Brev:
Kun sut om natten?
15. december 2014
Alder:
2 år, 3 mdr.
Kun sut om natten?
Kære Helen,
Vores datter på 2år og 3 mdr. er utrolig glad for sin sut.
Hun bruger den dog ikke i vuggestuen, udover når hun sover lur. Vi lægger den sammen med hendes sovedyr ind i hendes garderobekurv, når jeg afleverer om morgenen, så får hun sut og sovedyr, når hun skal sove lur og personalet lægger sut og sovedyr tilbage igen i kurven sammen med hende, når hun vågner fra lur. Når jeg kommer og henter hende fra vuggestuen, udbryder hun (som noget af det første): "Mor, sut, sovedyr, kurv!" og så går vi ud og henter hendes sut og sovedyr ude i kurven, og hun skynder sig at tage sutten i munden og sutter som om hun har abstinenser! :-) Jeg oplever det som om, at hun på den måde, kobler HELT af i mine arme med sut, sovedyr og med sin mor - efter en indtryksrig dag i vuggestuen.
Hun har sutten i munden hele vejen hjem på cyklen og derhjemme har hun den "on-off" frem til sengetid, hvor hun har den konsekvent. Vi har øvet at være konsekvente med, at når vi leger med hende, fx med Lego, dukker eller tegner sammen, så lægger vi sutten sammen på sofabordet eller sofaen. Det accepterer hun som oftest. Men når hun leger lidt selv eller lign., så har hun den tit.
Jeg er usikker på, hvad næste skridt er, og hvordan vi skal gøre det. Om timingen er korrekt, eller om vi skal give hende tid...?
Amningen droppede hun selv, da hun var 11 mdr. Pludselig ville hun ikke ammes mere, fra at være blevet ammet fuldt ud (hun har aldrig taget flaske). Virkelig: Fra den ene dag til den anden. Hun kiggede pludselig på brysterne, som om det var det mest ligegyldige! Jeg har ellers ammet hver 2. time 24timer i døgnet frem til da... Så det var lige fra den ene yderlighed til den anden.
Vores datter er en pige med masser af holdning, masser af stemme, en stærk vilje og stor selvstændighed. Derfor er jeg i tvivl om, om det for hende vil være bedre at afvente lidt endnu og se, om ikke hun selv begynder at blive mere ligeglad med sutten....?
Hvis du derimod tænker, at det vil være godt at støtte hende lidt ud af den proces, hvad kun næste skridt så være?
Alt det bedste til dig Helen!
Med venlig hilsen
En mor med mange tanker ;-)