Svar: Min søn er urolig ved søvn

16. december 2014

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære frustrerede mor

Tak for dit brev, velkommen til og tillykke med den lille dreng :)

Det lyder som om at jeres dreng er meget vågen og opmærksom på verden og det vil naturligt påvirke hans evne til at overgive sig til søvnen. Han lyder som en dreng, der naturligt kan have rigtig svært ved at koble fra og når han græder og protesterer mod søvnen kan det derfor godt være dette, der spiller ind. Nogle børn har behov for at lukke den sidste "overskudsenergi" ud før de kan overgive sig til søvnen, derfor græder de, protesterer de et par minutter og falder så i søvn og sover derefter godt.

Når det er sagt, så er det dog også helt naturligt at jeres dreng skal falde i søvn med mælk - og altså ikke, som du rigtig gerne vil falde i søvn på egen hånd. Jeg er helt med på, at du gerne vil lære ham at sove uden at han skal være afhængig af sin flaske eller af din favn, men det er vigtigt, at du ved, at han ikke kan forventes at blive lagt vågen til at sove, han skal være næsten sovende, når du flytter ham fra din favn og ned i lift eller barnevogn. Alternativt kan du med fordel svøbe ham og så give ham flasken imens han er svøbt og ligger der, hvor du ønsker han skal sove. Så han ikke oplever skiftet mellem din favn og hans sovested, men får lov til at falde i søvn med flasken, der hvor han skal sove.

Mælk skal indgå som en fast del af hans putteritual og lige nu gør det derfor ikke noget, hvis han falder i søvn med sin flaske. Stille og roligt, i takt med at han bliver rolig ved at overgive sig til søvnen, så kan du arbejde på at flasken fjernes før han sover helt. Give ham mælk, fjerne flasken, erstatte med en sut og så hjælpe ham videre ind i søvnen med den. Du skriver, at du ikke har oplevet, at han er faldet hen med sin flaske, men det er måske fordi han spiser før han egentlig er parat til at sove. Altså at søvn og mad er meget opdelt hos jer:)

Du fortæller at jeres dreng ofte sover 4 lure dagligt og at han ofte er putteklar til natten omkring kl 19-19.30. Det er helt fint, sådan må han gerne sove, hvis han trives på denne måde. Der er dog igen tvivl om, at hans dagssøvn og rytme om dagen spiller ind på hvordan natten forløber og omvendt. Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder er 15 timer i døgnet og det betyder, at hvis jeres dreng ofte over 11.5-12 timers nattesøvn fra kl 19/19.30-07, så vil hans dagssøvn samlet ikke vare mere end 3 timer. Og fordelt på fire lure giver det naturligt forklaringen på, hvorfor han ofte ikke sover mere end måske 45 minutter af gangen og ofte kun kan være vågen i 1.5 time, før han så naturligt må sove igen.

Hvis det fungerer for jer, er det som sagt helt okay, man skal ikke ændrer noget som fungerer, men du kan overveje om du vil prøve at arbejde på at give ham mindst end længere lur midt på dagen og se om du på den måde kan hjælpe ham til en rytme med 3 lure og måske en lidt kortere nattesøvn. Hvis han kan sove en længere lur midt på dagen, så vil hans rytme ofte ændre sig, så han kommer til at sove sin 3 lur lidt senere og dermed bliver puttetidspunktet også lidt senere - og nattesøvnen dermed kortere. Og det kan godt hjælpe jer til at han er mere rolig ved putning om dagen og sover bedre og mere sammenhængende om natten.

Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med ham nu og i de næste måneder frem - både motorisk og mentalt og det vil naturligt påvirke hans søvn. Hans søvn ændrer sig også fysiologisk, den begynder at indeholde flere stadier hvor han sover lettere og sover dybere. Hos børn i jeres drengs alder, kan det være meget normalt at stadierne skifter med 45 minutters ...

Annonce

... intervaller. Det betyder at barnet ofte kun sover ca. 45 minutter af gangen, så vågner barnet op og har svært ved at komme videre i søvnen. Nogle gange vågner barnet helt op og er helt klar til at møde dagen igen, andre gange er det tydeligt at barnet ikke er udhvilet og man skal vugge, trille, lulle barnet videre ind i søvnen.

Jeres dreng er ikke længere et spædbarn, men er nu en aktiv lille dreng. Og det er rigtig vigtigt at udnytte hans vågne perioder til aktivitet. Det er rigtig vigtigt at I tumler med ham, cykler med hans ben, hjælper ham med at trille, bruge sig selv motorisk osv. så han fysisk bliver "kørt træt". I skal også pludre med ham, synge for ham, synge sange med fagter, hvor han skal ligge og kikke på jeres fingre, der bevæger sig, prøve at gøre som jer, så han mentalt også bliver "kørt træt". Det er vigtigt med de aktive vågne periode, for at han efterfølgende sover bedre.

Når han har tendens til at powernappe lidt i løbet af dagen, så kommer man hurtigt ind i en rytme, hvor man naturligt prøver at putte ham hele tiden. De fleste forældre tænker at han jo er super træt, fordi han aldrig rigtig sover og det er også rigtigt - det kan han sagtens være, men det er stadig vigtigt at man forsøger at arbejde på en rytme, hvor dagen er inddelt i længere aktive perioder og længere søvnperioder. Og rigtig mange børn kan i denne alder godt gabe - og man tænker at nu er de trætte, men hvor de faktisk ikke gaber, fordi de skal sove, men i stedet fordi de keder sig og har brug for at man lige tumler lidt mere med dem.

Nogle gange kan det her hjælpe at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. På den måde strækkes tiden mellem de to lure, så rytmen ændrer sig lidt, rykkes til senere og samtidig stimulerer badet ham rigtig godt både motorisk og mentalt, så han er klar til at sove en længere lur efterfølgende.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Hvis man ammer, så vil det i denne alder ofte være en god ide´at amme af to omgange mellem hver lur - og det må du gerne efterligne, selvom han får flaske. Det vil sige, at hvis han er sulten, når han vågner af en lur, så giver du ham naturligvis flaske der, men giv ham gerne en lille trøstetår eller faldetilro-tår når han skal puttes, så I stille og roligt kommer ind i en rytme, hvor mælk indgår som en fast del af hans putteritual. Opdelingen mellem mælk og søvn skal altså lige nu ikke være for stor:)

I takt med at han bliver ældre og skal begynde med skemad, så vil dette også hjælpe jer. Her vil det være godt at forsøge at skabe en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner af en lur og så tilbydes flaske, før han skal sove næste lur. Det giver plads i maven til begge dele og sikrer samtidig ofte en længere søvn. Så på den måde vil tiden også arbejde lidt for jer.

Du må gerne lægge dig med ham midt på dagen og give ham flasken imens du ligger hos ham, så han mærker dig, mærker din ro, din varme og han må gerne sove i dobbeltsengen sammen med dig, hvis du på den måde kan holde ham sovende. Du må også gerne trille ham en tur med barnevognen, hvis det at vognen er i bevægelse kan holde ham sovende. Du/I må gøre hvad I kan for at holde ham sovende midt på dagen, så han stille og roligt begynder at fornemme behov for at sove lidt mere midt på dagen. Det handler om at I får påvirket hans indre ur, hans cirkadiske rytme, til at fornemme dette behov.

Jeg håber, I kan bruge dette videre og at det giver lidt idé om, hvad der sker hos jer og hvordan I kan hjælpe jeres dreng videre:)

Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie videre frem. Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Øjne og syn hos baby

Nyfødtes øjne er tit hævede og sammenklistrede. Det er helt normalt. Er der vedblivende pus i øjenkrogen, har barnet sandsynligvis en øjenbetændelse og bør ses af lægen.

Helt små børn kan se i en afstand af ca. 30 cm. Det er den afstand, der er mellem moderens bryst og ansigt, når hun sidder og ammer. En nyfødt baby har svært ved at se, og verden virker meget utydelig og sløret. Men så snart den lille kommer til verden, begynder synet at udvikle sig.

Dit barn har...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder