Brev:
Forsigtig tumling blandt andre børn
14. december 2014
Alder:
22 mdr.
Forsigtig tumling blandt andre børn
Kære Helen
Tak for dine svar :) De giver god mening, og de har fået min kæreste og jeg til at tænke anderledes ift. vores adfærd, når han er klæbende.
Jeg har lige et spørgsmål til, som jeg håber, du kan hjælpe mig med.
Min søn er så forsigtig omkring andre børn. Han er ikke en af de børn som tager ting fra andre, slår, skubber eller bider. Han forsøger tværtimod altid at holde sig fra konflikter, og det er som om, at han ved, at han ikke gider rodes ud i noget. Jeg synes imidlertid, at det er synd for ham, når andre skubber ham rundt i manegen ved at tage hans ting eller skubbe/slå ham, og jeg er bange for, at han ikke vil kunne komme til at forsvare sig selv i livet. ...
...
Min mand og jeg er begge stille og rolige mennesker. Vi giver vores dreng knus, kys, kærlighed og opmærksomhed, og jeg har altid forsøgt at lytte til hans behov, hvilket jeg mener, er resultatet af at han er en glad dreng som sagtens kan være vild, men som "passer" på andre børn ved ikke at være voldelig.
Nu kommer mine spørgsmål så :) :
Hvordan kan jeg "lære" ham at forsvare sig selv? Skal jeg overhovedet forsøge at lære ham det, eller kommer det af sig selv? Mange af mine veninders sønner er voldsomt vilde og de raserer huset, hver gang de er på besøg. Jeg er sikker på, at deres adfærd er "normal", men den er bare meget voldsom.
Igen... mange hilsner
Den bekymrende mor