Brev:
Ikke falde i søvn om aftenen, part 2
21. december 2014
Alder:
3 mdr.
Ikke falde i søvn om aftenen, part 2
Hej Helen
Tak for dit svar på mit tidligere spørgsmål til dig angående vores 3 mdr gamle datter, som vi ikke kan få til at falde i søvn om aftenen.
Der er nu gået 4 uger siden dit svar, og vores datter er nu efterhånden 14 uger gammel, og jeg skriver til dig, som en opfølgning på mit første brev.
Hun falder stadig fint i søvn om dagen, hvor hun sover alle sine dagslure i sin voksipose i barnevognen udenfor - det virker fint og derfor holder vi bare fast i den løsning. Selvom hun konsekvent altid skal græde lidt hver gang hun puttes til lur, så er det dog kun mellem 1-5 minutter. (hun græder også ofte når hun vågner, men det ved jeg er en anden snak - jeg har nemlig læst din bog om børn og søvn:0)
Men om aftenen er det som om hun slet ikke kan finde roen til at falde i søvn nogen steder. Der er ikke sket nogen forbedring ift at vi kan få hende til at falde i søvn af sig selv, men i dit svar skrev du at det var helt OK, at jeg ammede hende i søvn når hun stadig var så lille. Så for at få lidt husfred og undgå al den gråd vi i flere uger har haft hver gang vi forsøgte at putte hende på "normal" vis, så har jeg de seneste par uger ammet hende i søvn liggende (det lykkes mig 8 ud af 10 gange i første forsøg) i vores seng, hvor hun så også bliver resten af natten Vi tør simpelthen ikke flytte hende, når hun endelig sover af frygt for at hun vågner, for udover brystet er der intet, der kan få hende til at falde i søvn igen - hverken barnevogn eller vugge, som beskrevet i mit tidligere brev.
(Det er kun lykkes mig 1 gang at putte hende i rolig tilstand, hvor hun faldt i søvn uden at græde efter jeg havde lagt hende i liften, men da havde hun havde lidt feber)
I dit svar foreslog du at vi tilbød hende en sut, men hun vil desværre ikke bruge sut - vi har virkelig forsøgt over en lang periode dagligt at træne, men hun er bare ikke begejstret. Det er gået fra at græde når hun bliver tilbudt sutten, til at hun nu bare gumler lidt på den og så spytter den ud igen.
Jeg er overbevist om, at sutten kunne hjælpe hende med at finde roen til at falde i søvn om aftenen, for når hun skal sove lur om dagen i barnevognen så sutter hun på sin vante. Dog er jeg så småt ved at komme frem til, at vi måske bare skulle droppe sutten og så satse på en sutteklud i stedet - hun virker dog endnu ikke som om hun ved hvad hun skal stille op med den, men med tiden vil det nok være lettere.
Du foreslog også at vi svøbte hende - det er hun heller ikke vild med og brokker sig højlydt, så det tror jeg ikke vil hjælpe. Det er efter min overbevisning heller ikke hendes mororefleks der gør at hun ikke falder i søvn om aftenen.
Du foreslog også i dit svar, at vi fik hende undersøgt for spændinger i nakke/ryg etc og det havde vi allerede fået inden jeg skrev mit første brev til dig. Kiropraktoren har behandlet hendes nakke og rettet op på hendes favorit-side og også behandlet spændinger mellem skuldrene. Det er alt sammen fixet nu og har været de seneste 3 uger - det har dog desværre ikke haft nogen indvirkning på søvn-situationen.
Vi er efterhånden kommet frem til, at der ikke er tale om hverken sult eller smerter til at forhindre hende i at falde til ro. Det er i sig selv beroligende for os at komme så langt.
Min mavefornemmelse siger mig, at der blot er tale om et temperamentsfuldt og opmærksom barn, som bare vil mere end det selv kan kapere.
Så mine bekymringer går nu mere på hvordan vi skal komme videre herfra, fremfor hvad problemet egentlig består i.
(Bonusinfo: Hendes søvnmønster er stort set som dit søvnhjul i din bog, dog sover hun en anelse mere om dagen i og med hun kun lige er blevet 3 mdr.)
Så derfor er mine spørgsmål til dig:
Hvor længe kan jeg fortsætte med at amme hende i søvn uden at skabe en dårlig søvnassociation?
Skal vi blive ved med at øve os på den "normale" putning (amme, svøb, vugge etc) selvom vi ved det pt kun resulterer i en masse gråd?
Eller tror du vi blot skal væbne os med tålmodighed og så tro på at hun vokser fra det - uden dårlige vaner?
Beklager det lange brev - men det er åbenbart svært at opsummere 7 ugers bekymringer:0)
På forhånd tak
Hilsner Tanja