Græder ved aflevering - Hvad skal vi stille op?

16. december 2014

Kategori:
Alder:
2 år, 5 mdr.

Græder ved aflevering - Hvad skal vi stille op?

Hej Helen,

Jeg skriver til dig fordi jeg er nået til det punkt, hvor jeg ikke ved, hvad jeg skal gøre.

Lidt om William:
William er 2,5 år (næsten) Han er fra juli 2012. Han er, tror jeg, et meget sensitivt barn. Da han var spæd var den første gang vi hørte til sensitive børn. Han var nemlig meget urolig og sov ikke så meget. Nogle gange kun fordi der lige havde været gæster et kort øjeblik. Eller ved overstimulering. Siden har jeg først mærket til det sensitive nu.

William har altid været glad for at komme i dagpleje, og har været super nem at aflevere om morgenen. Hvilket har været dejligt for jeg har jo hørt at mange forældre har haft problemer med. Jeg har haft en del ledighedsperioder så William har været privilegeret at jeg har kunne hente ham tidligt, og nogle dage har han haft helt fri.

MEN… Så sker der pludselig ændringer i dagplejen. I foråret kommer der to nye børn og så er der pludselig 5 børn om dagplejens opmærksomhed og de to nye kræver jo ekstra. Og jeg ved der starter et nyt barn til foråret 2015 igen.

I oktober stopper så den dreng jeg har indtryk af at William leger lidt med. Ikke nok med det så stopper der endnu en pige i november. Det vil sige nu er der pludselig ingen ældre end William og nu er han lige pludselig den store. Og der er alligevel stor aldersmæssig forskel på de små og William.

I oktober finder jeg ud af at jeg venter barn nr 2 og bliver efterfølgende dårlig med kvalme og ekstrem træthed. Vi er selvfølgelig glade fordi det er planlagt, men det er her omkring det begynder at gå galt med William. Han bliver ked af at komme i dagpleje. Han græder meget ved aflevering men dagplejen siger han ellers er glad i de timer han er der (lige nu henter jeg ham kl 12 hver dag) nogle gange bliver han ked af det mens han er i dagplejen ...

Annonce

... fordi han tænker på mig men så får han sutten, fortæller hun.

Det bekymrer mig at han reagerer sådan. En dag var han så ked at det. Ja, jeg vil nærmest betegne det som dybt ulykkelig, at han var helt fjern. Jeg havde på det tidspunkt mest lyst til at gå ind efter ham igen med det samme! Han har også sagt en dag jeg kom for at hente ham: ”jeg har været så bekymret for dig”. Er det normalt at en 2,5 årig siger sådan? Jeg tror han er et meget tænkende barn og han har også et stort ordforåd men alligevel?

Her hjemme har tingene også forandret sig. Han sover ikke længere på sit værelse. Det vil han ikke. Vi har flyttet sengen ind til os men han ligger stadig i mellem os. Ellers er han en glad dreng, fuld af god fantasi og han leger rigtig godt. Han elsker at være hjemme! Men jeg må helst ikke gå og siden sidste uge hvor far har været meget væk, må han heller ikke gå. Så bliver han ked af det. Jeg er meget i tvivl om hvordan jeg forklarer ham tingene så han forstår dem. Han forstår meget men vil ikke sige noget der gør tingene værre.

Jeg har i dag sagt til dagplejen at jeg ønsker et møde med hende og den tilsynsførende pædagog for jeg behøver simpelthen en løsning på hvad jeg skal gøre og evt. snakke alternativ. Vi ønsker selvfølgelig ikke at melde ham ud men han skal bare ikke gå og være ked af det lige så snart vi nævner dagplejen for ham, helt indtil juni hvor han starter i børnehave.

Jeg er pt sygemeldt men ved jo ikke om jeg bliver sendt ud i noget arbejde inden maj hvor jeg går på barsel. Jeg har jo et eller andet sted mest lyst til at holde ham hjemme hver dag men er blevet det frarådet fordi han så havde sværere ved at starte op i børnehave - Jeg er ikke nødvendigvis enig!

Håber du kan finde hoved og hale i det hele.

Venlig hilsen og glædelig jul

Fra Malene

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Øjenbetændelse

Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.

Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.

Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...

Læs mere i Babylex

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dit svar - jeg gik 100% på ham og tommelfingeren. Det tog faktisk kun 3-4 dage, så ville han hellere ha sut end tommelfinger.

Tak fra Conrads mor