Ak, den putning!

6. januar 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 2 mdr.

Ak, den putning!

Kære Helen,

Jeg skriver nu igen til dig, da jeg tror, at snart bliver bims :-)

Vores dejlige søn på 2 år og 2 måneder er noget af en udfordring at putte, og jeg tror, det hænger sammen med en MEGET ustabil struktur, den seneste måned. Vi har kort sagt holdt ferie!

Jeg er studerende, og Bertram, og hans fætter, som han har været i privat dagpleje med, har været en del syge på skift. Så, jeg har haft ham rigtig meget hjemme fra midten af november. I start/midt december, besluttede vi os for at ”gå på juleferie”, fordi drengene blev ved at skrænte. Mine svigerforældre kunne tage ham lidt her og der, når jeg havde så meget læse/skrivestof, at det ikke kunne nås ved, kun at læse mens han sov til middag og om aftenen.

Da Bertrams lille fætter har fået tilbud småbørnsplads i børnehave til april, har vi valgt at lade Bertram begynde i vuggestue 1. februar. Vi har valgt, allerede at lade ham starte til februar, da vi synes, at det ville være bedst for ham, ikke at skulle to store skift igennem (fra dagpleje til vuggestue, og fra vuggestue til børnehave) inden for kun 4 måneder. Han når i stedet at gå 7 måneder i vuggestue, og vænne sig til ”institutionslivet”, inden han skal begynde i børnehave. Det tror vi, er godt.

Jeg har desuden et overlap i mit studie fra midten af januar til midten af marts, hvorfor jeg har 2 måneder til at køre ham ind. Ikke at det skal tage 2 måneder, selvfølgelig. Men, jeg har mulighed for at give ham en rolig og blid indkøring, og hente ham tidligt hver dag, når hverdagen begynder for ham. Noget, jeg tror, at han får rigtig meget brug for, da det unægtelig bliver en omvæltning for ham, at skulle begynde i vuggestue.

Nå, men vores store problem for tiden er putning til natten. Hvor min mand og jeg før ”huggede om”, at få lov at putte ham, og slippe for opvask og vasketøj, spørger vi nu hinanden, hvem der er mindst træt og har mest tålmodighed – og dermed mest overskud til 1,5 times putte-showtime.

I min sidste mail til dig, anbefalede du os at sætte hans tremmeseng ind i vores soveværelse igen. Vi gjorde det faktisk allerede inden vi fik svar fra dig, fordi det føltes som det rigtige at gøre – så, det var dejligt at du også anbefalede os at gøre det sådan.

Vi satte altså tremmesengen ind i vores soveværelse igen, og det gav nogle meget roligere nætter. I samme moment begyndte vi at arbejde på, at han skulle falde i søvn i egen seng. Det gik ikke helt uden protester, men det lykkedes uden for megen gråd. Vi har endnu ikke kunne forlade rummet, når han bliver puttet, hvilket også er ok med os. Det gik rigtig fint i en uges tid, at blive puttet i egen seng. Så blev Bertram syg med høj feber, hvorfor vi puttede ham i vores seng, hvor han også sov hele natten. Det gjorde vi i den uge han var sløj. Han begyndte herefter igen at blive ked, når vi startede med at putte ham i egen seng, og helt ærligt, var vi for dovne til at tage kampen op. Så, siden midten af december, har vi bare ladet ham falde i søvn i vores seng, hvorefter vi har båret ham over i hans egen, når han var faldet i søvn. Det fungerede fint sådan.

Men, de seneste 3 ugers tid er han blevet sværere og sværere at putte til natten, og ind i mellem er han vågen, flere timer om natten. Jeg er ikke i tvivl om, at det har at gøre med, at vi ikke har haft nogen rigtig rytme i hverdagen. Vi har ganske enkelt holdt ferie. Eller rettere, Bertram og hans far har holdt ferie, mens jeg har skrevet eksamensopgave. Men, alligevel har vi sovet længe og han har sovet sen middagslur og er kommet sent i seng, mange af dagene. Bertram og hans far har brugt meget af ferien på at rendte rundt i nattøj, se Postmand Per, æde pebernødder, tegne, lave modellervoks, lege med biler, bygge lego, lave julegaver mm. Vi har trukket på skuldrene af sengetider og struktur, trukket stikket ud og bare nydt at være sammen.

Jeg tænker, at vi måske bøder lidt for vores ustrukturerede ferie nu?

MEN, Bertram holder fri hele januar. Jeg afleverer eksamensopgave i næste uge, hvorefter vi tager på skiferie. Min mand og vores forældre skiftes til at have Bertram i denne uge.

Jeg overvejer, om vi igen skal begynde at indføre en fast struktur for Bertram? Vække ham om morgenen, og putter ham til middagslur og nat på samme tidspunkt, hver dag? Ville det være godt for ham, eller kan vi lige så godt vente til vi er tilbage fra skiferie. Han har en uges ferie tilbage, når vi kommer tilbage fra ferie, inden han begynder i vuggestue. Vi skal køre 12 timer til – og fra Sverige, så ...

Annonce

... der vil helt sikkert komme ændringer i søvnen igen. Jeg forestiller mig, at han måske kommer til at tage 2 lure i bilen, da vi kører meget tidligt om morgenen.

Putningen til aften trækker godt nok tænder ud, for tiden. Dagen i dag har set således ud:

Op kl. 6.45.
Middagslur fra 12.45 – 14.30 (vækkes).
Putning kl. 20.00 og sov kl. 21.

(Dette har dog varieret meget, den senere tid).

Selve putteritualet (ikke tiderne) er ret gennemsnitlige for, hvordan det foregår, for tiden:

Godnatgrød. Børste tænder. Læse bog. Slukke lyset. Ligge sammen med mor el. far i sengen… (Hans tremmeseng står helt op ad vores dobbeltseng, i min soveside).

Og så...

Bertram: ”Hej”. ”Farfar”… ”Mormor”… (synger) ... dutte mor på næsen… ”Kuk kuk”…. ”Puuu”.

Mor: ”Nej, du har ikke noget i bleen, du skal lægge dig ned, skat. Det er sovetid!

Bertram vil så over i egen seng, og får lov. Da han kommer derned, bryder helvede løs. Jeg siger, at jeg gerne vil synge lidt for ham, men at han så skal lægge sig ned, hvilket han gør…. 1 min. ad gangen. Så kommer der ro på, hvor han sidder lidt i sengen og dimser med sin nusseklud. Jeg lader som om jeg sover. Han rejser sig op, og kaster sin dyne med i hovedet på mig, mens han glad siger ”hov”. Mosle, mosle… og her til aften skete så det, som måtte ske en dag: Efter megen møje og besvær fik Bertram endelig bakset sig over tremmerne, fik udarbejdet en kolbøtte og ”KLASK”, så landede han ovre i vores seng. Han satte sig stolt op med et stort smil og sagde: ”HEEEEEJ”! (Jo, det var svært at holde masken!)

Herefter tog det ham så 3 kvarter at falde i søvn, skønt han lå ved siden af mig i dobbeltsengen. Han okser rundt og jeg bliver faktisk mere og mere irriteret, kan jeg mærke. Han lægger sig først til at sove, når jeg virkelig skruer bissen på, og jeg synes, at det er en dum og ærgerlig måde at slutte dagen af på. Det er lige meget hvor meget jeg nusser, tysser og stryger hans ryg. Han mosler rundt. Desuden har han en mani med at skulle hive mig i håret, når han skal sove. Han har altid haft det sådan, men det er som om, at det er blevet værre og værre. Nu er jeg begyndt, konsekvent at stoppe ham i det. Han vil tydeligvis gerne puttes i vores seng, bl.a. med det formål, at han kan forsøge at hive os (mit hår er langt og mest interessant) i håret. Sover han mellem os, fordi han har drømt, kan han holde mig vågen meget af natten, fordi han hiver mig i håret i søvne, men jævne mellemrum. SUK. Overvejer efterhånden at sove med en badehætte :-)

Vi har forsøgt med forskellige erstatninger, men hvis jeg er der, så er det mit hår, der er favoritten. Det går ikke, at han nogle gange må, og andre gange ikke – så, nu er jeg konsekvent begyndt at stoppe ham i det.

Mine spørgsmål er nu:

1. Er mon vores ustrukturerede hverdag skyld i, at han er så svær at få til at sove om aftenen, eller er det almindelig udvikling, der spiller ind?

2. Hvis du tænker, at det er manglende struktur som spiller ind, bør vi så sætte ind nu, eller bør vi vente til efter vores ferie, i slutningen af januar?

3. For at få en struktur indført igen, kan vi så begynde at vække ham om morgenen, og fra middagslur, samt putte ham på samme tidspunkter hver dag, indtil de nye rutiner er ”indarbejdet”?

4. Bør vi købe en sengehest til Bertrams seng, nu hvor han kan komme over tremmerne? Det virker desuden til, at han irriteres over, ikke at kunne komme ud, og det bl.a. er derfor, han bliver sur og ked, når han kommer over i sin egen seng. Med en sengehest kan han også selv kravle over i vores seng, og søge os om natten, når han får brug for det? Eller, er det for tidligt med en sengehest?

Nu skal Bertram jo til at gå i vuggestue, og derfor kommer han ikke på eget værelse før tidligst en gang til foråret. Vi har derfor planer om, at han skal blive i vores soveværelse en del måneder endnu.

6. Når vi igen begynder at putte ham i egen seng (fortsat i vores soveværelse), tænker jeg, om vi måske kan forsøge at indføre lidt nye rutiner, og dermed arbejde på, at vi ikke behøver ligge ved siden af ham til han er faldet i søvn? Måske han kunne få nogle bøger at ligge og kigge i, ved dæmpet belysning, eller ligge og høre lidt musik? Noget som er hyggeligt, så vi, på sigt, ikke nødvendigvis behøver være i rummet hele tiden, når han er puttet?

Det var godt nok en lang smøre. Jeg håber ikke, at det virker for rodet. Jeg har lidt svært ved at fatte mig i korthed ;-)

Igen, mange tak for en fantastisk brevkasse :-)

Mange hilsner fra
Bertrams mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

Annonce

Viden om børn:

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Babymassage

Babymassage er en systematisk blød og blid form for massage, som oprindeligt stammer fra Indien. Nogle børn nyder at få babymassage, hvor andre børn ikke bryder sig særlig meget om det.

De fleste forældre vil, uden at tænke over det, naturligt have lyst til at kærtegne og berøre deres lille barn. Følg din egen lyst til hvad du og barnet godt kan lide. Børn har bedst af at blive rørt på en måde, hvor det er barnets reaktioner og signaler der er styrende.

Børn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.