Svar: Skemad og sovevane udfordringer

6. januar 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Sabine

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille datter og alle dine tanker :) Og hvor dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og har flere af mine bøger - tak for det og velkommen til:)

Der er ingen tvivl om, at der hos jer er en sammenhæng mellem jeres datters indtag af skemad og behov for bryst. Og med den alder hun har nu, vil det være rigtig godt, hvis du kan amme hende fire gange i døgnet. Jeg anbefaler at disse amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder at hun nu skal lære at sove formiddagslur uden at få bryst, ligesom hun skal lære at sove uden brystet midt nat. Om formiddagen vil det være super fint, at du erstatter med et lille mellemmåltid og at du, som nu, triller hende en tur i barnevognen, for på den måde at hjælpe hende til at sove, uden at skulle være i favn og uden at skulle have brystet.

Det vil være en rigtig god idé, at du nu arbejder på at køre en helt fast plan for dagen. Det vil sige, at hun nu skal op til samme tid hver morgen og hvis hun ikke vågner af sig selv, så skal du vække hende. Tidspunktet dagen starter på vil naturligt spille ind på, hvordan resten af dagen forløber. Jeg vil foreslå, at du forsøger at starte dagen, så hun senest spiser morgenmad kl 08. Hun skal tilbydes mad til fast tid - det at have faste spisetider vil påvirke hendes indre ur og være med til at gøre, at hun stille og roligt begynder at føle sig sulten og dermed parat til at spise, når du tilbyder hende mad. Hun skal også sove til fast tid hver dag og det vil være rigtig godt at du nu arbejder på en fast rytme, hvor hun sover to lure dagligt - formiddagslur og middagslur. Hvordan hele dagen forløber vil naturligt spille ind på, hvordan nætterne forløbere.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre. Du må gerne nøjes med at amme fra et bryst her og evt. forsøge at afkorte amningen lidt, så der er bedre plads i maven til morgengrød.

Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt havregrød, vand af kop.

Formiddag 9.9.30: Frisk blød frugt i hånden at sutte på og du følger efter med lidt frugtmos (jerntilskud), vand af kop.

Puttes i barnevognen og I triller en tur og hun lærer her at sove uden at få bryst og uden at være i favn.

Frokost 11.30: Ristede rugbrødsbjælker i hånden, agurk eller lignende og du følger efter med grøntsagsmos med kød/fisk. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Vand af kop.

Ammes rigtig godt og puttes til middagslur - du kan vælge at lægge dig med hende og amme hende i dobbeltsengen eller du kan putte hende i barnevognen. Tidspunktet vil variere lidt efter, hvor lang en formiddagslur hun tager, men hun vil måske være putteklar omkring kl 13…

Eftermiddag 16: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos og frisk frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop. Hvis du skønner at hun ikke kan kapere grød på dette tidspunkt endnu, så må du gerne nøjes med at give hende frugtmos.

Aften 18: Grøntsagsmos - udgangspunktet er jeres mad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, sovs. Maden skal smage af noget. Det kan f.eks. være boller i karry eller rødspætte med ris og mild karrysovs. Suppleres med kogte broccoli eller blomkålsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende i hånden, som hun kan sidde og spise selv. Vand af kop.

Ammes, skiftes, ammes og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen.

Som du kan se indgår der mange måltider i denne plan, og det er ikke meningen, at jeres datter skal spise ...

Annonce

... store portioner. Det er helt fint, hvis hun nogle gange ikke spiser mere end ¾ dl. grød eller mos eller måske kun spiser en spiseskefuld frugtmos. Det vigtigste er at hun får lidt og tit, og at du forsøger at holde fast i spisetider og rutiner omkring måltidet. At hun f.eks. også starter med at få mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på og du så følger efter med skemaden.

Jeres datter er en fysisk stor pige og derfor har hun brug for en del skemad, samtidig med at hendes væskebehov naturligt er stort. Det er derfor rigtig vigtigt og godt, at hun er glad for at drikke vand og hun skal tilbydes vand til alle måltider og også gerne som tørstslukker ind i mellem. Derudover skal hun som sagt ammes fast 4 gange i døgnet og amningerne bør ligge fordelt ud over hele døgnet.

Som du kan se, så anbefaler jeg, at du forsøger at amme, skifte og amme om aftenen. Ved at lægge en skiftning ind mellem amningen f.eks. amme fra et bryst, skifte hende og amme fra modsatte bryst og derefter putte hende, så kan I nogle gange være heldige, at hun falder bedre i søvn og også sover mere roligt først på aftenen.

Derudover skal hun nu lære at sove uden at være i favn og få brystet hver gang. I første omgang om dagen og netop ved formiddagsluren, men stille og roligt også når hun puttes til middagslur og når hun puttes om aftenen. Det er vigtigt at hun stadig får bryst her og at brystet indgår som en naturlig del af hendes putteritual, men hun skal nu lære at overgive sig til søvnen uden at have brystet i munden.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og nej - det er ikke nogen god idé at lade hende græde i en time eller mere. Det er vigtigt, at hun forbinder det at sove med noget trygt, dejligt og rart. Og at hun skal falde i søvn uden brystet betyder ikke, at hun skal lægges vågen i seng. Det handler om, at du ammer hende, hjælper hende fuldstændig til ro og lige før hun sover helt, så fjernes brystet og hun puttes i sin seng eller barnevogn. Hvis hun reagerer for meget på dette skift, så kan det være en god idé, at du lægger dig med hende og ammer hende i dobbeltsengen. Du skal her gerne nå dertil, hvor hun ammes, slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. Og her må du så gerne lade hende ligge. Naturligvis sikre dig, at hun ikke kan trille ud af sengen og komme til skade. Og sen aften kan du så amme hende igen og derefter flytte hende over i egen seng, hvor hun så kan sove videre resten af natten indtil næste morgen tidlig, hvor hun ammes igen.

At lægge dig med hende, kan være en god måde at falde i søvn på, hvor hun samtidig lærer at sove uden at I skal gå rundt med hende og vugge hende, men hvor hun stadig får nærheden og mærker, at I er der for hende.

Og så kan barnevognen fint bruges og hun må gerne trilles ture i den. Stille og roligt skal I så også lære hende at sove uden at vognen behøver blive trillet hele tiden. For at lære hende dette, så vil det være rigtig godt, at I triller, holder pause, triller igen osv. hele tiden ved at lytte efter, hvordan hun reagerer. Hvis hun klynker, så triller I vognen, men hvis hun tier stille, så holder I vognen stille. Siger hun noget igen, så triller I igen og når hun er stille, så holder I atter vognen stille. På den måde kan hun lærer at overgive sig til søvnen, uden at vognen behøver være i bevægelse hele tiden.

Det er som udgangspunkt ikke "en kamp I skal igennem", men derimod vil det være rigtig godt, hvis I gradvist kan få indført nye rutiner og på den måde hjælpe hende. Jeg håber at mine tanker hjælper jer lidt videre på vej og glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Brystopereret

Mange kvinder bliver idag brystopereret. En brystoperation kan både være en brystreduktion, hvor man har fjernet noget af brystet og en brystimplantation, hvor man har gjort brysterne større.

Mange kvinder bekymrer sig om hvorvidt de vil kunne amme deres barn, når de er brystopererede og der er ikke andet at gøre, end at se hvad tiden bringer. Nogle kvinder vil fint kunne amme, det afhænger meget af operationsmåden. En del kvinder ammer delvist, giver altså bryst og supplerer med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for en god brevkasse. Den har i mange sammenhænge givet mig brugbare svar på de spørgsmål, der dukker op for en førstegangsmor.

De bedste hilsener
Den forvirrede førstegangsmor