Svar: Ikke falde i søvn om aftenen, part 2
21. december 2014
Alder:
3 mdr.
Kære Tanja
Tak for dit brev, og jeg vil naturligvis gerne give lidt ekstra råd med på vejen, nu hvor jeres datter er blevet 3 måneder gammel.
I 3-4 måneders alderen sker der udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter. Rent fysiologisk ændrer hendes søvn sammensætning, og mange børn vil i den forbindelse begynde at powernappe lidt i løbet af dagen, ligesom de kan have ekstra svært ved at overgive sig til søvnen.
Når vi voksne sover, er vores søvn inddelt i forskellige stadier, hvor vi sover let og sover dybt og imellem disse stadier er der også perioder, hvor vi drømmer. Hos et lille barn, som jeres datter, er søvnen anderledes sammensat. De spæde barn har ikke inddelinger i søvnen på samme måde, som vi har, men skifter meget hurtigt mellem at sove drømmesøvn, det der også kaldes aktiv søvn og så at sove en mere stille søvn.
Men netop når børn bliver 3-4 måneder, så begynder deres søvn at være inddelt i flere stadier, hvor barnet sover lettere og sover dybere og den forandring vil I sandsynligvis mærke i løbet af den næste månedstid. Det kan f.eks. vise sig ved at hun vil begynde at vågne op efter 20-45 minutter og vil have brug for hjælp til at komme videre i søvnen igen… så er I forberedt :)
Hun er lige nu også langt mere bevist og meget opmærksom på verden og på alt, hvad der sker omkring hende. Det er præcist, som du skriver "et opmærksomt barn, der vil mere end det selv kan kapere", og derfor bliver hun let overtræt og græder, når hun skal sove. Hun lader sig også let forstyrre, når hun skal spise, hun vil kunne die hos dig, slippe brystet, smile til dig, tage fat igen, atter slippe, kikke den anden vej og I kan på den måde godt komme ind i en rytme, hvor hun får tendens til at "slatspise lidt" hele dagen igennem.
Den udvikling hun går igennem, alt det hun oplever, alle de ekstra stimuli hun får, skal bearbejdes, når hun sover. Derfor vil hun naturligt lige nu drømme mere og kan sove mere uroligt. Hun kan i søvne klynke, ligge og virre med hovedet, smågræde, ligesom hun også nogle gange kan grine imens hun sover. Det er helt naturligt for alderen….
Og hvad skal du/I så gøre det ved?
Jo for det første er det en rigtig god idé at arbejde på en rytme, hvor hun sover 3 lure dagligt. Det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Og det lyder som om, at I stille og roligt er ved at nærme jer dette, og det er super fint.
Derudover er det vigtigt, at du hjælper hende med at blive fyldt godt op med mælk hele dagen igennem, meget gerne ved nogle gange at amme hende to gange mellem hver lur - det vil sige, at hvis hun tager en god lang lur, så vil hun naturligt være sulten, når hun vågner og vil her spise fra det ene bryst. Herefter kan du så lege med hende, pludre osv., og så kan hun blive skiftet og derefter ammet fra modsatte bryst, hvorefter hun så puttes.
Mælk skal altså stadig være en fast del af hendes putteritual, og der er ikke noget i vejen for, at du lægger dig og ammer hende i din seng og lader hende falde i søvn der. Men du må også gerne prøve at lægge hende fra dig, før hun sover helt, så hun begynder at registrere det at sove, uden at have brystet i munden. Du skal altså ikke flytte hende fra din favn, når hun er vågen, men først der, hvor hun er døsig. Det vil sige direkte fra brystet og ned i seng og lige der, hvor hun tydeligt har svært ved at fokusere, øjnene har svært ved at holde sig åbne, hun gaber, har mælk i mundvigene og er helt slap i kroppen. Hun sover næsten, men ikke helt - og når du flytter hende, så er hun så træt, at du med dine hænder på hendes krop og ved at være der og vugge hende, er i stand til at få hende lullet i søvn.
Der er absolut ingen der siger, at brystet vil blive en dårlig søvnassociation for hende. Det er bestemt ikke sikkert. For rigtig mange børn, vil det være helt naturligt at blive ammet i søvn og derefter sover de videre 3-4 timer, nogle gange mere i takt med at de bliver ældre, vågner så op og får bryst igen og sover atter videre. Og det er helt okay, trygt og dejligt og præcist som det skal være. Når hun er så lille, som hun er, så skal brystet være en naturlig tryg del af hendes putteritual og hvad tiden så bringer og hvorvidt I skal arbejde på ændringer, ja det må vi se - som udgangspunkt skal man ikke ændre på noget, som fungerer godt, og hos jer virker det rigtig godt lige nu - du skriver at 8 ud af 10 gange, så falder hun dejligt i søvn, netop fordi du ammer hende - og det er super!
Det vil dog være et forsøg værd, at du sen aften ammer hende og derefter lægger hende i egen seng, hvor hun så hjælpes til at sove videre. Nogle gange kan det være en løsning, at du skifter hende undervejs, så du ammer hende, skifter hende, ammer hende igen og derefter putter hende i egen seng, hvor hun så kan sove videre.
Den "normale" putning som du beskriver med at amme, svøbe og vugge er faktisk ikke så normal… De fleste små børn vil trives med at blive svøbt, ammet og falde i søvn ved brystet eller derfra lullet i søvn - enten i favn eller i lift, vugge, barnevogn, seng.
Og ja - I skal prøve at væbne jer med tålmodighed og tillade jer selv at gøre det, som I fornemmer giver hende den bedste søvn. Prøv at undgå angst for dårlige vaner - I gør ikke noget forkert. Det vigtigste er at hjælpe hende til at forbinde det at sove med noget trygt, dejligt og rart. Hvis hun oplever det at skulle sove som noget trygt og dejligt, så er der gode vaner at bygge på fremover.
Da hun er tryg ved voksiposen og sover godt i den om dagen, så må I også gerne bruge den indenfor om natten. Hun kan blive skiftet, puttet i sin voksipose, ammes imens hun ligger i den og blive flyttet i seng - I skal her naturligvis sikre jer, at hun ikke får det for varmt:) Men voksiposen kan virke lidt ligesom et svøb.
At hun græder kortvarigt før hun sover er okay - hun lukker overskudsenergi ud på denne måde, og efterfølgende sover hun godt og begynder at sove bedre lurer nu, så det er helt okay.
Det er også okay, at hun ikke bruger sut. Hun foretrækker den ægte vare, og det kan man jo nok ikke fortænke hende i - masser af børn bruger ikke sut. Og hendes behov for at sutte lyder til at blive fint stillet ved brystet:)
Hun må gerne få en sutte-putte-klud. Du kan evt. sove med den, så den dufter lidt af dig og måske derfor vil virke lidt mere beroligende. Mange børn vil finde det trygt at have en klud ved ansigtet, når de skal sove - du skal dog ikke regne med at hun vil bruge den som en rigtig sutteklud og bruge den bevidst som substitut for dig, før hun er mellem 12-18 måneder gammel - men hun kan godt blive puttet med den, hvis du fornemmer, at det vil kunne hjælpe her. Den kan jo være med til at give lidt genkendelighed og ro og vil samtidig dufte af mor og på den måde være tryg og forberede hende på sovetid.
Og så skal I lytte til jeres mavefornemmelse - det der føles rigtigt, vil ofte være rigtigt…
Håber I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat:)
Og rigtig glædelig jul til jer alle tre!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske