Svar: Hvordan dropper vi flasken?
10. december 2014
Alder:
17 mdr.
Kære Lina
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at jeres datter er glad for sin flaske og klart foretrækker den fremfor grød. Det lyder også som om at hun falder helt til ro, når hun får den og at putningen derfor foregår trygt og dejligt - men - med den alder hun har, vil det være en rigtig god idé at I trapper ud af flasken og lærer hende at sove uden.
Det handler både om hendes alder og at hun nu er så stor, at hun skal ud af "baby-stadiet" og dermed ud af flasken, men det handler også om, at I skal passe på hendes tænder og at det er uhensigtsmæssigt med en flaske mælk. Mælk indeholder mælkesukker og det er ikke godt for hende tænder:)
Jeg synes I første omgang at I skal forsøge at tilbyde grød og håbe, at hun de fleste aftener vil tage imod lidt af dette og sammen med grøden gerne lidt lun mælk af en kop. Det må gerne være letmælk hun får i koppen. Hvis hun ikke er til grød, så kan en banan også gøre det. Og så skal I trappe mængden i flasken ud, så hun stille og roligt får mindre og mindre. Lige nu 200 ml, så 180 ml, 160 ml, 140 ml osv. Så hun stille og roligt vænnes til at drikke mindre og mindre.
Og så skal I indføre en puttebamse, putteklud eller lignende og et putteritual, som stille og roligt kommer til at tage over hendes nuværende ritual. Det kan f.eks. være at I starter med aftensmad, så kommer hun i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme eller lignende, så tilbydes hun grød eller banan i køkkenet sammen med lidt letmælk af kop (evt. lunet), så får hun børstet tænder, sidder måske lidt på skødet og får sin flaske imens I læser i en bog, bliver puttet i sin seng og så sidder I og læser lidt mere for hende, hun har sin bamse, putteklud, sut eller lignende og falder så i søvn. Og stille og roligt så trappes mængden af mælk i flasken så ud og flasken stoppes - men resten af ritualet bibeholdes. Hun sidder altså stadig på skødet, putter, får læst historie, puttes i seng, I sidder der, hun har sin bamse, putter med sin putteklud eller lignende, I læser lidt igen, synger for hende osv. Så alt ved ritualet er som det plejer at være eneste forskel er at flasken trappes ud.
En overgang kan hun godt have behov for at få lidt mælk af en kop før hun så puttes, så flasken overgå til at være mælk af kop - men stille og roligt så får hun "kun" mælk af kop sammen med sin grød/banan og får så børstet tænder og bliver puttet uden at få mælk ved sengen.
Letmælk gives af kop og mme af flaske. I skal ikke begynde at give letmælk af flasken, men i stedet trappe ud af mælken i flasken:) Og jeg er bestemt fortaler for en gradvis ændring fremfor en kold tyrker…
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske