kan sove en god lang nattesøvn og have energi til at starte i vuggestue (og rigtig fin beslutning, at lade ham starte til februar).

En uge vil højst sandsynligt ikke være nok til at skabe rytme og derfor er I nødt til at begynde nu. En uge vil dog være nok til at ødelægge en ellers god rytme og derfor vil det være rigtig godt, at Bertram så vidt muligt i jeres ferie, hjælpes til at holde den rytme, I har arbejdet på at få indført. Og så skal han naturligvis have hjælp til indkøring og sit nye institutionsliv. Dejligt, at du har tid til at køre ham ind og være lidt fleksibel her:)

Prøv at skabe en rytme, som I tænker passer til vuggestuens rytme og den hverdag han skal have der. Sammenlagt vil han skulle sove ca. 13 timer i døgnet f.eks. 11 timers nattesøvn og en middagslur på 2 timer. Det vil sige, at han f.eks. kan sove fra kl 20 til 07 og sove middagslur fra kl 13-15… Kommer han tidligere op skal han sandsynligvis puttes tidligere til sin middagslur - igen afhænger det også af jeres rytme og vuggestuens rytme.

I forhold til at lære ham, at det er sovetid, når han kommer i seng og ikke legetid, så vil det være en rigtig god idé at bruge "stryge-tøj-metoden". Bertram har naturligt brug for jeres tryghed og nærhed, når han skal sove og det skal I naturligvis anerkende. Men samtidig er det også fint at lære ham at sove i sin seng og forbinde det med noget trygt og dejligt og noget han sagtens kan klare.

I stedet for at sidde hos ham og holde i hånden hele tiden eller at gå fra ham og han så bliver ked af det og føler sig forladt og alene, så vil jeg anbefale jer at være i nærheden og samtidig lave noget praktisk. Det kan være at tage strygebræt, strygejern og vasketøj med på værelset. I skal stå lige ved døren, så han kan ligge i sin seng og se jer. Det er vigtigt at han kan se jer fra sin seng og at han ikke behøver rejse sig fra sengen, for at se om I er der. Og I kan og bør naturligvis også tale med ham, så han kan høre at I er der.

Når I er igang med at lægge tøj sammen eller stryge tøj, så signalerer I, at der ikke sker noget spændede. I har noget kedeligt at lave og der er ikke noget sjov for ham. Han er så gammel nu, at han godt ved, at når han bliver puttet og hvis I går, så går I ind i stuen for at sidde og hygge - og det vil han være en del af. Han vil ikke lades alene på værelset. Derfor er det vigtigt at signalere at der netop ikke sker noget spændende eller særligt hyggeligt lige nu, men at det er kedeligt det der foregår og at han derfor ligeså godt kan lægge sig til at sove.

Samtidig så kan I fortælle ham, hvad det er I gerne vil. I kan f.eks. sige "læg dig ned skat, læg dig ned". Denne lille kærlige komando er vigtig, fordi det er ham selv som lægger sig. ...

Annonce

... Hvis han igen og igen rejser sig og I hver gang kommer hen til ham og lægger ham ned, så virker det som en fjeder og han bliver ved med at rejse sig. Hvis han derimod selv lægger sig, så begynder han at forstå, at det er det, som forventes af ham nu og han bliver ofte liggende.

I kan også berolige og betrygge på afstand. Han kan kalde på jer "moar?!" og du kan svare "jeg er lige her skat, nat-nat" eller "jeg står lige og stryger tøj" eller lignende. Og han hører og ser, at du er der. Du reagerer på ham, du ignorerer ham ikke, du vil ham gerne, men har stadig noget kedeligt du skal, og der er ikke noget spændende for ham, ikke noget han går glip af.

Samtidig kan man så verbalt betrygge barnet og fortælle hvad man vil have barnet til "jeg er lige her, læg du dig ned skat". Netop det at have noget praktisk at tage sig til sender også et signal til ham om, at I ikke bare sidder og venter på at han skal sove. Han kan kalde på dig "Moaar ...?!" og du kan svare igen "ja, jeg er lige her, læg du dig bare til at sove". Så I stadig er der, betrygger, beroliger osv. men samtidig holder fast i at det er sengetid for ham nu.

Og han kommer på den måde også på afstand af dit lange hår… Han skal naturligvis have en putteklud, bamse, slaskedukke eller andet, som han kan putte sig med - måske en af dine aflagte t-shirts, som dufter af dig og som han kender og ved du har brugt…

Og ja - en åben seng eller sætte sengehest på den nuværende seng i stedet, lyder som en rigtig god idé. Når han er begyndt at kravle over tremmerne, så er det på tide at skifte til en åben seng. Det er for farligt, han kan slå sig rigtig meget. Derfor er det vigtigt, at han nu kan komme ind og ud af sin seng - selvom det naturligvis kan betyde, at han netop vil stige ud af sin seng igen og igen. Her vil stryge-tøj-metoden igen hjælpe, fordi han ikke behøver stige ud af sin seng, for at se om I er der eller hvad I laver.

Og stryge-tøj-metoden kan også udvides på sigt, så I ikke behøver være der hele tiden. I kan f.eks. sige "jeg henter lige noget af dit tøj, så kommer jeg igen" eller "jeg går ud og tømmer opvaskemaskinen, så kommer jeg igen". Det gør at I kan gå fra ham og at han lærer, at han trygt kan være i sin seng uden at I er der hele tiden. Han kan stole på jer - I kommer hele tiden tilbage, som I har sagt. Han kan ligge og lytte, høre at I skramler med tallerkener, glas osv. og høre, at det er rigtigt, I tømmer opvaskemaskinen, der er ikke noget han går glip af. Og på den måde kan han stille og roligt lære at det er helt okay at blive puttet til natten og skulle sove i sin seng om aftenen:)

Så for at opsummere og svare ganske kort på dine spørgsmål:

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Spm 1: Ja, den ustrukturerede hverdag sammen med alder og udvikling spiller ind hos jer.

Spm 2: Det vil være rigtig godt, at I allerede nu begynder at skabe en fast dagsrytme, så I hjælper hans indre ur med at tilpasse sig den hverdag, som han forventes at kunne passe ind i til februar.

Spm 3: Det vil være en god idé, at I vækker ham om morgenen, så hver dag starter til samme tid og så han serveres morgengrød til fast tid dagligt.

Spm 4: Det lyder som det rigtige tidspunkt med en åben seng og sengehest.

Spm 5: Bertram må gerne sove i soveværelset, hvis det passer bedst hos jer. Han må også sove på eget værelset. Ingen faste regler her. Stryge-tøj-metoden kan bruges begge steder.

Spm 6: Stryge-tøj-metoden bruges og udvides så gradvist, hvor I går til og fra.

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Savl

Alle babyer savler, men nogen savler meget og andre lidt.

Spædbørn og småbørn savler ofte meget, de danner mere mundvand end vi voksne gør og putter ofte også fingrene i munden. Der sker også nogle enzymændringer i barnets spyt, som gør at barnet kan savle mere i perioder. Og i perioder, hvor barnet f.eks. får tænder, vil det ofte også savle mere.

I de periode hvor barnet savler meget kan det være en god idé at bruge en savlesmæk. Til små børn er en blød af frotté...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland