Skemad og sovevane udfordringer

6. januar 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Skemad og sovevane udfordringer

Hej Helen.

Jeg har, siden min datter kom til verden i juni, læst rigtig mange af dine råd på nettet, og har nu meldt mig ind i medlemsklubben, for at kunne stille dig direkte spørgsmål om vores personlige udfordinger. Jeg synes du forklarer dig rigtig godt, og jeg har også købt 3 af dine bøger indtil videre, som jeg synes er rigtig gode. Nu kunne jeg dog godt bruge lidt konkret råd i forhold til vores problemstillinger.

Du skriver at du helst vil have et emne pr. brev, men vores udfordringer hænger muligvis lidt sammen, det ved jeg ikke helt, men derfor håber jeg det er okay at jeg skriver omkring to ting.

Freja er 7 måneder og en glad, livlig og meget nysgerrig pige. Hun har aldrig haft det helt store sovehjerte og sover ikke ret meget om dagen. Nætterne derimod har været fine frem til 5,5 måneds alderen ca. Nogle nætter sov hun endda 7-8 timer uden at vågne og få mad og ellers vågnede hun normalt ved 2-3 tiden og fik noget at spise (jeg ammer og gør det stadig). Vi kunne putte hende ved 21 - tiden og så kunne hun flere gange sove frem til kl.05 uden at vågne op. Nu driller det til gengæld og har gjort det de sidste 4-5 uger.

Nu bliver hun puttet mellem 19-20, som oftest ved 19-19:30 tiden. Det afhænger af, hvornår hun viser træthedstegn. Hun er begyndt at vågne op 2-3 gange efter putning inden midnat, det har hun aldrig gjort før. Typisk vågner hun 2 gange inden kl.22. Og det er vi meget i tvivl om, hvad det skyldes. Om det er sult eller mave drillerier eller hvad det er. Når hun vågner op, tager vi hende op og går med hende nogle minutter, og så falder hun i søvn og bliver puttet igen. Hun sover i barnevogns overdelen i soveværelset ved siden af vores seng. Det har hun altid gjort, startede med at sove i liften indtil den blev for lille. Vi har aldrig kunnet ligge hende og hun så selv falder i søvn, det foregår ved at vi går med hende i armene og vugger hende.

Hun er ikke meget for at overgive sig til at skulle sove og det bliver gerne med lidt modstand. Det er dog blevet meget bedre om aftenen, hvor det er som om hun ikke kæmper ret meget imod mere. Det er far som oftest putter om aftenen, skal siges. Om dagen har jeg lidt sværere ved at få hende til at overgive sig i mine arme. Det har dog også været meget værre og går egentlig rimelig okay efterhånden. Nu tager det mellem 5-10min.

Jeg er igang med at lære hende at falde i søvn i barnevognen, når vi går og det er hun blevet rigtig god til - helt uden modtand faktisk. Tager oftest 5 min. Dog skal jeg gerne blive ved med at gå med hende, ellers vågner hun de fleste gange, når vi kommer tilbage og jeg stopper med at køre. En klassikker, sikkert :-) Så det arbejder jeg på, at hun skal lære helt, så jeg forhåbentlig kan få lidt ro til mig selv. Det går faktisk fint, nogle gange sover hun videre 45-50 min efter jeg har stillet hende, så øvelse gør mester :-) Men selvom hun er træt, så græder hun ikke og pylrer ikke ret meget, hun er bare glad. Det virker som om, hun simpelthen synes det er for kedeligt at sove tiden væk. Hun vil gerne følge med i det hele. Hun er også foran sine udviklings trin, som oftest.

Nå, men tilbage til det med aftenen. Hun vågner som sagt 2-3 gange inden vi går i seng. Hvad kan det skyldes, tænker du? Hun får bryst ved 23-24 tiden ca. Og så vågner hun nogen gange igen ved 2-tiden oftest og får bryst igen. Jeg er her i tvivl, om hun egentlig vågner pga. sult. Så falder hun i søvn ved mig og bliver liggende ovre i vores seng, for ikke at risikere hun vågner ved at vi flytter hende over i sin egen seng. Det er nemlig et stort problem, at vi har rigtig svært ved at lægge hende fra os. Så vågner hun. Det gælder hele dagen også. Så flere gange har hun sovet i vores arme, for blot at få noget søvn. Så vågner hun om morgenen ved 5-6 tiden og får bryst igen. Om formiddagen sover hun ca 1-1,5 time fordelt over 2 gange. Resten af dagen er det lidt det samme. I løbet af dagen sover hun ca 3-4 timer, nogle dage kun 2 timer fordelt på 2-3 lure. Hun vågner gerne efter 30-40 min ca.

Vi startede igår med at lære hende at falde i søvn selv om aftenen og på eget værelse. Vi har prøvet det en gang og der var hun ked af det i en time inden hun faldt i søvn og det samme skete igår, hvor far måtte vugge hende i søvn i stedet, fordi vi ikke kunne holde det ud mere, at hun var så ked af det. Det var hårdt. Men når vi nu prøver at lære hende det, hvad gør ...

Annonce

... vi så om natten, kan vi godt vugge hende der, hvis hun vågner? Kan hun finde ud af det? Eller hvordan griber vi det an?

Far sad inde på værelset imens hun skulle sove og prøvede at synge lidt og berolige hende, men det virkede ikke rigtigt. Han tog hende op, når hun blev aller mest ked af det og lagde hende igen, når hun faldt til ro. Men sådan blev det ved, at hun så bare blev ked af det igen. Er det okay, hun græder en time sådan eller hvordan griber vi det an? Har vi "tabt kampen", når vi ender med at vugge hende alligevel efter det? Det var bare frygteligt at hun var så ked af det, ikke til at holde til for far og mor, og jeg synes det er synd hun skal udsættes for det. Men er det blot "en kamp" vi skal igennem?

Håber du kan finde hoved og hale i min forklaring, det er lidt svært at beskrive :-)

Vores anden udfordring er skemaden. Det startede hun med ved 4 måneder og det gik super fint. Hun spiste formiddag og aften grød. Var glad og lappede det i sig. Så skete der noget hos farmor, hvor hun blev passet en aften. Da ville hun pludselig ikke have grød og det fortsatte herhjemme. Vi endte med at holde pause nogle uger, for hun ville ikke spise noget andet end hos mig. Måske har hun følt sig presset, det ved vi ikke.

Men nu kører det igen og har gjort det 1,5 måneds tid ca. Dog har vi svært ved at få hende op på de aldersvarende (har jeg læst) 3-4 skemads måltider. Hun er ikke rigtig sulten til morgenmad efter at have fået bryst ved 6-tiden, når vi vågner. Hun får grød ved 10-tiden og spiser her rigtig fin portion på en dl ca. Til middag er hun ikke rigtig sulten igen og ender med at få bryst enten hvis vi skal noget eller fordi jeg tænker, hun må være sulten eller tørstig - eller hvis jeg som jeg prøver nu, går med hende i barnevognen til en lur. Hun drikker forresten fint vand af kop til maden.

Om eftermiddagen får hun nogen gange yogurt eller frugt mos, hvis hun vil have noget. Det er ikke ret meget hun spiser her. Først til aften spiser hun fint igen af grød eller grøntsagsmos, dog ind i mellem heller ikke ret meget, synes vi. Hun får bryst inden hun puttes til nat igen. Så vil sige bryst 3-5 gange dagligt, hvis morgen og nat spisningen ved 6-tiden og midnat tælles med. Hvordan skal vi gribe det an, for at få hende mere over på skemad flere gange? Og er det okay/godt nok at hun måske bare stadigvæk bliver super mæt hos mig?

Min mælk må mætte rigtig godt, i den periode hvor hun kun spiste ved mig steg hun faktisk i hendes vægtkurve. Synes bare det er svært at korte ned på bryst måltiderne, for inden gåtur får hun lidt og inden vi skal noget, for at sikre mig hun ikke bliver sulten. Men det gør at hun ikke spiser skemaden så. Har kigget dine anbefalede dags skemaer med tider, men det fungerer ikke, for hun når ikke at blive ordentlig sulten. Nogen siger, at hun måske ville sove meget bedre hvis hun spiste mere skemad, så ved ikke om det hænger sammen med vores aften problemer nu her?

Vi prøver at være meget opmærksom på ikke at presse hende til at spise. Det sagde vores SP var meget vigtigt, så hun ikke føler hun bare SKAL spise det. Og vi tager lidt let på det og virker "ligeglade" til måltiderne, så hun ikke er i fokus der. Men jeg tror simpelthen det lige nu handler om at hun ikke er sulten nok til det, for når hun er sulten, så spiser hun skemaden rigtig fint. Vi prøver at lade hende smage en masse forskelligt også og hun sidder ofte med et stykke agurk i hånden fx.

Håber du kan danne dig et indblik udfra det. Ellers må du sige, hvis du mangler noget beskrevet. Jeg kan tilføje at Freja er født 13 dage over tid og fødslen var lang med igangsættelse og tog i alt 52 timer. Ve drop, epidural og blodprøver på hendes hovede. Ellers helt fint. Hun havde lidt spændinger i nakken, som vi gik til kiropraktor med ved 6-10 ugers alderen. Hendes vægt kurve er helt fin og hun er meget lang. Ved 6 måneder var hun 74cm og vejede 9 kg. Møvrer sig rundt over det hele, sidder næsten selv og pludrer og snakker løs. Glad dagen lang. Så jeg er egentlig ikke i tvivl om, hun som sådan mangler noget - er bare i tvivl om det er okay at hun bliver så mæt af mælken stadigvæk.

Jeg er spændt på at høre din mening omkring disse to emner, om der er noget vi kan gøre bedre. Jeg glæder mig meget til at høre fra dig. Tak for en super brevkasse, dine råd og svar er blevet læst mange gange herhjemme ;-)

Mange hilsner
Sabine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig