Svar: Vågner konstant om natten - 16 mdr.
15. december 2014
Alder:
16 mdr.
Kære Zzzzzz
Tak for dit brev :)
Det lyder som noget natteroderi, når jeres datter mere eller mindre hele natten igennem rejser sig, smider med sutten, skal have vand og hjælpes til at sove igen og jeg kan godt forstå, at I synes det er hårdt!
Det er klart, at I perioder med sygdom og hvor hun har ondt, så skal hun naturligvis hjælpes til ro, men nu hvor hun atter er rask, så skal hun naturligt lære at sove uden at behøve jeres hjælp hele natten.
Du nævner, at hun i en periode også har været svær at få til at sove om aftenen og at I her kan bruge lang tid på at få hende til at sove - alt efter, hvad I laver om aftenen, kan der godt være en sammenhæng mellem dette og hendes søvn om natten og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
For det første er det vigtigt, at I har en fast rytme hele dagen igennem. Det vil sige, at hun skal op til samme tid hver dag og sove middagslur til fast tid hver dag, ligesom middagsluren bør være af fast varighed. På samme måde skal hendes måltider serveres til fast tid og hendes indtag af mad skal være varieret og hun skal have mange små måltider - hvad hun spiser vil også have betydning for hendes søvn.
Det gennemsnitlige søvnbehov i hendes alder vil være 13.5 time i døgnet. Det kan f.eks. være fordelt sådan, at hun sover 2.5 time i løbet af dagen og 11 timer om natten. Hun kan f.eks. sove middagslur fra kl 12.30-15 og sov om aftenen fra kl 19.30 til 6.30… Det er vigtigt at holde fast i rytmen, for at give hende fornemmelsen for at føle behov for at sove, være parat til at sove, når hun bliver puttet.
Det vil være en god idé at give hende et bad om aftenen. Badet vil hjælpe hende med at finde fysisk ro og stimulere hende mentalt, før hun skal sove. Efter badet vil det være rigtig godt, at hun får en godnatgrød sammen med en kop mælk i køkkenet. Den vil ligge godt i maven og give ro og gøre, at hun lettere kan overgive sig til søvnen. I kan f.eks. have en rytme, hvor I spiser aftensmad kl 18, herefter kommer hun i bad, får nattøj på, får grød kl ca 19.15, får børstet tænder og bliver puttet i seng kl 19.30.
Det lyder som om, at hun lige nu har brug for at I sidder hos hende, når hun skal sove. Men samtidig har hun en alder, hvor det vil være rigtig godt at introducere en puttebamse, putteklud eller lignende, som skal følge hende og være en fast del af hendes putteritual. I må også meget gerne læse godnathistorie, tale lidt om dagen osv. Og hvor det kan være en fordel at bruge den lille kommando "læg dig ned skat", så hun lærer at hun skal ligge i sin seng, ligge stille og lytte, når I læser for hende - og hvor det er hende selv der lægger sig og ikke jer, der igen og igen lægger hende ned. Hvis I gør det vil det virke som en fjeder, hvor hun rejsere sig med det samme, hvis hun selv lægge sig, vil sandsynligheden for at hun bliver liggende være større.
Hvis hun kan falde i søvn i løbet af 15 minutter mod at I sidder der, læser lidt højt for hende osv. så er de 15 minutter rigtig godt givet ud og det vil være en god idé at prioritere dette fremfor at I går og putteseancen trækker ud og hun ender med at være ked af det.
Hvis hun har brug for at ligge og tumle rundt for sig selv, komme af med lidt ekstra energi f.eks. i 15-20 minutter før hun er klar til at sove og egentlig er i godt humør her, så er et fint at lade hende ligge og lege lidt, og når hun så er parat til at sove, så er I naturligvis hos hende, sidder der, synger godnatsang eller lignende og så overgiver hun sig til søvnen.
Hvis hun lige nu har lært, at det at blive puttet er noget, som skal trække ud i et par timer og hun ofte ikke sover før kl er 22, så bliver I sandsynligvis lige nu nødt til at putte hende så sent, at I ved, at hun vil kunne sove inden for ca 15 minutter. Her skal I altså først putte hende kl 22 og så bruge det ritual, som hun skal puttes med fremover, - bamse, klud, godnathistorie, sang. Og i takt med at hun lærer at det er sådan det foregår, når hun skal sove, så rykker I puttetidspunktet gradvist frem, så hun puttes kl 21.45, 21.30, 21.15, 21.00 osv. indtil I rammer det tidspunkt, hvor I har regnet jer frem til, at hun normalt ville skulle sove. Og samtidig med dette, skal I så holde planen og tiderne om dagen:)
Deet er vigtigt at hun falder i søvn i sin egen seng og ikke i jeres arme, så hun lærer at forbinde sin seng med stedet, hvor hun sover. Og det er vigtigt, at hun lærer at finde sin sut selv. Det er rigtig uhensigtmæssigt, hvis I skal op hele natten igennem for at give hende sutten i munden…
Derfor skal hun finde sin sut selv og I skal starte med at lære hende det om dagen. Giv hende sutten i hånden og lad hende selv putte den i munden. Eller læg sutten på bordet foran hende og lad hende selv tage den op, vende den rigtigt og putte den i munden. Når hun kan det om dagen så skal hun også lære det om natten. I kan koble sutten på en klud, så den er lettere at finde, ligesom I kan lægge flere sutter i sengen og så skal hun om natten hjælpes med at søge efter sin sut og selv komme den i munden - I skal altså arbejde på at det kan hun klare selv, så I ikke behøver vågne for at hjælpe hende med det.
Det samme gælder behovet for vand. I skal naturligvis sikre hende mad og drikke nok hele dagen igennem og som sagt meget gerne indføre en godnatgrød som en fast del af putteritualet. Men bliver hun tørstig og har brug for lidt vand i løbet af natten, så skal hun lære at tage dette selv. I kan købe en drypfri kop, som hun kan have hos sig i sengen og så komme lidt vand i. På den måde kan hun selv tage sig lidt at drikke, når hun vågner og derefter sove videre. Det er rigtig fint, at I holder mængden af vand nede, netop for at sikre, at hun ikke pludselig tror, at hun skal lære at drikke vand om natten, men lidt vil være okay, hvis det hjælper hende til at kunne komme videre i søvnen.
Jeg håber at du kan bruge dette lidt videre og så skal du naturligvis også være opmærksom på om hun er helt rask. Hvis hun f.eks. har ondt i ørerne, så kan hun godt vågne op igen og igen i løbet af natten. Når hun ligger ned, så stiger trykket i øret og dermed smerten, så børn med øreproblemer vil ofte sove kortvarigt, vågne, græde og når de kommer på højkant, så går det bedre. Så bliver de lagt ned, sover igen og vågner så og græder igen indtil de kommer op…
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske