Svar: Gode sovevaner - fortsættelse

14. december 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære M og R

Tak for jeres brev :)

Jeg ved fra jeres tidligere brev, at jeres dreng har grædt rigtig meget og har været meget vågen, og det har fra starten været rigtig hårdt. Jeg kan derfor godt forstå, at I efterhånden er ved at være trætte. Det lyder dog som om, at det går lidt bedre. Som jeg læser jeres brev, så sover jeres dreng nu lidt mere, han har ikke længere meget lange vågenperioder og han lyder til at have fået lidt rytme - og det er godt. Det er også rigtig godt, at I har fået skabt en rytme, hvor han får lidt skemad, når han vågner og tilbydes mælk som en fast del af sit putteritual - så langt så godt:)

Der kan være mange forklaringer på, at han nogle gange græder når han skal sove. I fortæller at det ofte lykkes bedst, når mor putter og hvis det er tilfældet, så er det fint at lade mor putte ham. Det er vigtigt, at han forbinder det at sove med noget trygt og dejligt og ikke med gråd og ubehag og far skal ikke kæmpe med ham, hvis mor kan putte ham og det så går fredeligt. Mange børn vil falde mere til ro hos mor, fordi det er mor som ofte holder barsel, mor der er mest omkring barnet, skifter ble, giver mad, bader ham, ammer ham osv. og derfor vil han være mest tryg ved, at det er mor som putter. Det betyder ikke, at far ikke også har en plads, for det har far bestemt - og måske skal far være den som giver ham bad eller far kan give ham mad, når far er hjemme, så far og søn på den måde er mere sammen og stille og roligt vil far så naturligt også kunne putte:)

Det vil være rigtig godt, hvis I kan arbejde på at han sover 3 lure dagligt. Altså at hans lure begynder at blive lidt længere. Når han nogle gange sover op til 5 lure på en dag, så powernapper han en del. Og det kan godt gøre, at han ikke får samme kvalitet af sin søvn. Han kommer ikke igennem alle søvnens stadier og er derfor ikke udhvilet og parat til at møde verden på samme måde efter en powernap - derfor bliver han overtræt og derfor ekstra grædende, når han så skal puttes igen.

Det vil være rigtig godt, hvis I nu kan arbejde på at hans middagslur bliver en længere lur. Så han sover mindst en lang lur i løbet af dagen - han må meget gerne sove 1.5 time eller mere. Og det betyder at I skal gøre, hvad I kan for at han kan sove. Det kan være at I skal trille ham en lang tur i barnevognen, for på den måde at sikre at han sover hele tiden og ikke vågner op. Det kan også være at mor skal lægge sig med ham i dobbeltsengen, så mor er helt tæt på - gerne med bryst eller flaske - og så sove sammen med ham midt på dagen. Hvis han efter 30-40 minutter viser tegn til at ville vågne op, så er mor der med det samme med brystet, tilbyder det og forsøger på den måde at lulle ham videre i søvnen igen - så han hjælpes til at sove en længere lur midt på dagen.

En plan for dagen ...

Annonce

... til et barn på 6 måneder - og altså en plan, som I stille og roligt ka arbejde hen imod ser således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes/flaske og sover videre

Morgen 7.30-8: Tilbydes lidt havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Tilbydes blød frugt i hånden at sutte på selv og lidt frugtmos (evt. jerntilskud), vand af kop

Ammes/flaske og puttes til formiddagslur, sover her måske kun 45-60 minutter og det er okay.

Frokost 11-11.30: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, suppleres med lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes/flaske og puttes til middagslur - måske ca kl 12.30-13 og må her meget gerne hjælpes til at sove 1.5 time ved at I går med ham i barnevognen, lægger jer i dobbeltsengen med ham - hvad der nu vil virke bedst.

Eftermiddag 15-16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop

Ammes eller flaske og puttes til dagens 3 lur og sover måske igen kun 45 minutter.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften 18: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker at gumle på, suppleres med lidt grøntsagsmos, vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til natten ca 19.30-20 - tidspunktet kan variere lidt efter hvor sen og hvor lang dagens 3 lur er.

Sen aften 23-24: Ammes eller flaske

Midt nat 03: Ammes eller flaske - dette måltid trappes dog ofte stille og roligt ud i takt med at indtaget af mad om dagen øges.

Glæd jer over de gode dage, hvor han får mælk og falder trygt og roligt i søvn. Og de dage, hvor han så bliver oprigtigt ked af det, når blot I nærmer jer soveværelset, så tag ham ud, giv ham ro og lad ham falde ned. Og når han så virker parat til at skulle sove, så går I ind og putter ham. Der er ingen idé i at sidde og kæmpe med et grædende og frustreret barn i soveværlset - det gør kun tingene værre og I får det ikke bedre og han får det ikke bedre. Så når han er ked af det, ikke parat til at sove, så tag ham med tilbage til stuen, sid med ham, få ro på og prøv så at putte ham, når han virker mere parat:)

Med hensyn til allergiforebyggelse, så er der ikke belæg for at tilbyde speciel erstatning i 6 måneder fremfor i 4 måneder. De højt hydrolycerede produkter som anbefales til børn med risiko for at udvikle allergi - f.eks. Nutramigen, Profylac og Altera er meget dyre i forhold til almindelig erstatning. Måske har jeres dreng fået et af disse produkter i starten…

NAN HA er delvist hydrolyceret og mange oplever, at deres børn trives rigtig godt på denne erstatning. Den er billigere og barnet kan lide smagen, og de spaltede proteiner har en god virkning på maven, så barnets mave fungerer godt. Og det kan derfor være udmærket at bibeholde den - og ja, gerne skifte til type 2 ved 6 måneders alderen, så han her får lidt ekstra jern.

Jeg håber, I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)

Og rigtig god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Barneseng

Når man skal vælge seng til sit barn er der visse ting, man kan gå efter. Noget af det vigtigste er at sengen er sikkerhedsmæssigt i orden.

Forbrugerrådet tester jævnligt de børnesenge som er på markedet og her ser man bl.a. på at sengen skal kunne tåle at blive slået, banket på og hevet i. Sengene bliver tjekket for at barnet ikke kan få fingrene i klemme og at tremmeafstanden er korrekt, så barnet ikke kan komme i klemme med sit hoved og sidde fast i sengen.

Den...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder