Brev:
Gode sovevaner - fortsættelse
14. december 2014
Alder:
6 mdr.
Gode sovevaner - fortsættelse
Hej Helen
Mange tak for dit svar for snart en måned siden :-)
Vi er stadigvæk to meget frustrerede forældre, hvad angår søvn! Efter vi fik svar fra dig, prøvede vi at forbinde mælk (enten bryst eller flaske) med søvn, og det fungerede fint i et par dage. Vi nåede lige at tro, at nu var alt på rette spor, men nej.. Det vendte hurtigt og vi er igen ude i skrig og skrål stort set hver gang vi skal putte.
Den seneste uge er det kun, hvis mor putter, der ingen skrig har været. Og far og mor gør præcis det samme hvad angår putning.. Inden vi går ind i soveværelset, siger vi "Nu er det nat, og nu skal du ind og sove", og går ind i soveværelset. Sætter os i vores seng med ham, hvor han får en flaske. På de gode dage, spiser han hele flasker, er næsten sovende og kan vugges lidt og lægges og så sover han videre selv. På mindre gode dage, spiser han, men falder ikke hen og skal vugges med lidt brok. På dårlige dage, vil han ikke spise og skriger så snart vi går ind i soveværelset. Øv!
Vi vil så gerne have at putning/søvn bliver en dejlig ting for vores lille søn, så han falder i søvn på en god måde.
Vi har skåret ned på grød/mos, så vi kun giver 1/2-3/4 portion, hvilket gør at han igen får sin mælk enten via bryst eller flaske. Det er dejligt!
Lidt info:
Vores søn sover 4 lure (nogengange 5) i løbet af dagen, så vi har lidt svært ved at følge dit skema. Han sover oftest 45 min, men tager dog af og til en lidt længere lur på 1 time - halvanden time.
Han vågner mellem 3-4 gange om natten og falder kun i søvn, hvis han får bryst/flaske. De gange han ikke er sulten protesterer han (naturligvis), hvis han får det tilbudt og sover som regel først, når han er klar til bryst/flaske. Det har vi nu kørt med i 6 måneder og er efterhånden pænt smadret, både mor og far :-)
Han bruger stadigvæk ikke sut
Prøver stille og roligt at få grød/mos ind 3 gange om dagen
Bliver 6 måneder om få dage
Vi planlægger at han skal sove på eget værelse i løbet af den kommende uge, da han sover uroligt og når han sover "let" er han meget nem at vække, fx af at vi flytter os i sengen, far snorker osv. Tænker det er bedst for alle, men selvfølgelig besværligt ang. hans mange opvågninger..
Et ekstra spørgsmål:
Mor har allergi, far har ikke, men vores søn får NAN HA, skal han fortsætte med det (altså NAN HA 2) nu da han bliver 6 måneder eller skal han bare have den almindelig nr. 2?
Tak for din tid og glædelig jul ;-)
Venlig hilsen
M og R