Brev:
Min søn er urolig ved søvn
16. december 2014
Alder:
3 mdr.
Min søn er urolig ved søvn
Hej Helen.
Jeg fik d. 23.09.2014 en dejlig lille dreng. Jeppe blev taget ved akut kejsersnit, da han vendte forkert.
Jeppe er en dejlig lille dreng som er 12 uger idag:-). Lige siden han kom til verden, har hans øjne været meget "åbne".
Han elsker at snakke, pludre og være aktiv. Har fået at vide, at i forhold til hans alder, er han meget "langt fremme" motorisk. Kan også se at i forhold til de andre børn er i mødregruppen er han meget mere opmærksom og deltagene. Har dog aldrig bare kunne ligge ham i en lift eller barnevogn, som de andre i Mødregruppen kan. Han skriger altid hvis jeg gør dette. Hans tålmodighed er = 0 og han gider bestemt ikke ligge i en barnevogn eller sidde i en autostol. Så kommer ikke så meget ud.
Jeppe blev ammet de første 6 uger, får MME og fungere godt på det. Hans mave fungere, han prutter dog en del, hvilket om natten kan være lidt svært for ham, da han ligger i svøbet. Han spiser ca. hver tredje time. Det er vi dog lige begyndt på. Før var det hver anden time.
Allerede fra han blev født har han haft svært ved at finde roen selv. Han har været meget svøbt. Han har dog altid fundet vejen ud af svøbet, og så lå han og kradsede sig selv, blev urolig og vågnede. Det fyldte meget de første 6 uger. Så købte jeg et ergonomisk svøb, hvilket gjorde en kæmpe forskel.
Pludselig havde vi et barn som vågnede hver tredje time for at spise om natten (det har dog ændret sig l). Jeppe sover med svøbet hele natten, og til alle sine lurer i dagtimerne. Vi har prøvet uden, men det er han ikke klar til. Hænderne arbejder med det samme:-).
Jeppe bliver lagt til at sove ved 19-19.30 tiden. Vi har prøvet at trække ham, men det gør ingen forskel. Om vi ligger ham kl. 1930 eller 22.00 så vågner han kl. 24 og vil have mad. Ofte er han så træt på det tidspunkt at han meget gerne vil i seng. Han er oftes let at få til at sove her. Han står heller ikke senere op når vi har prøvet det andet.
Om natten er han begyndt at vågne kl 24 til mad, kl. 02 så giver vi sut, eller går med ham hvis han ikke kan finde ro. kl. 3.30-4.00 vil han spise igen. Vågner kl 5.00 til sut eller vil gåes med, da han bliver ved med at græde, vågner 5.30 igen sut eller gåes med og kl. 6 vågner han og vil op. Nogen gange vil han have flaske, andre gange ikke. Han spiser heller ikke meget her.
Om dagen ligger jeg ham ca. efter 1 1/2 - 2 timer til lur. Hvilket gør han oftes sover 4 gange. Før i tiden var han meget urolig efter en time, og havde grådanfald. og faldt oftes i søvn herefter. Efter en tur til kiropraktor, har dette ikke været så slemt. Han bliver ikke så ked af det mere. Oftes når han sover, vågner han efter 45 min. Jeg prøver at hjælpe ham videre i søvnen. Ofte lykkes det ikke.
Når jeg ligger ham til sine lurer, er det altid en kamp. Han begynder allerde at græde når jeg svøber ham. Så tager pakker jeg ham ind i dynen, så skriger han endnu mere. Jeg plejer at at gå med ham indtil han næsten sover, så ligger jeg ham, da jeg gerne vil have han skal falde hen selv. Det kan tage op til 20 min hver gang. Og når han så kun sover 45 min så er det hårdt. Synes det er svært at han ALDRIG falder hen af sig selv. Og han altid græder 10-15 min inden han finder ro. Tror aldrig jeg har oplevet at han bare har ligget og leget og så faldet i søvn. Eller faldet hen ved bryst eller flaske.
Om natten når han har spist, kan vi heller ikke bare ligge ham igen. Hvis vi gør det, går der 5-15 min så vågner han og græder, og så skal vi gå med ham. Sådan har det altid været, også da jeg ammede.
Har trænet meget med at han skal tage en sut, men dette gider han ikke så meget. Selvom det virkelig hjælper når han har den. Han finder virkelig en ro. Om natten nupper han den nogen gange, men om dagen er det en kamp. nogen gange prøver jeg op til 20 min, men han bliver ved med at spytte den ud. Har virkelig prøvet mange sutter. Og synes da jeg har fundet en han foretrækker.
Oplever dog at han bliver mere rolig af den.
Han sover i soveværelset i sin lift, hvor han står i sin egen seng. Det ændre ikke noget hvis han sover ved os. Andet end han bliver varm at det ikke er sundt.
Han er et meget varmt barn.
Mit spørgsmål er:
- Hvordan kan jeg få ham til at sove efter flasken om natten, og evt undgå alle de små opvågninger?
- Hvordan kan jeg få ham til at være med rolig ved putning om dagen?
Med venlig hilsen
En frusteret mor...