Svar: Søvn aften og nat er en kamp

6. januar 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære V

Tak for dit brev :) Og dejligt at høre, at jeres dreng nu er begyndt at sove bedre om dagen.

Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og der er sandsynligvis flere ting, som spille ind hos jer. For det første, så er mængden af mad og mælk i løbet af dagen stadig vigtigt. Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at jeres dreng tilbydes både mad og mælk/væske nok hele dagen igennem og nu hvor han er blevet 7 måneder, så skal mængden af skemad skrues lidt op og antallet af amninger skues lidt ned.

En plan for dagen ser nu således ud:

Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk frugt i hånden at sutte på selv, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden at blive ammet først

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost. Suppleres med lidt rugbrødsbjælker, kogt blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende i hånden. Vand af kop.

Ammes rigtig godt og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden og vand af kop.

Ammes ikke længere her - dog - hvis du vil sikre ham ekstra mælk, så er det bedre at tilbyde ham en ekstra amning her og springe amningen midt nat over.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød/fisk. Udgangspunktet er mere og mere jeres mad. f.eks. vil retter med ris og sovs være rigtig fint nu - boller i karry eller rødspætte med ris og mild karrysovs kan være et hit. Suppleres med kogte blomkål, broccoli, en kartoffelbåd fra ovnen osv. i hånden. Vand af kop.

Ammes rigtig godt og puttes til natten ca 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt (eller tilbydes flaske) og sover til næste morgen tidlig uden mælk.

Når antallet af amninger skrues ned, så sker det i første omgang om formiddagen. Det betyder, at jeres dreng nu skal lære at sove uden at få bryst og det leder hen til næste område, som sandsynligvis har betydning hos jer. Du skal nemlig være opmærksom på, om jeres dreng søger brystet igen og igen natten igennem, fordi han er blevet afhængig af brystet for at sove.

Det er helt naturligt, at små børn skal have bryst som en fast del af deres putteritual og mælk har naturligt stor betydning. Men han har en alder nu, hvor det er vigtigt, at han ikke kun kan falde i søvn med brystet og i din favn, men hvor han stille og roligt skal lære at sove lidt på afstand af dig og det må I gerne øve nu. og i første omgang ved at erstatte amningen om formiddagen med et mellemmåltid og så putte ham i barnevognen og f.eks. gå en tur med ham og på den måde lære ham at sove, uden din favn og brystet.

Når du ammer ham før middagslur og før putning om aftenen, så vil det være rigtig godt, at du forsøger at putte ham fra din favn og ned hvor han skal sove, før han sover helt. Han skal ikke puttes vågen men døsig og det vil sige, at han skal puttes lige der, hvor han tydeligt er træt og næsten sover, men stadig lige registrerer hvor han ligger og at han ikke har brystet i munden.

Nogle gange hjælper det med en sut, - lirke brystet ud og putte sutten ind i stedet, da han ikke er til sut, så dur dette ikke hos jer:) Andre gange en klud, der dufter lidt af dig og som følger med fra din favn og ned hvor han skal sove. Atter andre gange at du putter ham i voksipose, duni-duo eller lignende, fordi han vil føle sig omsluttet, som når han ligger i dine arme, men det vil være af posen i stedet for din favn. Og atter andre gange blot at ...

Annonce

... du lægger ham ned, holder hænderne på ham, lader ham mærke at du er der, vugger ham lidt hvor han ligger, og på den måde luller ham stille ind i søvnen med kærtegn og beroligende ord.

Da han lige nu bliver rigtigt ked af at blive flyttet fra din favn og ned i sin seng, så kan det være en god idé, at du lægger dig og ammer ham i dobbeltsengen og lader ham ligge der. Naturligvis sikrer dig, at han ikke kan falde ud over kanten og komme til skade. Du skal gerne nå dertil, hvor han ammes, slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og falder i søvn. lad ham være og når du så selv går i seng sen aften, så ammer du ham igen og putter ham derefter over i egen seng, hvor han så sover videre til næste morgen.

Det kan også nogle gange hjælpe at koble tremmesengen til din seng. Fjerne den ene side og sætte de to senge sammen, ingen naturligvis sikre, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Når du på den måde forlænger din sengs bredde, så giver du mulighed for at han på en gag lærer at sove i egen seng, samtidig med at du kan blive i din seng og ikke behøver stå op om natten - og du kan lægge en beroligende hånd over på ham osv. så han kan mærke, at du stadig er der og han er derfor tryg ved at sove videre. Igen lærer han at komme videre i søvnen i egen seng og uden at du behøver tage ham op og give ham bryst.

Og hvis det så viser sig, at han søger brystet rigtig meget om natten og du er sikker på, at han har fået både mad og mælk nok dagen igennem, så kan du godt arbejde på at afkorte amningen om natten. Hvis han vågner og søger brystet i løbet af natten, så giver du ham det, men stille og roligt trækker du brystet til dig. Forsøger igen og igen at lirke brystvorten ud af munden på ham, så han får mindre og mindre mælk. I starten vil han søge brystet igen og igen, så får han det og når der så er ro på ham, så lirker du brystet ud af munden. Det kan godt være at du skal gøre det mange gange, men tilsidst vil han acceptere at falde i søvn uden at have brystet i munden.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Samtidig med at du lirker brystet ud af munden på ham, så skal du stadig have ham ved siden af dig. Du ligger ned og ammer og han får på den måde masser af nærhed, du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, lægge hånden på hans hofte og vugge ham lidt imens han ligger ved siden af dig, så han hele tiden mærker at du er der, men så det er brystet, der fjernes mere og mere igen og igen. Og stille og roligt vil du så kunne berolige ham netop med dine hænder og kærtegn og uden at han behøver brystet og hvor han så kan ligge i sin seng ved siden af dig.

Med hensyn til din mælk og næring, så har du højst sandsynligt den mælk han behøver og der er ikke umiddelbart grund til at give ham flaske. Mange synes dog at en flaske sen aften er en hjælp - især fordi far kan give den og mor derfor kan gå tidligt i seng og få lidt sammenhængende nattesøvn… Derudover kan modermælkserstatning og vælling godt mætte lidt mere end modermælk og hos nogle børn give lidt mere ro, men det ses ikke hos alle.

Hvis du har et ønske om, at han skal tage imod en flaske og du gerne vil have denne mulighed fremover, så skal du nok ikke være for længe om at introducere den. Med den alder han har, så er der ingen garanti for, at han vil acceptere den. Han foretrækker den ægte vare… Han tager jo heller ikke mod sut… Men det skal naturligvis ikke forhindre jer i at forsøge, hvis I føler at det vil kunne hjælpe jer. Det er naturligvis helt okay at prøve og se hvad der sker:)

Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Parforhold

Når I bliver forældre vil sammeholdet og de varme følelser mellem jer sandsynligvis blive styrket. I vil se hinanden på en anden måde, og det kan være meget berigende at se sin partner i den nye rolle som mor eller far. For mange føles det som en ny kærlighed, netop at se sin elskede sammen med det lille barn, det lille menneske man har skabt sammen.

Men det nye familieliv, hvor man pludselig ikke mere er et par, men er forældre kan også være svært og kan være skuffende. Måske er...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen..

Jeg er så glad for du ikke er længere end et tryk på powerknappen væk... tak for din brevkasse!!

Jeg har virkelig brug for dine råd og viden.

Hilsen
Thilde, mor til Louie 7 måneder